Beste reisetid
I Japan er det, som i Norge, fire årstider. De fire årstidene er på samme tider av året som våre. Japanerne er veldige stolte over å ha disse fire årstidene, og forbausende mange av dem er overbevist om at dette er et spesielt japansk fenomen. Dessuten har det meste av Japan et temperert klima.
Japans fire årstider:
- Våren strekker seg fra mars til og med mai og er en av de beste periodene å reise til Japan. Da har landet behagelige temperaturer, det er ikke for varmt og det faller relativt lite nedbør. I rundt tre uker i mars og april blomstrer kirsebærtrærne. Dette kalles Sakura og er årets høydepunkt som gjerne feires av japanerne. Les mer i vår guide til kirsebærblomstringen i Japan. Dagtemperaturene om våren ligger ofte fra 10 til 20 grader, så det kan både være dager da man trenger en jakker og dager da du kan la den ligge på hotellet. Det kan også forekomme enkelte byger og våren.
- Sommeren er fra juni og til og med august. Denne årstiden er Japans varmeste og fuktigste. Spesielt juli og august er varme og og har høy luftfuktighet, for den regnfulle perioden (tsuyu) starter allerede i juni. Denne perioden varierer hvert år i lengde og intensitet. Dagtemperaturene om sommeren ligger generelt mellom 20-25 og 32 grader, men det er ikke uvanlig med temperaturer på 30-35 grader. Tyfonsesongen varer fra mai til september. Det er størst risiko for tyfoner i august, men mest i den sørlige delen av Japan.
- Høsten strekker seg fra september og til og med november. Temperaturene er behagelige og sommerens høye luftfuktighet er sterkt redusert. Dagtemperaturene om høsten ligger generelt mellom 15 og 25 grader, og lønnetrærnes høstfarger gir landskapet et helt annet og fargerikt preg enn i de andre årstidene.
- Vinteren strekker seg fra desember og til og med februar, da de japanske fjellene og den nordlige øya Hokkaido får mye snø og frost. Byene som ligger ved Stillehavet: Tokyo, Kyoto, Osaka og Hiroshima, får sjelden snø om minusgrader. Dagtemperaturene ligger rundt 10 grader, mens nettene er litt kaldere, med temperaturer ned til rundt frysepunktet.
Japan er et stort land, med lange avstander fra nord til sør og fra øst til vest. Derfor varierer klimaet også i de forskjellige byene, og det kan du tydelig se av statistikken nedenfor.
Værstatistikk for Tokyo: | JAN | FEB | MAR | APR | MAI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DES |
Gjennomsnittlig maks.temp. | 8 | 9 | 12 | 17 | 21 | 24 | 28 | 29 | 26 | 20 | 15 | 11 |
Gjennomsnittlig min.temp. | 2 | 2 | 5 | 10 | 14 | 18 | 22 | 23 | 20 | 15 | 9 | 4 |
Nedbør i mm | 43 | 58 | 94 | 119 | 132 | 182 | 128 | 147 | 181 | 158 | 84 | 44 |
Værstatistikk for Kyoto: | JAN | FEB | MAR | APR | MAI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DES |
Gjennomsnittlig maks.temp. | 8 | 9 | 13 | 19 | 24 | 27 | 31 | 33 | 28 | 22 | 17 | 11 |
Gjennomsnittlig min.temp. | 1 | 2 | 4 | 9 | 14 | 19 | 23 | 24 | 20 | 13 | 8 | 3 |
Nedbør i mm | 50 | 80 | 120 | 130 | 160 | 240 | 230 | 130 | 220 | 100 | 80 | 50 |
Værstatistikk for Osaka: | JAN | FEB | MAR | APR | MAI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DES |
Gjennomsnittlig maks.temp. | 9 | 9 | 13 | 19 | 24 | 28 | 31 | 33 | 29 | 23 | 17 | 12 |
Gjennomsnittlig min.temp. | 3 | 3 | 6 | 11 | 16 | 20 | 24 | 25 | 21 | 15 | 10 | 5 |
Nedbør i mm | 50 | 70 | 110 | 130 | 150 | 230 | 140 | 90 | 170 | 110 | 70 | 30 |
Værstatistikk for Hiroshima: | JAN | FEB | MAR | APR | MAI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DES |
Gjennomsnittlig maks.temp. | 10 | 11 | 14 | 20 | 24 | 27 | 31 | 32 | 29 | 23 | 17 | 12 |
Gjennomsnittlig min.temp. | 2 | 2 | 5 | 10 | 15 | 19 | 24 | 25 | 21 | 14 | 8 | 4 |
Nedbør i mm | 45 | 67 | 124 | 142 | 178 | 147 | 259 | 111 | 170 | 88 | 68 | 41 |
Værstatistikk for Kanazawa: | JAN | FEB | MAR | APR | MAI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DES |
Gjennomsnittlig maks.temp. | 7 | 7 | 11 | 17 | 22 | 25 | 29 | 31 | 27 | 21 | 16 | 10 |
Gjennomsnittlig min.temp. | 1 | 1 | 3 | 8 | 13 | 18 | 22 | 24 | 20 | 13 | 8 | 3 |
Nedbør i mm | 270 | 172 | 159 | 137 | 155 | 185 | 232 | 139 | 225 | 177 | 265 | 282 |
Pass og visum
Som norsk statsborger må du ha et gyldig, norsk pass. Passet må være gyldig så lenge reisen varer.
