TRYGGHETSGARANTI - LES MER

Praktisk info om USA

Praktisk info om USA
Praktisk info om USA

Praktisk info om USA

KLIMA

Beste reisetid

Man kan reise til USA hele året.

USA er et stort land, og klimaet varierer sterkt mellom de 50 delstatene og 14 territoriene.

USA er et populært reisemål året rundt, men den mest populære tiden er vanligvis i sommerhalvåret, når amerikanerne selv også drar på ferie. Noen områder er mer besøkt i visse perioder enn andre. For eksempel er New England-området særlig populært om høsten når høstløvet lyser opp landskapet, mens de sørlige statene er mest populære om våren på grunn av varmen. Skidestinasjonene og storbyer som New York og Chicago er også populære i vintermånedene.

Nordøstkysten (Washington D.C. – NYC – Boston):
På nordøstkysten i Washington DC, samt i delstater som Pennsylvania, New York og Massachusetts, finner du storbyene Washington DC, Philadelphia, New York City og Boston. Her er det et temperert klima med fire årstider, der du vanligvis kan forvente varme somre og kalde vintre med snø.

Værstatistikk for Boston: JAN FEB MAR APR MAI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DES
Gjennomsnittlig maks.temp. 2 3 7 14 19 24 28 27 23 16 10 5
Gjennomsnittlig min.temp. -7 -6 -2 4 10 15 19 18 15 9 3 -3
Gjennomsnittlig nedbør i mm 99 87 117 103 88 90 76 90 90 110 95 117
Værstatistikk for NYC: JAN FEB MAR APR MAI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DES
Gjennomsnittlig maks.temp. 3 5 9 16 21 26 29 28 24 18 12 6
Gjennomsnittlig min.temp. -4 -4 0 6 12 17 20 20 16 10 4 -1
Gjennomsnittlig nedbør i mm 86 78 106 92 92 103 105 106 95 97 76 103
Værstatistikk for Washington D.C.: JAN FEB MAR APR MAI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DES
Gjennomsnittlig maks.temp. 6 8 13 19 24 29 31 30 26 20 14 8
Gjennomsnittlig min.temp. -2 -2 2 8 14 19 21 21 17 11 5 0
Gjennomsnittlig nedbør i mm 82 74 101 86 99 91 105 89 110 88 73 90

Sørøstkysten (Savannah – Charleston):
Sørøstkysten inkluderer delstatene Georgia og South Carolina, med byer som Savannah og Charleston. Her er det subtropiske klima. Her opplever du vanligvis varme og fuktige somre og mildere vintre. Tropiske stormer og orkaner er vanlige i sensommeren og høstsesongen.

Værstatistikk for Charleston: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gjennomsnittlig maks.temp. 15 16 19 23 26 29 30 30 28 24 20 16
Gjennomsnittlig min.temp. 7 9 11 15 20 23 25 25 22 18 12 9
Gjennomsnittlig nedbør i mm 81 84 81 74 70 133 143 166 128 104 65 87
Gjennomsnittlig havtemperatur 16 16 16 19 23 27 28 29 27 24 20 18
Værstatistikk for Savannah: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gjennomsnittlig maks.temp. 7 8 11 15 19 23 24 24 22 17 12 9
Gjennomsnittlig min.temp. 15 17 20 24 28 30 31 31 29 25 20 17
Gjennomsnittlig nedbør i mm 90 86 80 68 60 120 119 160 123 103 61 88
Gjennomsnittlig havtemperatur 14 14 14 19 23 26 28 29 28 25 21 16

Gulfkysten (Orlando – Miami – New Orleans – Houston):
Deltatene som ligger langs sørkysten, inkluderer Florida, Texas og Louisiana, med byer som Orlando, Miami, Houston og New Orleans. Området er en del av Gulfkyst-regionen, oppkalt etter sin beliggenhet i Mexicogulfen.

Her er klimaet subtropisk og preget av svært varme somre og milde vintre, med høy luftfuktighet. Om våren og høsten blir temperaturen mer behagelig.

Tropiske stormer og orkaner er vanlige i sensommeren og høstmånedene.

Værstatistikk for Miami: JAN FEB MAR APR MAI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DES
Gjennomsnittlig maks.temp. 23 24 25 27 28 29 30 30 29 28 26 24
Gjennomsnittlig min.temp. 18 19 20 22 24 25 26 26 26 24 22 20
Gjennomsnittlig nedbør i mm 52 41 53 57 93 163 119 155 162 118 55 45
Gjennomsnittlig havtemperatur 24 24 25 26 27 29 30 30 29 28 27 25
Værstatistikk for Orlando: JAN FEB MAR APR MAI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DES
Gjennomsnittlig maks.temp. 21 23 25 28 30 31 31 31 30 28 25 22
Gjennomsnittlig min.temp. 11 13 14 17 20 23 24 24 23 20 16 13
Gjennomsnittlig nedbør i mm 58 52 64 55 70 157 158 170 142 69 36 51
Værstatistikk for Houston: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gjennomsnittlig maks.temp. 17 19 22 26 29 32 33 34 31 27 22 18
Gjennomsnittlig min.temp. 8 10 13 17 21 24 24 25 22 18 13 9
Gjennomsnittlig nedbør i mm 109 88 99 100 95 115 94 102 120 105 107 108
Værstatistikk for New Orleans: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gjennomsnittlig maks.temp. 17 19 21 25 28 31 31 31 29 26 21 18
Gjennomsnittlig min.temp. 9 11 14 18 21 24 25 25 24 19 14 11
Gjennomsnittlig nedbør i mm 116 112 123 102 94 133 144 163 123 86 84 101

Nordvestkysten (Seattle – Portland):
Nordvestkysten omfatter statene Washington og Oregon, med byer som Seattle og Oregon. Her er det et temperert klima, med relativt milde temperaturer mesteparten av året. Om vinteren vil været være kjøligere med regn og muligens snø, mens sommerhalvåret er varmt og mildt.

