TRYGGHETSGARANTI - LES MER

Praktisk info om Australia

Praktisk info om Australia
Praktisk info om Australia

Praktisk info om Australia

Klima
Beste reisetid

Du kan reise til Australia året rundt.

Australia er et stort land, og klimaet varierer mye i de åtte statene og territoriene. Det er fire årstider i det meste av landet og én regnfull og én tørr periode i den tropiske nordlige delen av landet.

Australia ligger på den sørlige halvkulen, og årstidene er omvendt i forhold til Europa. Det vil si at når vi har sommer, har Australia vinter. Når vi har høst, har Australia vår osv.

De fleste reiser til Australia når det er vinter hos oss for å komme ned og nyte den deilige sommeren på den andre siden av kloden. Australierne selv har ferie i desember og januar, så det er flere reisende i denne perioden. Hvis du planlegger å reise i denne perioden, anbefaler vi at du bestiller reisen i god tid.

Les mer om når det er best å reise til Australia her.

Du kan se gjennomsnittstemperaturer og nedbør i noen utvalgte australske byer her:

Værstatistikk for Sydney: JAN FEB MAR APR MAI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DES
Gjennomsnittlig maks.temp. 26 26 25 23 20 17 17 18 21 23 24 26
Gjennomsnittlig min.temp. 19 19 18 14 11 9 7 8 10 13 15 18
Gjennomsnittlig nedbør i mm. 94 113 115 106 101 120 69 77 61 72 81 74
Gjennomsnittlig antall dager med regn 11 11 12 11 11 11 9 9 9 11 11 11

 

Værstatistikk for Melbourne: JAN FEB MAR APR MAI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DES
Gjennomsnittlig maks.temp. 26 26 24 20 17 14 13 15 21 23 24 24
Gjennomsnittlig min.temp. 14 15 13 11 9 7 6 7 10 13 15 13
Gjennomsnittlig nedbør i mm. 48 48 50 58 56 49 48 50 61 72 81 59
Gjennomsnittlig antall dager med regn 8 8 9 12 15 15 16 16 15 14 12 11

 

Værstatistikk for Adelaide: JAN FEB MAR APR MAI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DES
Gjennomsnittlig maks.temp. 29 29 26 22 19 16 15 16 18 21 24 27
Gjennomsnittlig min.temp. 17 17 15 13 10 9 8 8 9 13 13 15
Gjennomsnittlig nedbør i mm. 20 21 24 44 68 72 67 62 51 45 31 26
Gjennomsnittlig antall dager med regn 4 4 6 9 13 15 16 16 13 11 8 6

 

Værstatistikk for Brisbane: JAN FEB MAR APR MAI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DES
Gjennomsnittlig maks.temp. 29 29 28 26 24 21 21 22 24 26 27 29
Gjennomsnittlig min.temp. 21 21 20 17 14 11 10 10 13 16 18 20
Gjennomsnittlig nedbør i mm. 158 172 139 90 99 71 63 43 35 94 97 126
Gjennomsnittlig antall dager med regn 13 14 14 11 11 8 7 7 7 10 10 12

 

Værstatistikk for Cairns: JAN FEB MAR APR MAI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DES
Gjennomsnittlig maks.temp. 31 31 30 29 27 26 25 26 28 29 30 31
Gjennomsnittlig min.temp. 23 23 22 21 19 17 16 17 18 20 22 23
Gjennomsnittlig nedbør i mm. 390 448 424 196 90 45 28 27 33 43 93 108
Gjennomsnittlig antall dager med regn 18 19 19 17 13 9 9 8 7 8 10 13

 

Værstatistikk for Darwin: JAN FEB MAR APR MAI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DES
Gjennomsnittlig maks.temp. 32 31 32 33 32 31 31 31 33 33 33 33
Gjennomsnittlig min.temp. 25 25 25 24 22 20 19 20 23 25 25 25
Gjennomsnittlig nedbør i mm. 426 376 318 102 21 2 1 5 16 70 140 252
Gjennomsnittlig antall dager med regn 21 20 20 9 2 1 1 1 2 7 12 17

 