Norske statsborgere trenger ikke visum til Japan.
Reglene om visum finner du på Utenriksdepartementets hjemmeside.
Reisedokumenter
Før avreise kan du laste ned appen vår her for å finne reisedokumentene dine og kontaktinformasjonen til TourCompass og våre lokale partnere.
Vi anbefaler at du laster ned appen WhatsApp på smarttelefonen din og legger til telefonnumrene til samarbeidspartnerne våre. Da kan du sende beskjeder og ringe dem gratis når du har Wi-Fi-forbindelse.
Vaksiner
Vi anbefaler at du kontakter en spesiallege, fastlegen din eller en autorisert vaksinasjonsklinikk for informasjon om vaksiner. Du kan også lese mer om reglene for reisevaksiner hos Folkehelseinstituttet.
Vær oppmerksom på bestemmelsene om gul feber – spesielt hvis du reiser inn via et land der det finnes gul feber. Noen land har krav om bevis for vaksine mot gul feber ved innreise. Ha derfor alltid vaksinasjonsbeviset med deg i håndbagasjen når du reiser.
Få 20 % rabatt på vaksinasjon
Når du bestiller en reise hos TourCompass, kan du få 20 % rabatt hos Sentrum Reisemedisin som har klinikker i Oslo og Bergen.
På deres hjemmeside; www.reisemedisin.no kan du bestille tid og få ytterligere veiledning om vaksiner gjeldende din reise.
Ved bestilling ber vi deg henvise til oss og ved konsultasjon er det fint om du viser ordrebekreftelsen for å få rabatt.
Covid-19
Det er for tiden ingen krav om Covid-19 vaksine for å reise inn i Japan. Disse reglene kan likevel endres på kort varsel. Det er ditt ansvar å sjekke disse reglene før avreise.
Vær oppmerksom på at det også kan være spesielle krav relatert til Covid-19 på de flyplassene du mellomlander på til og fra Japan. Det er også ditt ansvar å sjekke disse reglene før avreise.
Du er alltid velkommen til å kontakte oss hvis du har spørsmål om dette.
Reisevilkår
Vennligst les reisevilkårene våre nøye, for de er en del av de avtalevilkårene som gjelder for reiser som kjøpes hos TourCompass. Reiser som kjøpes hos oss er omfattet av “Lov om pakkereiser”.
Klikk her for å lese reisevilkårene våre.
Reiseforsikringer
Vi anbefaler alltid at du har en god reiseforsikring med i bagasjen når du skal dra ut på drømmereisen. I tillegg er det veldig lurt å tegne en avbestillingsforsikring.
Klikk her for å gå til vår side om forsikring, der du kan lese mer om anbefalingene våre.
Valuta, prisnivå og tips
Valutaen i Japan er yen (JPY). Du kan finne den aktuelle kursen for yen her.
Japanerne foretrekker å betale og få betalt i kontanter. Derfor anbefaler vi at du veksler til yen før du reiser til Japan.
Du kan ikke bruke Visa og MasterCard overalt, det er bare i internasjonale butikker i storbyene at du kan betale med internasjonale kredittkort.