Værstatistikk for Portland: JAN FEB MAR APR MAI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DES
Gjennomsnittlig maks.temp. 8 10 13 15 19 23 28 29 25 17 11 8
Gjennomsnittlig min.temp. 2 2 3 5 8 11 14 14 12 8 4 2
Gjennomsnittlig nedbør i mm 173 137 151 123 75 48 14 17 42 113 177 197
Værstatistikk for Seattle: JAN FEB MAR APR MAI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DES
Gjennomsnittlig maks.temp. 8 9 12 14 18 21 25 26 21 15 10 7
Gjennomsnittlig min.temp. 2 2 4 5 8 11 14 14 12 8 5 2
Gjennomsnittlig nedbør i mm 181 127 145 122 81 66 29 37 67 143 206 182

Sørvestkysten (San Francisco – Los Angeles – San Diego):
På sørvestkysten ligger delstaten California med store byer som San Francisco, Los Angeles og San Diego. Her kan du oppleve tilnærmet middelhavsklima. Sørvestkysten har generelt varme og tørre somre, mens vintrene er milde med både sol og regn. Klimaet i San Francisco er mildere og kjøligere i forhold til byer lenger sør, som Los Angeles og San Diego.

Værstatistikk for Los Angeles: JAN FEB MAR APR MAI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DES
Gjennomsnittlig maks.temp. 20 19 21 23 25 28 31 32 31 27 23 19
Gjennomsnittlig min.temp. 7 7 8 10 12 15 18 18 17 14 10 7
Gjennomsnittlig nedbør i mm 84 89 54 19 11 3 2 0 4 17 21 53
Gjennomsnittlig havtemperatur 15 15 15 15 15 16 18 19 19 18 17 15
Værstatistikk for San Diego: JAN FEB MAR APR MAI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DES
Gjennomsnittlig maks.temp. 18 18 18 20 20 22 25 25 25 23 21 18
Gjennomsnittlig min.temp. 9 9 11 12 14 15 17 18 18 15 12 9
Gjennomsnittlig nedbør i mm 54 67 39 18 10 2 1 0 4 14 20 43
Gjennomsnittlig havtemperatur 15 15 15 16 17 18 20 21 20 19 17 16
Værstatistikk for San Francisco: JAN FEB MAR APR MAI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DES
Gjennomsnittlig maks.temp. 14 15 16 17 19 22 22 22 23 21 17 12
Gjennomsnittlig min.temp. 6 7 8 9 10 12 13 13 13 12 9 7
Gjennomsnittlig nedbør i mm 113 118 83 40 21 6 2 2 3 25 57 111

Vest-USA, innlandet (Death Valley – Las Vegas – Grand Canyon – Bryce Canyon – Zion):
I Vest-USA er det store ørkenområder med temperaturer opp til 50 °C, som har blitt registrert i Death Valley nasjonalpark. Områder som Las Vegas, Grand Canyon, Bryce Canyon og Zion nasjonalpark er vanligvis preget av kulde og snø om vinteren og intens varme om sommeren. Det er spesielt varmt å vandre blant steinene i nasjonalparkene om sommeren.

Det er alltid lurt å sjekke de lokale værforholdene i nasjonalparkene på velkomstsentrene.

Værstatistikk for Bryce Canyon: JAN FEB MAR APR MAI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DES
Gjennomsnittlig maks.temp. 8 11 17 22 27 34 35 33 29 22 14 7
Gjennomsnittlig min.temp. -2 0 4 8 13 19 22 21 17 10 4 -1
Gjennomsnittlig nedbør i mm 23 22 17 13 10 3 7 11 15 20 13 19
Værstatistikk for Death Valley: JAN FEB MAR APR MAI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DES
Gjennomsnittlig maks.temp. 17 20 25 30 35 41 44 42 38 30 22 15
Gjennomsnittlig min.temp. 12 14 20 24 29 35 38 37 32 24 17 11
Gjennomsnittlig nedbør i mm 20 26 16 8 4 2 6 4 5 10 8 16
Værstatistikk for Grand Canyon: JAN FEB MAR APR MAI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DES
Gjennomsnittlig maks.temp. 9 11 15 19 24 30 31 30 27 21 15 9
Gjennomsnittlig min.temp. -2 -2 1 5 9 15 18 17 14 8 3 -2
Gjennomsnittlig nedbør i mm 58 66 52 26 15 4 30 34 26 33 37 54
Værstatistikk for Las Vegas: JAN FEB MAR APR MAI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DES
Gjennomsnittlig maks.temp. 14 17 22 26 31 37 39 38 34 27 19 13
Gjennomsnittlig min.temp. 4 5 9 12 17 23 27 25 21 15 9 4
Gjennomsnittlig nedbør i mm 25 31 17 8 6 2 8 11 8 9 10 22
Værstatistikk for Zion Nationalpark: JAN FEB MAR APR MAI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DES
Gjennomsnittlig maks.temp. 6 8 13 18 23 30 32 30 27 20 13 6
Gjennomsnittlig min.temp. -7 -5 -2 3 8 15 19 17 12 5 -1 -6
Gjennomsnittlig nedbør i mm 53 59 48 29 18 6 9 14 22 30 29 46

Hawaii (Kauai – Maui – Big Island – Oahu):
Hawaii-øyene har et tropisk klima. Været er vanligvis solfylt og behagelig hele året, med temperaturer mellom 24–31 °C, men mengden nedbør varierer avhengig av årstiden. Fra november til mars kan det oppstå kraftig nedbør, i motsetning til perioden fra april til oktober, som er tørrere. Hawaii kan besøkes hele året, men det er mest populært i den tørre årstiden.

Mikroklimaet på de enkelte øyene kan selvfølgelig gjøre seg merkbare, men generelt vil den østlige siden av Hawaii-øyene være våtere og grønnere enn vestsiden, som er tørrere og har mer sol.