Værstatistikk for Alice Springs (Red Centre): JAN FEB MAR APR MAI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DES
Gjennomsnittlig maks.temp. 36 35 32 28 23 20 19 22 27 30 33 35
Gjennomsnittlig min.temp. 21 20 17 12 8 5 3 6 10 14 14 17
Gjennomsnittlig nedbør i mm. 39 44 32 16 19 14 15 9 9 22 29 38
Gjennomsnittlig antall dager med regn 5 5 3 2 3 3 3 2 2 5 6 6

 

VIKTIG INFORMASJON OM REISEN DIN
Pass og visum

Som norsk statsborger må du ha gyldig pass og turistvisum (Evisitor) for å komme inn i Australia. Det er ditt ansvar å søke om dette visumet i god tid før ankomst i Australia.

Det gjør du via denne koblingen: https://online.immi.gov.au/lusc/login. Du må først opprette en konto, og deretter kan du søke om visum. Det er gratis å søke om visum. Behandlingstiden er normalt 1–3 uker, men vi anbefaler at du starter søknadsprosessen et par måneder før ankomst. Visumet ditt er gyldig i 1 år fra godkjenning for opphold i Australia i opptil 3 måneder om gangen.
Du må ta med en kopi av ditt godkjente turistvisum på hele reisen.

Du finner en detaljert gjennomgang av visumprosessen her.

Reglene om visum kan endres på kort varsel, og vi anbefaler derfor at du holder deg oppdatert på den australske regjerings hjemmeside.

Du finner også nyttige opplysninger på Utenriksdepartementets hjemmeside.

Hvis du ikke er norsk statsborger, er det viktig at du kontakter den australske ambassaden i Danmark , som også er ansvarlig for Norge, og undersøker hvilke visumregler som gjelder for deg. (indsættes pr. land)

 

Hvis du har helseproblemer eller tidligere har vært straffet, kan det være problemer med å få visumet godkjent. I så fall anbefaler vi at du kontakter et profesjonelt visa-servicefirma, som mot betaling kan hjelpe og veilede deg om hvordan du fyller ut søknaden på riktig måte.
Hvis du er i tvil om visumsøknaden din blir godkjent, anbefaler vi at du venter til du har fått visum før flybilletter utstedes.

Merk: Det er ditt ansvar å sjekke om du trenger visum til transittflyplassene underveis.

Reisedokumenter

Før avreise får du tilsendt en reiseplan med flyinformasjonen din og telefonnumre til vår lokale samarbeidspartner på reisemålet, hvis det skulle oppstå spørsmål underveis på reisen.

Du vil dessuten få det endelige programmet ditt og en voucher for forhåndsbetalte opplevelser.
På voucheren står det viktig informasjon om møtested og -tid for turer og transferer. I Australia kan hente-/startsted være et annet sted enn hotellet ditt.
Husk å sjekke informasjonen i voucheren nøye, og møt opp på angitt møtested til angitt tid. Ta med deg programmet og voucheren på reisen, slik at guidene har mulighet til å hjelpe deg underveis.

Vi inkluderer normalt alle inngangsbilletter til de nasjonalparkene du skal besøke i reisens pris. Men det er likevel noen få nasjonalparker der dette ikke er mulig, og da må du selv bestille og betale nasjonalparkpasset ditt på nettet, f.eks. til Litchfield nasjonalpark i Northern Territory. Det er tydelig beskrevet i voucheren din hvor du kjøper nasjonalparkpasset. Vi anbefaler at du gjør det før ankomst i Australia. Husk å ta med deg kvitteringen for nasjonalparkpasset på reisen.

Vi anbefaler at du laster ned appen WhatsApp på smarttelefonen din og legger til telefonnumrene til samarbeidspartnerne våre. Da kan du sende beskjeder og ringe dem gratis når du har Wi-Fi-forbindelse.

Vaksiner

Vi råder deg til å kontakte en spesiallege, fastlegen din eller en autorisert vaksinasjonsklinikk. Du kan også lese mer om reglene for reisevaksiner hos Folkehelseinstituttet.