Minibanker er det mange av, men du kan bare ta ut penger med japanske kredittkort. For å ta ut penger med et internasjonalt kredittkort må du finne en kiosk i kjedene Lawson og 7-Eleven, for der er det minibanker som aksepterer internasjonale kredittkort. Til gjengjeld finner du Lawson og 7-Eleven i stort sett alle byer.
Hvis du tar med deg amerikanske dollar og euro, kan du gå til turistinformasjonen, som de fleste steder har veksleautomater.
Tips brukes ikke i Japan. Hvis du legger igjen penger på en restaurant når du går, vil kelneren ofte løpe etter deg for å gi dem tilbake til deg. I Japan er det derimot meget vanlig å gi vakkert innpakkede smågaver. Hvis du vil glede guiden eller stuepiken, kan du kjøpe en liten symbolsk gave, f.eks. en liten kake eller litt japansk godteri i fin innpakning og skrive et lite kort med takk for god service. Husk at det er tanken som teller, og ikke gavens størrelse.
Mat og allergier
På de aller fleste reisemålene våre kan vi ta hensyn til allergier, samt allergener eller matpreferanser, men det er viktig at du opplyser om dette når du bestiller reisen.
Telefon, Wi-Fi og elektrisitet
Telefon og Wi-Fi:
Det er dyrt å bruke data og roaming i utlandet hvis det ikke allerede er inkludert i mobilabonnementet ditt. Du kan kontakte mobilleverandøren og høre hvilke tjenester som er inkludert i abonnementet ditt samt hvilke priser som gjelder for deg på utenlandsreiser.
Hvis du ikke allerede har data og roaming i utlandet inkludert i mobilabonnementet ditt, anbefaler vi at du bruker Wi-Fi når du er på hotell eller restauranter. Da kan du ringe og skrive gratis hjem via forskjellige tjenester, som f.eks. Facetime, Messenger og WhatsApp. Ellers er det også mulig å kjøpe et lokalt SIM-kort inkl. data ved ankomst.
Elektrisitet:
Japan bruker 100 volt. Vi anbefaler at du tar med en adapter, for japanske støpsler har to flate pinner.
Pakkeliste
Sørg alltid for å ha alle viktige og uunnværlige ting i håndbagasjen. Det gjelder f.eks. pass, visum, vaksinasjonsbevis, kredittkort, penger, forsikringsdokumenter, reisedokumenter, PC, mobiltelefon samt evt. info om helsetilstanden din og livsviktig medisin.
Innføring av planteprodukter til EU
Det er ikke tillatt for reisende å innføre planter, frø, frukt og andre planteprodukter fra reiser i land utenfor EU, med mindre de har et medfølgende plantehelsesertifikat. Reglene gjelder også for mindre mengder planter og planteprodukter.
Du kan lese mer om reglene her.
Reisende med redusert bevegelighet
Vi glør oppmerksom på at våre reiser generelt ikke er egnet for bevegelseshemmede personer. Kontakt oss gjerne for å få informasjon om mulighetene i forhold til dine spesifikke behov.
Flybilletter
Hos de fleste flyselskaper er flybilletter elektroniske (e-billetter).
Det er viktig at du kontrollerer om navnet ditt er riktig stavet, for navnet på reservasjonen må være nøyaktig som i passet ditt. Hvis du har rettelser til navnet ditt, må du kontakte oss så raskt om mulig. Vær oppmerksom på at dette kan medføre et gebyr fra flyselskapet.
Setereservasjon
Flyselskapet vil tildele deg en plass ombord på flyet ved innsjekking. Hvis du har spesifikke ønsker angående hvor på flyet du vil sitte, kan du selv reservere et sete på flyselskapets hjemmeside eller i appen deres. Vær oppmerksom på at de fleste flyselskaper krever betaling for en setereservasjon.
Det varierer når flyselskapene åpner for setereservasjon, men som en hovedregel kan du bestille seter fra bestillingstidspunktet og inntil 48 timer før avgang.
Vi gjør dessuten oppmerksom på at flyselskapet har full rådighet over alle seter på flyet og at de derfor alltid har rett til å foreta endringer i en reservasjon.
Hvis du ikke reserverer et sete før avreise, vil flyselskapet tildele deg en plass ved innsjekking.
Innsjekking
Ved innsjekking bruker du passet ditt og bestillingsreferansen som fremgår av reiseplanen din.