Værstatistikk for Hawaii: JAN FEB MAR APR MAI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DES
Gjennomsnittlig maks.temp. 24 24 24 25 26 27 27 28 28 27 26 25
Gjennomsnittlig min.temp. 20 20 20 21 22 23 23 23 23 23 22 21
Gjennomsnittlig nedbør i mm 47 35 46 19 21 15 13 17 18 27 53 55
Gjennomsnittlig havtemperatur 24 24 24 24 25 26 26 27 27 27 26 25
VIKTIG INFORMASJON OM REISEN DIN

Pass og visum

Pass
Passet ditt må selvsagt være med på hele reisen. Det må være gyldig under hele oppholdet og ha en biometrisk chip. Midlertidige pass (nødpass) godtas ikke ved innreise.

Hvis du foretar en mellomlanding i et annet land enn USA, er du selv ansvarlig for å sjekke kravene til gyldigheten av passet ditt.

ESTA og visum
Du må ha en godkjent ESTA-søknad eller visum for å komme inn i USA.

Les mer og se hva som gjelder for deg her:

Visa Waiver Program (VWP)

Et visum til USA er ikke nødvendig for norske statsborgere når formålet med oppholdet er ferie eller forretninger, og du også oppfyller en rekke vilkår:

  • Du har sendt inn en ESTA-søknad og fått den godkjent (du finner mer informasjon om dette nedenfor)
  • Varigheten av oppholdet i USA er mindre enn 90 dager
  • Du har et maskinlesbart pass som er gyldig under hele oppholdet, og som har en biometrisk chip
  • Du kan fremvise en bekreftet returbillett eller en billett for videre reise utenfor Nord-Amerika og Karibia, ved ankomst i USA

Hvis du oppfyller kriteriene ovenfor, kan du vanligvis reise under det såkalte Visa Waiver Program (VWP) hvis du har sendt inn og fått godkjent ESTA-søknaden.

ESTA (Electronic System Travel Authorization)

ESTA (Electronic System Travel Authorization) er en elektronisk nettsøknad for forhåndsgodkjenning av (ferie)oppholdet i USA.

Når du fyller ut ESTA-søknaden, bør du kun bruke det offisielle nettstedet til U.S. Customs and Border Protection via denne lenken: https://esta.cbp.dhs.gov/.
Følg akkurat denne linken for å unngå kopinettsider. Det påløper et søknadsgebyr på USD 21 per person. Dette gjelder også hvis du søker via ESTA-appen – her bør du kun bruke Department of Homeland Securitys offisielle app.

Du er selv ansvarlig for å søke om innreisetillatelsen i god tid, og helst kort tid etter at du har bestilt turen – men senest 72 timer før avgang. Alle reisende, uansett alder, må ha innreisetillatelse.

Når du skal fylle ut ESTA-søknaden, må du ha følgende for hånden:

  • passet ditt
  • reiseruten
  • kredittkort
  • e-postadressen din

Før du sender inn søknaden, anbefaler vi at du dobbeltsjekker at alle opplysningene du har lagt inn, er riktige. Dette gjelder også hvis du har brukt «skann pass»-funksjonen.

Du får svar på søknaden din på samme sted som du fylte den ut, og vi anbefaler at du tar med deg en fysisk kopi av ESTA-godkjenningen til flyplassen.

Forhåndsgodkjenningen knyttes elektronisk til passet ditt og er gyldig i enten to år, eller til passet ditt utløper (det som kommer først av disse). Hvis du får utstedt et nytt pass, må du gjennomføre en ny ESTA-søknad.

Vær oppmerksom på at du må kontakte den amerikanske ambassaden og søke om visum hvis du har reist til følgende land:

  • Cuba per 12. januar 2021
  • Nord-Korea, Iran, Irak, Sudan, Syria, Libya, Somalia eller Jemen per 1. mars 2011

Lignende strengere regler vil gjelde hvis du har dobbelt statsborgerskap i et av disse landene, hvis du har prikker på rullebladet, eller hvis ESTA-søknaden din har blitt avvist.

For mer informasjon om hvordan du fyller ut ESTA-søknaden din, kan du lese listen over vanlige spørsmål og svar her: https://esta.cbp.dhs.gov/faq?lang=no

Du kan også ringe på tlf.: +1-202-325-8000.

Samtykkeerklæring for mindreårige:

Hvis du reiser alene sammen med dine egne eller andres barn, må du innhente en fullmakt fra barnets/barnas foresatte og ta den med deg på turen. Fullmakten må skrives på engelsk.

NB: Du er selv ansvarlig for å sjekke om du trenger visum for eventuelle flyplasser du mellomlander på underveis.

APIS (Advanced Passenger Information System)

Når du reiser til USA, må du fylle ut et såkalt API før reisen. Her må du oppgi navnet ditt slik det vises i passet ditt, informasjon om en nødkontakt og adressen til ditt første overnattingssted i USA. Navnet på det første hotellet på reisen vises på reisebekreftelsen du har fått.

Vi anbefaler at du fyller ut APIS-skjemaet din hjemmefra på flyselskapets nettsted, men det kan også gjøres på flyplassen i forbindelse med innsjekkingen.

 

Hvis du reiser via Canada, gjelder følgende for norske statsborgere:

For å reise via Canada trenger du vanligvis en eTA-registrering (elektronisk reiseautorisasjon).

Som norsk statsborger trenger du ikke visum til Canada hvis formålet med oppholdet er ferie, familiebesøk eller forretninger, så lenge du også oppfyller en rekke vilkår:

  • varigheten av oppholdet i Canada er mindre enn seks måneder
  • du har søkt om og fått godkjent eTA (les mer nedenfor)
  • du har et pass som er gyldig i seks måneder etter at oppholdet i landet er avsluttet, og som har en biometrisk chip

eTA (Electronic Travel Authorization)

En eTA er en elektronisk nettsøknad for forhåndsgodkjenning av oppholdet ditt i Canada (dette gjelder også for mellomlandinger på vei til et annet land.) Reisende på land er unntatt fra kravet om å søke om en eTA, for eksempel om du kjører med bil fra USA til Canada.

Når du fyller ut eTA-søknaden, bør du bare bruke den kanadiske regjeringens nettsted via denne lenken: http://www.cic.gc.ca/english/visit/eta-start.asp. Bruk akkurat denne lenken for å unngå å havne på kopinettsteder. Et søknadsgebyr på ca. CAD 7 belastes per person.

Du er selv ansvarlig for å søke om eTA i god tid, og vi anbefaler at du gjør det kort tid etter at du har bestilt turen – men senest 72 timer før avgang. Alle reisende, uansett alder, må ha en eTA.

Når du skal fylle ut eTA-søknaden, må du ha følgende for hånden:

  • passet ditt
  • kredittkort
  • e-postadressen din

Før du sender inn søknaden, anbefaler vi at du dobbeltsjekker at alle opplysningene du har lagt inn, er riktige.

Svaret på søknaden sendes vanligvis til e-postadressen din kort tid etter at søknaden din er sendt inn, men behandlingstiden kan ta opptil 72 timer. Hvis du ikke mottar svar på søknaden din innen denne tidsperioden, bør du kontakte den kanadiske ambassaden.

eTA knyttes elektronisk til passet ditt og er gyldig i enten fem år, eller til passet ditt utløper (det som kommer først av disse). Hvis du får utstedt et nytt pass, må du gjennomføre en ny eTA.

Vi anbefaler at du tar med en fysisk kopi av eTA-registreringen din til flyplassen.

Siden reglene kan endres på kort varsel, anbefales det at du alltid innhenter informasjon om gjeldende pass- og visumregler fra landets ambassade.

Reisedokumenter

Før avreise kan du laste ned appen vår her, som inneholder reisedokumentene dine og kontaktinformasjonen til TourCompass og våre lokale partnere.

I appen kan også finne voucherne dine, som du må forevise på reisen. Hver enkelt voucher inneholder viktig informasjon om eventuell leie av bil, togbilletter, hoteller og utflukter.
Husk å lese nøye gjennom informasjonen på voucherne, og møt opp på de angitte møtestedene og tidspunktene.

Det er viktig at du tar med deg reisebekreftelsen din. Der finner du informasjon om programmet for hver dag, med viktig informasjon du må ha satt deg inn i. Dagprogrammet kan brukes som en overordnet veiledning, slik at du får mest mulig ut av tiden din på destinasjonen og ikke går glipp av høydepunktene.

 

Spesiell informasjon om utflukter:
I USA er det vanlig å bekrefte bestilte utflukter på nytt. Hvis dette gjelder for utflukten din, er det angitt på voucheren. Arrangøren av utflukten kan også kontakte deg – det er for å bekrefte at alle er kjent med oppmøtestedet og -klokkeslettet for utflukten, eller for å bli hentet på hotellet hvis dette er inkludert i den bestilte utflukten.

 

Spesielle krav for utflukter til Yosemite nasjonalpark:
Yosemite nasjonalpark er en av USAs mest populære nasjonalparker, med opptil 3,5 millioner besøkende årlig. Fra 2023 har antall besøkende blitt betydelig redusert som følge av at det er innført et reservasjonssystem for å bevare naturen i området.

Reservasjonssystemet er enkelt å bruke, og er obligatorisk på visse datoer gjennom hele året – og vanligvis for alle dager i høysesongen. Du er selv ansvarlig for å søke om et reservasjonskort.
Reservasjoner for hvert inneværende år åpner i begynnelsen av januar. Det anbefales at du legger inn reservasjonen allerede når reservasjonsperioden åpner (vanligvis i januar) hvis du ønsker å gå inn i parken i en av de mest populære periodene.

  • En reservasjon er gyldig for ett kjøretøy og for opptil tre påfølgende dager (inkludert ankomstdagen). Du kan velge å søke om en hel eller en halv dag. Hvis du har en halvdagstillatelse, kan du bare komme inn i nasjonalparken etter 12.00.

Du kan søke om en reservasjon her: https://www.recreation.gov/timed-entry/10086745

Før du bestiller, må du ha følgende for hånden:

  • Ankomstdato i Yosemite
  • Tidsperioden du søker om
  • Betalingskort (du blir belastet for et reservasjonsgebyr på USD 2)

Personen som har navnet sitt på reservasjonen, må ta med bekreftelsen på reservasjonen (printet ut eller digitalt) sammen med gyldig ID med bilde, og presentere dokumentene ved inngangen til parken.

Hvis du ikke får et reservasjonskort for Yosemite nasjonalpark:
Hvis det ikke er flere reservasjoner tilgjengelig på noen av dagene du vil reise inn i Yosemite nasjonalpark, kan du fortsatt få adgang til parken i de mindre travle timene før kl. 05.00 og etter kl. 16.00.

Det er imidlertid verdt å merke seg at innreise den første dagen i de mindre travle timene ikke utløser et reservasjonspass for de påfølgende dagene. I de på følgende dagene må du altså også reise inn i parken i de mindre travle tidsperiodene hvis du ikke har en reservasjon.

Hvis det ikke er flere reservasjoner tilgjengelig, vil du også kunne søke om et reservasjonskort en uke før du planlegger å reise inn i parken (et veldig begrenset antall er tilgjengelig). Dette betyr at hvis ønsker å reise inn i parken 27. juli, vil det bli mulig å bestille en reservasjon den 20. juli kl. 08.00 lokal tid. Antall reservasjonspass som legges ut en uke før besøket er svært begrenset, og det anbefales derfor å ha registrert deg som bruker på forhånd og være klar til å bestille en reservasjon med en gang det legges ut nye reservasjoner.

Alternativt kan du bestille en bussbillett til området fra hotellet, og ta bussen inn i parken (eventuelt med drop-off i Yosemite Village). Dette krever at du bestiller billett selv (god tid i forveien). Hvis du har en bussbillett med YARTS, får du automatisk tilgang til parken den dagen. Det er ditt eget ansvar å sjekke reglene for billetten hvis du benytter deg av dette alternativet.

*Endringer kan skje når som helst, og derfor er datoene og klokkeslettene ovenfor bare veiledende. Du kan alltid se gjeldende regler her:  https://www.nps.gov/yose/planyourvisit/reservations.htm 

 

Inngang til andre nasjonalparker i USA:
Et innreisegebyr på mellom USD 25-35 belastes ved inngangen til alle nasjonalparkene i USA – også nasjonalparker du bare kjører gjennom, som Death Valley National Park og Joshua Tree National Park. Innreisegebyret gir vanligvis tilgang til en nasjonalpark i tre påfølgende dager (inkludert ankomstdagen).