Vi anbefaler at du laster ned flyselskapets app på telefonen din. I appen er det mulig å sjekke inn på nett, vanligvis fra 24 til 48 timer før avreise. I appen kan du også holde deg oppdatert om evt. flyendringer og annen viktig informasjon om flyreisen din.
Vær oppmerksom på at flytidene kan ha endret seg i forhold til tidene som er angitt i den reiseplanen du fikk ved bestilling av reisen. Det er alltid flytidene i flyselskapets app eller på flyselskapets hjemmeside som gjelder.
På flyplassen
Vi anbefaler at du møter opp på flyplassen senest 2 timer før avreise. Det er lurt å sjekke ut flyplassens hjemmeside for å se de siste oppdateringene.
Bagasje
Vi bruker mange ulike flyselskaper til reisemålene våre. De nøyaktige reglene om håndbagasje og innsjekket bagasje finner du på flyselskapets hjemmeside eller i appen deres.
Forsinket bagasje
Hvis bagasjen din skulle være forsinket, skal du ved ankomst henvende deg til personalet i bagasjeområdet på flyplassen og melde bagasjen din som forsinket.
Det er viktig at du har bagasjekvitteringen når du skal fylle ut PIR-rapporten. (Property Irregularity Rapport).
Vær oppmerksom på at du ikke må forlate bagasjeområdet på flyplassen før du har fylt ut rapporten.
I tilfelle forsinket bagasje ber vi deg om å kontakte samarbeidspartneren vår, som vil sørge for at guiden/sjåføren venter på deg.
Flyforsinkelser eller kanselleringer
Dersom det skulle skje endringer i forbindelse med flyreservasjonen din før avreise, vil vi naturligvis kontakte deg med informasjon om dette.
Hvis det skulle oppstå flyforsinkelse etter innsjekking, er det flyselskapet som har ansvaret for å ombooke reisen din. De vil normalt booke neste mulige avgang og sørge for eventuell forpleining og overnattning hvis dette skulle være nødvendig.
Samarbeidspartneren vår sjekker selv eventuelle endringer av ankomsttider, og vil naturligvis vente på deg selv om flyet ditt skulle være forsinket.
Hvis en forsinkelse eller kansellering betyr at flyselskapet ombooker deg til et annet flynummer etter at du er kommet til flyplassen, ber vi deg kontakte oss på TourCompass’ nødnummer.
Passkontroll og toll
Passkontroll:
Når du ankommer ditt endelige reisemål, går du gjennom passkontrollen. Her sjekkes passet ditt og eventuelle innreisepapirer og visum. Mange steder må du avgi fingeravtrykk, og det tas også et bilde av ansiktet ditt for biometrisk gjenkjenning. Du kan også få spørsmål om dine reiseplaner i landet og evt. adressen til overnattingsstedet ditt.
Toll:
Når du er kommet gjennom passkontrollen og har hentet bagasjen din, skal du gjennom tollen. Hvis du ikke har noe å fortolle, kan du gå gjennom “nothing to declare”. Hvis du derimot har noe å fortolle, er det viktig at du går gjennom “declare”. Det er ditt eget ansvar å sjekke hvilke tollregler som gjelder i det landet du reiser til.
Ankomst
Ved ankomst i Japan gjelder følgende:
Kyoto & Tokyo – Japans hjerte og hjerne: I ankomsthallen venter velkomstguiden din med et skilt med navnet ditt på. Velkomstguiden følger deg til transferbussen, som kjører deg til hotellet ditt i Kyoto. Hvis du mot formodning ikke finner velkomstguiden, skal du gå til Terminal 1F og finne skranken South Yasaka Kanku Shuttle. Hvis det tar mer enn 60 minutter fra du lander til du er ute i ankomsthallen, skal du kontakte samarbeidspartneren vår på deres nødnummer, så vil de arrangere en ny transfer til deg.
Japans høydepunkter: I ankomsthallen venter velkomstguiden din med et skilt med navnet ditt på. Velkomstguiden følger deg til transferbussen, som kjører deg til hotellet ditt i Osaka. Hvis du mot formodning ikke finner velkomstguiden, skal du gå til Terminal 1F og finne skranken South Yasaka Kanku Shuttle. Hvis det tar mer enn 60 minutter fra du lander til du er ute i ankomsthallen, skal du kontakte samarbeidspartneren vår på deres nødnummer, så vil de arrangere en ny transfer til deg.