For noen reiser kan det derfor være verdt å kjøpe et America The Beautiful Annual Pass, som gir gratis inngang til alle nasjonalparker i USA. Dette årskortet koster USD 80 og er gyldig for opptil fire voksne i samme kjøretøy, samt barn under 16 år, som kommer inn gratis. Det er gyldig i ett år fra kjøpsdatoen. Du kan vanligvis kjøpe dette årskortet ved inngangen til nasjonalparkene eller på nett her: https://www.nps.gov/planyourvisit/passes.htm
Vær oppmerksom på at betaling av innreisegebyret til nasjonalparkene ikke er det samme som et reservasjonskort, som kreves i visse parker i høysesongen.

Vaksiner

Vi råder deg til å kontakte en spesiallege, fastlegen din eller en autorisert vaksinasjonsklinikk. Du kan også lese mer om reglene for reisevaksiner hos Folkehelseinstituttet.

Vær oppmerksom på bestemmelsene om feber – spesielt hvis du reiser inn via et land der det finnes gul feber. Noen land har krav om bevis for vaksine mot gul feber ved innreise. Ha derfor alltid vaksinasjonsbeviset med deg i håndbagasjen når du reiser.

Få 20 % rabatt på vaksinasjon

Når du bestiller en reise hos TourCompass, kan du få 20 % rabatt hos Sentrum Reisemedisin som har klinikker i Oslo og Bergen.

På deres hjemmeside; www.reisemedisin.no kan du bestille tid og få ytterligere veiledning om vaksiner gjeldende din reise.

Ved bestilling ber vi deg henvise til oss og ved konsultasjon er det fint om du viser ordrebekreftelsen for å få rabatt.

Reisevilkår

Vi anbefaler alltid at du har en god reiseforsikring med i bagasjen når du skal dra ut på drømmereisen. I tillegg er det veldig lurt å tegne en avbestillingsforsikring. På vår side om forsikring finner du all den informasjonen du trenger.

Klikk her for å gå til vår side om forsikring.

Reiseforsikringer

Vennligst les reisevilkårene våre nøye, for de er en del av de avtalevilkårene som gjelder for reiser som kjøpes hos TourCompass. Reiser som kjøpes hos oss er omfattet av “Lov om pakkereiser”.

Klikk her for å lese reisevilkårene våre.

FØR REISEN

Valuta, prisnivå og tips

Valutaen i USA er amerikanske dollar (USD). Du finner gjeldende USD-vekslingskurs her.

Visa og Mastercard kan brukes på hoteller, de fleste restauranter og i butikker. I alle større byer er det minibanker der du kan ta ut kontanter. Vi anbefaler at du tar med kontanter når du besøker de mindre byene og nasjonalparkene, der det tidvis kan være for svakt signal for både betalingsautomater og minibanker.

Få en ide om prisnivået i USA her.

 

I USA er det både ønsket og forventet at du legger igjen tips til ansatte i servicebransjen. I gjennomsnitt anbefales det at du tipser mellom 15-20 %, avhengig av hvilken service du har mottatt.

Ansatte i tjenesteyrkene får hovedsakelig lønn basert på tipsen som gis, og det er derfor en viktig del av månedsinntekten. Noen steder kan allerede ha lagt til tips på regningen din. Dette er vanlig i restauranter, der den innregnede tipsen vises som «gratuity» på regningen. I slike tilfeller trenger du ikke å tipse ytterligere.

Her er en omtrentlig oversikt over hvilket nivå du bør legge deg på:

  • Drosjesjåfører: 15-20% (gjelder også ved bruk av apper som Uber og Lyft). Uansett minst 2 USD per tur.
  • Pikkolo: USD 1–2 per kolli
  • Rengjøringspersonale: USD 3–5 per rom per dag
  • Restauranter: Her tipser du i utgangspunktet mellom 15-20%, avhengig av hvor fornøyd du er med servicen og maten. Sjekk om tips allerede er lagt til på regningen.
  • Guider: USD 10-20 per dag per person, avhengig av varigheten på guidingen og hvor fornøyd du er med servicen

Mat og allergier

På de aller fleste reisemålene våre kan vi ta hensyn til allergier, samt allergener eller matpreferanser, men det er viktig at du opplyser om dette når du bestiller reisen.

Telefon, Wi-Fi og elektrisitet

Telefon og wifi:

Det er dyrt å bruke data og roaming i utlandet hvis det ikke allerede er inkludert i mobilabonnementet ditt. Du kan kontakte mobiloperatøren din og finne ut hvilke tjenester som er inkludert i abonnementet ditt, samt hvilke priser som gjelder for deg når du reiser utenlands.

Hvis du ikke allerede har data og roaming for USA inkludert i mobilabonnementet ditt, anbefaler vi at du bruker gratis Wi-Fi når du er på hotellet eller på restaurant. Da kan du ringe og skrive hjem gratis via ulike tjenester som FaceTime, Messenger og WhatsApp.

Du kan også kjøpe et fysisk SIM-kort, inkludert mobildata, ved ankomst i USA. Som et alternativ kan du kjøpe (enten hjemme eller ved ankomst) et elektronisk SIM-kort – eSIM – der du beholder ditt eget SIM-kort på telefonen, men fortsatt kan bruke mobildata mens du reiser.

Elektrisitet:

I USA brukes 120 V stikkontakter. Kontaktene har to “flate” pinner. Derfor er det viktig å ta med adapter.

Pakkeliste

Sørg alltid for å ha alle viktige og uunnværlige ting i håndbagasjen. Det gjelder f.eks. pass, visum, vaksinasjonsbevis, kredittkort, penger, forsikringsdokumenter, reisedokumenter, PC, mobiltelefon samt evt. info om helsetilstanden din og livsviktig medisin.

Innføring av planteprodukter til EU

Det er ikke tillatt for reisende å innføre planter, frø, frukt og andre planteprodukter fra reiser i land utenfor EU, med mindre de har et medfølgende plantehelsesertifikat. Reglene gjelder også for mindre mengder planter og planteprodukter.

Du kan lese mer om reglene her.

Reisende med redusert bevegelighet

Vi gjør oppmerksom på at reisene våre generelt ikke er egnet for bevegelseshemmede personer. Kontakt oss gjerne for å få informasjon om mulighetene i forhold til dine spesifikke behov.

FLYREISEN

Flybilletter

Flybilletten er hos de fleste flyselskaper elektroniske (e-billetter).

Det er viktig at du kontrollerer om navnet ditt er riktig stavet, for navnet på reservasjonen må være nøyaktig som i passet ditt. Hvis du har rettelser til navnet ditt, må du kontakte oss så raskt om mulig. Vær oppmerksom på at dette kan medføre et gebyr fra flyselskapet.

Setereservasjon

Flyselskapet vil tildele deg en plass ombord på flyet ved innsjekking. Hvis du har spesifikke ønsker, kan du på flyselskapets hjemmeside eller i appen deres foreta en setereservasjon. Vær oppmerksom på at de fleste flyselskaper krever betaling for en setereservasjon.

Det varierer når flyselskapene åpner for setereservasjon, men som en hovedregel kan du bestille seter fra bestillingstidspunktet og inntil 48 timer før avgang.

Vi gjør dessuten oppmerksom på at flyselskapet har full rådighet over alle seter på flyet og at de derfor alltid har rett til å foreta endringer i en reservasjon.
Hvis du ikke reserverer et sete før avreise, vil flyselskapet tildele deg en plass ved innsjekking.

Innsjekking

Ved innsjekking bruker du passet ditt og bestillingsreferansen som fremgår av reiseplanen din.

Vi anbefaler at du laster ned flyselskapets app på telefonen din. I appen er det mulig å sjekke inn, vanligvis fra 24 til 48 timer før avreise. I appen kan du også holde deg oppdatert om evt. flyendringer og annen viktig informasjon om flyreisen din.

Vær oppmerksom på at flytidene kan ha endret seg i forhold til tidene som er angitt i den reiseplanen du fikk ved bestilling av reisen. Det er alltid flytidene i flyselskapets app eller på flyselskapets hjemmeside som gjelder.

På flyplassen

Vi anbefaler at du møter opp på flyplassen senest 2-3 timer før avreise. Det er lurt å sjekke ut flyplassens hjemmeside for å se de siste oppdateringene.

Bagasje

Vi bruker mange ulike flyselskaper til reisemålene våre. De nøyaktige reglene om håndbagasje og innsjekket bagasje finner du på flyselskapets hjemmeside eller i appen deres.

Hvis det brukes innenriksfly i programmet ditt, skal du være oppmerksom på at den tillatte bagasjemengden kan være annerledes enn for internasjonale fly. Det er som regel alltid mulig å kjøpe ekstra bagasje lokalt.

Forsinket bagasje

Hvis bagasjen din blir forsinket, skal du ved ankomst henvende deg til personalet i bagasjeområdet på flyplassen og melde bagasjen din som forsinket.

Det er viktig at du har bagasjekvitteringen når du skal fylle ut PIR-rapporten. (Property Irregularity Rapport).

Vær oppmerksom på at du ikke må forlate bagasjeområdet på flyplassen før du har fylt ut rapporten.

Flyforsinkelser eller kanselleringer

Dersom det skulle bli endringer i flybestillingen før avgang, vil vi selvsagt kontakte deg med informasjon om dette.

Hvis flyforsinkelsen oppstår etter innsjekking, er flyselskapet ansvarlig for å booke om flyreisen. De vil vanligvis booke deg til neste mulige avgang, og om nødvendig tilby matkuponger og overnatting.

Hvis en forsinkelse eller kansellering medfører at flyselskapet ombooker deg til et annet flightnummer etter at du har ankommet flyplassen, ber vi deg kontakte oss på nødnummeret til TourCompass.

PÅ REISEMÅLET

Passkontroll og toll

Passkontrollen:
Når du ankommer den endelige destinasjonen, går du gjennom passkontrollen. Her sjekkes passet ditt samt eventuelle innreisedokumenter og visum. Mange steder vil du bli pålagt å avgi fingeravtrykk, og det vil også bli tatt et bilde av ansiktet ditt for biometrisk registrering. Du kan også få spørsmål om reiseplanene dine i landet og adressen du skal bo på.

Toll:
Når du har gått gjennom passkontrollen og hentet bagasjen din, må du gå gjennom tollen. Hvis du ikke har noe som skal tolldeklareres, kan du gå gjennom «Nothing to declare». Hvis du derimot har noe som skal tolldeklareres, er det viktig at du går gjennom «Declare». Du er ansvarlig for å sjekke tollreglene som gjelder i landet du reiser til.

Ankomst

Når du har kommet gjennom passkontrollen og tollen i USA, må du ta deg til det første overnattingsstedet på egen hånd – enten med offentlig transport, taxi eller leiebil. Du kan se hva som gjelder for reisen din, i reiseplanen du har mottatt via e-post. I reiseplanen ser du dagsprogrammet for reisen, med informasjon om hvorvidt du skal hente en leiebil ved ankomst, eller om du må bruke annen transport for å komme til overnattingsstedet.

Leiebil på ankomstdagen:
Hvis du skal hente leiebilen på ankomstdagen, finner du informasjon om hentested, bilutleiefirma og tidspunkt på voucheren. Voucheren har også en kort beskrivelse av hvordan du kommer til bilutleiefirmaet (Directions to the Lot). De fleste bilutleiefirmaer har en skranke inne på eller i nærheten av flyplassen. Du kan bruke en gratis shuttletjeneste som tar deg direkte dit.

Innsjekking og utsjekking på hoteller

Normal innsjekking er vanligvis mellom kl. 14.00 og 16.00, og du kan derfor ikke forvente at rommet ditt er klart før da.