Det beste av Japan: I ankomsthallen venter sjåføren med et «Green Tomato»- eller «Cherry Tomato»-skilt. Sjåføren følger deg til bussen og tar deg til hotellet du skal bo på i Tokyo. Hvis det tar mer enn 90 minutter fra du lander til du kommer til ankomsthallen, venter ikke sjåføren lenger. I så fall må du kontakte partneren vår på nødnummeret deres, så ordner de ny transport for deg.
Innsjekking og utsjekking på hoteller
Innsjekking er vanligvis kl. 14.00, og du kan derfor ikke regne med å få rommet ditt før dette tidspunktet. Hvis du i ønsker tidlig innsjekking, kan du mot betaling bestille dette når du bestiller reisen.
Ved innsjekking vil resepsjonsmedarbeideren vanligvis registrere kredittkortet ditt og muligens reservere et beløp. Dette er ikke en ekstra utgift, men en vanlig ordning på hoteller for å sikre betaling ved evt. bruk av minibar eller lignende. Ved utsjekking blir beløpet automatisk bli frigitt hvis du ikke har gjort bruk av dette.
Det er meget vanlig at hotellene tar en kopi av passet ditt. Noen steder er dette et krav fra lokale myndigheter.
Ved avreise er det normalt utsjekking rundt kl. 10.00. Skal du først reise videre om ettermiddagen eller kvelden, kan du få oppbevart bagasjen din til avreise. Hvis du i stedet ønsker sen utsjekking, kan du mot betaling bestille dette når du bestiller reisen.
Reiseform og transport
Våre reiser til Japan er individuelle rundreiser, men utflukter og transferer foregår i internasjonale grupper fra 1–14 personer og kun med TourCompass’ egne gjester.
De fleste ekstrautfluktene foregår med TourCompass’ egne gjester, noen kan også foregå med andre enn TourCompass’ egne gjester. Dette vil fremgå av beskrivelsen.
I tilfelle utforutsette forhold som f.eks. dårlig vær, sperrede veier eller andre ting, kan det bli nødvendig å endre rekkefølgen på sightseeingturer og severdigheter i dagsprogrammene.
Reisekort/IC Card
I løpet av 2024 vil Japan begynne å utfase det fysiske reisekortet som kalles IC Card. Reisekortene blir nå elektroniske og skal lastes ned via app store.
Søk etter appen “Suica” eller få tilgang til appen via en av koblingene nedenfor, alt etter om du har en Apple- eller Android-telefon:
iOS: https://apps.apple.com/us/app/suica/id1156875272
Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mobilesuica.msb.android&hl=en_US&pli=1
Vær oppmerksom på av vi for 2024 har sikret oss nok fysiske IC Cards til deg som deltar på reisene “Japans høydepunkter” og “Kyoto & Tokyo – Japans hjerte & hjerne”. Hvis du reiser på “Det beste av Japan”, vil det være en god idé å laste ned appen, for du kan bruke den til å reise med tog, metro, busser mm. på de dagene du har til fri disposisjon. Dette er ikke et krav, bare en anbefaling. Reisekortet kan også brukes i butikker og automater til å betale for varer.
Derfor anbefaler vi at du laster ned appen hjemmefra. Hvordan kortet fungerer og hvordan du legger penger på det, vil guiden din kunne hjelpe deg med på reisemålet.
Fra 2025 vil det fysiske reisekortet være helt utfaset.
Trenger du hjelp underveis?
Vi har et 24-timers nødnummer du alltid kan bruke til å komme i kontakt med oss hvis det skulle oppstå uforutsette hendelser på reisen din. I tillegg får du også tilsendt telefonnummer og nødtelefonnummer til vår samarbeidspartner på reisemålet. I noen tilfeller kan det være enklest og raskest å kontakte samarbeidspartnerne våre på grunn av tidsforskjellen, hvis du f.eks. skulle havne i en situasjon der henting til en utflukt eller en transfer er mer enn 15 min. forsinket.
Ris og ros/kontakt
Vi lever av glade gjester, og derfor vil vi veldig gjerne høre fra deg når du er kommet hjem igjen. Send en e-post til info@tourcompass.no eller ring til oss på tlf.: 85 29 54 24.