Ved innsjekking vil resepsjonisten vanligvis registrere kredittkortet ditt og muligens reservere et beløp. Dette er ikke en ekstra kostnad, men standard praksis på hoteller for å sikre at de får betalt for eventuell bruk av minibaren eller lignende. Ved utsjekking blir beløpet automatisk refundert hvis du ikke har benyttet deg av slike tilbud.

Det er vanlig at hoteller tar en kopi av passet ditt. Noen steder er dette et krav fra de lokale myndighetene.

Ved avreise er utsjekkingen normalt rundt kl. 10.00. Hvis du ikke reiser før om ettermiddagen eller kvelden, kan du låse inn bagasjen din frem til du skal dra. Hvis du foretrekker sen utsjekking i stedet, kan du bestille dette for et ekstra gebyr når du booker reisen.

Resort fee og parkeringsavgift:
I USA krever noen hoteller en såkalt «resort fee». Dette er et daglig gebyr som belastes i tillegg til romprisen. Hos noen hoteller er gebyret inkludert i bookingen, mens andre belaster det ved innsjekk eller utsjekk. Gebyret dekker vanligvis felles fasiliteter som Wi-Fi, tilgang til treningssenter eller basseng, bassenghåndklær, parkering og lignende. Beløpet kan variere avhengig av hvilke og hvor mange tjenester som er inkludert på hotellet. Vær oppmerksom på at noen hoteller tar et separat gebyr for parkering.

Reiseform og transport

Dersom det skulle oppstå uforutsette omstendigheter som uvær, blokkerte veier eller annet, kan det bli nødvendig å endre rekkefølgen på sightseeingturer og attraksjoner i dagsprogrammene. Hvis du opplever dette, ber vi deg kontakte samarbeidspartneren vår.

Billeie:
Bilferie er populært i USA, og det er et enkelt land å kjøre rundt i. Det gir deg en fantastisk frihet til å bestemme hvor og når du vil stoppe underveis. Du kan lese mer om å kjøre selv i USA her.

Vi bruker Alamo Rent A Car i USA. Nedenfor finner du viktig informasjon om å leie bil i USA, inkludert en liste over forsikringene som gis under den gjeldende leieavtalen. Vær oppmerksom på at det kan være eventuelle forbehold i den spesifiserte oversikten over vilkår og betingelser.

Her er noen ting du må være klar over angående leie av bil i USA:

  • Din leiebilavtale i USA inkluderer lovbestemte og utvalgte anbefalte forsikringer:
    • Collision Damage Waiver (CDW) / Loss Damage Waiver (LDW) inkl. Theft Protection (TP): Gjelder ved skade på leiebilen og ved tyveri. Egenandelen er på USD 0.
    • Extended Protection (EP): Utvidet ansvarsforsikring for tredjeparter. Dekker skade eller personskade på tredjeparter dersom det skjer en ulykke, med opptil USD 1 million. Egenandelen er på USD 0.
  • Billeien inkluderer ikke følgende forsikringer eller tjenester:
    • Personal Accident Insurance (PAI): Forsikringspakken inkluderer ikke personlig ulykkesforsikring for personen som leier bilen, andre passasjerer eller ekstra sjåfører. Du må sørge for at du har slik dekning i din private forsikring, og at den også gir dekning for reiser i USA.
    • Roadside Assistance (RA). Du kan kjøpe dekning for veihjelp lokalt hvis du ønsker det. Det koster ca. USD 25 + lokale avgifter per dag, og gjøres opp lokalt ved henting.
    • Drivstoff: Bilen må vanligvis returneres med samme mengde bensin som ved henting (vanligvis full tank). Hvis du er usikker, spør du det lokale bilutleiekontoret om hva som gjelder.
    • Tilleggsforsikring: Du kan bli tilbudt en rekke ekstra forsikringsdekninger på det lokale bilutleiekontoret. Det er opp til deg om du vil kjøpe disse. Vær imidlertid oppmerksom på at signaturen din på den endelige leieavtalen (med eventuelle tilleggskjøp) er juridisk bindende, og at du er ansvarlig for eventuelle tilleggskjøp.
  • Pass, førerkort: Ved henting av leiebilen må du vise frem pass og førerkort. Midlertidige og digitale førerkort godtas ikke. Det anbefales å ta med et internasjonalt førerkort, som du i noen tilfelles kan bli pålagt å forevise sammen med ditt vanlige førerkort. Ovennevnte gjelder også for eventuelle ekstra sjåfører og sjåfører i alderen 21–24 år.
  • Ekstra sjåfører (AD – additional drivers): Eventuelle ekstra sjåfører legges inn i leieavtalen ved henting av bilen. Disse må fremvise pass og førerkort på samme måte som billeieren/hovedsjåføren. Ekstrasjåfører må være over 25 år.
  • Kredittkort: Hovedleieren må ta med et gyldig kredittkort med leierens navn når leiebilen hentes:
    • Kredittkort: Visa, Mastercard, American Express og Discover
    • Husk å ta med fysiske kredittkort (ikke på mobilen).
  • Depositum: Et depositum som tilsvarer ca. USD 500 kreves når du henter bilen. Beløpet reserveres på kortet ditt, og refunderes når du returnerer bilen.
  • Gebyr for ung sjåfør: et tilleggsgebyr for sjåfører mellom 21 og 24 år. Gebyret er på ca. USD 25 + lokale avgifter per dag, og gjøres opp lokalt ved henting. Vær oppmerksom på at sjåfører mellom 21 og 24 år kun kan kjøre visse bilkategorier.
  • Navigasjon: Leieavtalen inkluderer ikke GPS, men dette kan bestilles når du booker reisen. Det koster ca. USD 15,99 + lokale avgifter per dag, og gjøres opp lokalt ved henting. Hvis du har tilgang til mobildata enten via telefonabonnementet ditt eller via et amerikansk SIM-kort, finnes det en rekke gratis navigasjonstjenester du kan bruke på mobilen. Alternativt kan du kjøpe en GPS på destinasjonen.
  • Bilseter: Bilseter kan reserveres når du bestiller reisen. Det koster ca. USD 7 + lokale avgifter per dag, og gjøres opp lokalt ved henting. Indikativ oversikt for valg av bilsete:
    • Spedbarnssete (2,3–9 kg) – infant seat
    • Sikkerhetsete for barn (9–18 kg) – child safety seat
    • Sittepute for barn – child booster seat
  • Bagasje: Når du skal hente leiebilen, vil du vanligvis bli forevist en rekke forskjellige biler du kan velge mellom i den bestilte bilkategorien. Avhengig av hvilken bil du velger, kan størrelsen på bagasjerommet variere. Det anbefales derfor at bagasjen består av bager og ikke overskrider det anbefalte antallet kolli som gjelder for den aktuelle bilkategorien.
  • Tillatte veier: Leiebilen kan kun kjøres på offisielle asfaltveier.
  • Kontraktsbrudd: Ved brudd på vilkårene leiebilavtalen, herunder uaktsom kjøring, eller brudd på amerikansk lovgivning, gir forsikringen ikke noen dekning.

 

Togreiser i USA:
Det finnes flere ulike togoperatører i USA. På nordøstkysten mellom Washington DC og Boston er Amtrak vår partner. Vær nye med å møte opp i god tid – vanligvis 30 minutter før avgang; og på store stasjoner som Penn Station i New York City anbefales det å møte opp 45 minutter før avgang.

Informasjon om hvilken plattform toget går fra, vises på informasjonsskjermene ca. 15–20 minutter før planlagt avgang.

Vi anbefaler at du tar med en type bag/koffert som er lett å komme deg rundt med.

Du reiser på standardklasse (coach-klasse). Du kan ta med følgende:

  • 1 liten veske/bag om bord på toget
  • 2 kolli per person (maks. 71 x 55 x 35 cm og maks. 22 kg) – tas med i vognen og må kunne passe mellom radene med seter eller på bagasjehyllene.
  • Hvis du har for stor bagasje, må du sjekke den inn. For denne typen bagasje må du møte opp senest 60 minutter før avgang, og du kan bli belastet et tilleggsgebyr.

 

Offentlig transport eller taxi:
Taxi, Uber: I USA er det like vanlig å ta Uber som å ta taxi. Det anbefales at du laster ned apper som Uber hjemmefra hvis du vil bruke disse tjenestene. Tjenestene er enkle å bruke, og du betaler for turen når du bestiller ruten du vil reise.

Offentlig transport: De store byene har også gode kollektivtransportløsninger. Her er noen generelle anbefalinger for spesifikke byer når du ankommer flyplassen:

  • San Francisco: Du kan ta toget fra flyplassen til sentrum. Her må du bestille et såkalt Clipper Card via en app. Hvis du vil bruke dette, bør du laste ned appen før du reiser hjemmefra. Du kan lese mer om Clipper Card her: https://www.clippercard.com/ClipperWeb/
  • Washington DC: Du kan enkelt ta toget fra flyplassen til sentrum. Du kjøper en billett med et SmarTrip-kort, som kan kjøpes på billettautomater som finnes på Metro-jernbanestasjonen på flyplassen. Du kan lese mer om metrorail her: https://www.flyreagan.com/parking-transportation/metrorail-station

 

Spesielt terreng og spesielle værforhold:

  • Tioga-passet: Sierra Nevada-fjellkjeden strekker seg gjennom en del av California. I vintermånedene vil det snø kraftig i fjellene, noe som ofte medfører at veien blir stengt i visse perioder. Når du reiser fra Las Vegas, går reisene våre som standard via Mammoth Lakes, før du kan kjøre via Tioga Pass (i sommermånedene) inn i Yosemite nasjonalpark neste dag. Tioga Pass er imidlertid vanligvis stengt på grunn av store mengder snø fra november til juni. Den nøyaktige datoen for når fjellpasset åpner, defineres fra år til år basert på de gjeldende værforholdene. Reiser du i måneder hvor fjellpasset vanligvis er stengt, vil din overnatting automatisk bli endret til Bakersfield, slik at du kjører sør for Sierra Nevada.
  • Death Valley: Vær oppmerksom på at de høye temperaturene i Death Valley nasjonalpark krever at du utviser særlig forsiktighet. Hvis du kjører gjennom nasjonalparken i sommermånedene, bør du følge rådene om å kjøre så tidlig som mulig på dagen for å unngå for høye temperaturer, fylle opp drivstofftanken før du kjører inn i parken, ha med ekstra drikkevann i bilen og holde deg til merkede veier.
  • Generelle vei- og værforhold: Du er selv ansvarlig for å holde deg informert om gjeldende værforhold på ruten – inkludert veier som kan være stengt. Det anbefales særlig at du gjør deg kjent med de gjeldende forholdene i nasjonalparker du tenker å besøke. Du kan alltid få tilgang til informasjon om nasjonalparker her: https://www.nps.gov/findapark/index.htm

Trenger du hjelp underveis?

Vi har et 24-timers nødnummer du alltid kan bruke til å komme i kontakt med oss hvis det skulle oppstå uforutsette hendelser på reisen din. I tillegg får du også tilsendt telefonnummer og nødtelefonnummer til vår samarbeidspartner på reisemålet. I noen tilfeller kan det være enklest og raskest å kontakte samarbeidspartnerne våre på grunn av tidsforskjellen, hvis du f.eks. skulle havne i en situasjon der henting til en utflukt eller en transfer er mer enn 15 min. forsinket.

ETTER REISEN

Ris og ros/kontakt

Vi lever av glade gjester, så vi vil veldig gjerne høre fra deg når du er kommet hjem igjen. Send en e-post til info@tourcompass.no eller ring til oss på tlf.: 85 29 54 24.

Nord-Amerika
Pernille Grøngaard Brammer

Pernille har reist over hele verden siden hun var veldig ung, og i dag har hun mer enn 30 års erfaring med å hjelpe andre på deres drømmereise

Se åpningstider
Mandag - torsdag fra 10-16
Fredag fra 10-14