Vær oppmerksom på bestemmelsene om feber – spesielt hvis du reiser inn via et land der det finnes gul feber. Noen land har krav om bevis for vaksine mot gul feber ved innreise. Ha derfor alltid vaksinasjonsbeviset med deg i håndbagasjen når du reiser.

Få 20 % rabatt på vaksinasjon

Når du bestiller en reise hos TourCompass, kan du få 20 % rabatt hos Sentrum Reisemedisin som har klinikker i Oslo og Bergen.

På deres hjemmeside; www.reisemedisin.no kan du bestille tid og få ytterligere veiledning om vaksiner gjeldende din reise.

Ved bestilling ber vi deg henvise til oss og ved konsultasjon er det fint om du viser ordrebekreftelsen for å få rabatt.

 

Covid-19

Det er for tiden ingen krav om Covid-19 vaksine for å reise inn i Australia. Disse reglene kan likevel endres på kort varsel. Det er ditt ansvar å sjekke disse reglene før avreise.

Vær oppmerksom på at det også kan være spesielle krav relatert til Covid-19 på de flyplassene du mellomlander på til og fra Australia. Det er også ditt ansvar å sjekke disse reglene før avreise.

Du er alltid velkommen til å kontakte oss hvis du har spørsmål om dette.

Reisevilkår

Vi anbefaler alltid at du har en god reiseforsikring med i bagasjen når du skal dra ut på drømmereisen. I tillegg er det veldig lurt å tegne en avbestillingsforsikring. På vår side om forsikring finner du all den informasjonen du trenger.

Klikk her for å gå til vår side om forsikring.

Reiseforsikringer

Vennligst les reisevilkårene våre nøye, for de er en del av de avtalevilkårene som gjelder for reiser som kjøpes hos TourCompass. Reiser som kjøpes hos oss er omfattet av “Lov om pakkereiser”.

Klikk her for å lese reisevilkårene våre.

FØR REISEN
Valuta, prisnivå og tips

I Australia heter valutaen australsk dollar. Du finner den aktuelle kursen til australske dollars her.

Visa- og Master-kort kan brukes overalt i Australia. Du kan ta ut penger i banker og minibanker overalt i landet.

Du kan lese mer om prisnivået i landet her.

 

Tips er ikke obligatorisk i Australia – heller ikke på restauranter og barer. Hvis du har vært veldig fornøyd med en guide eller fått ekstra god service på en restaurant, mottas det gjerne litt tips, men det er helt frivillig

Mat og allergier

På de aller fleste reisemålene våre kan vi ta hensyn til allergier, samt allergener eller matpreferanser, men det er viktig at du opplyser om dette når du bestiller reisen.

Telefon, Wi-Fi og elektrisitet

Telefon og Wi-Fi:

Det er dyrt å bruke data og roaming i utlandet hvis det ikke allerede er inkludert i mobilabonnementet ditt. Du kan kontakte mobilleverandøren og høre hvilke tjenester som er inkludert i abonnementet ditt samt hvilke priser som gjelder for deg på ulike reisemål.

Hvis du ikke allerede har data og roaming i utlandet inkludert i mobilabonnementet ditt, anbefaler vi at du bruker gratis Wi-Fi når du er på hotellet ditt eller på restaurant. Da kan du ringe og skrive gratis hjem via forskjellige tjenester, som f.eks. Facetime, Messenger og WhatsApp.

Hvis du helst vil være online hele tiden, er den billigste løsningen at du kjøper et lokalt SIM-kort inkl. data ved ankomst i Australia.

 

Elektrisitet:

I Australia har de 240-250 volt vekselstrøm. Det er viktig at du tar med deg en adapter, for de australske støpslene har 3 tynne “ben” (2 skrå og ett rett).

Pakkeliste

Sørg alltid for å ha alle viktige og uunnværlige ting i håndbagasjen. Det gjelder f.eks. pass, visum, vaksinasjonsbevis, kredittkort, penger, forsikringsdokumenter, reisedokumenter, PC, mobiltelefon samt evt. info om helsetilstanden din og livsviktig medisin.

Innføring av planteprodukter til EU

Det er ikke tillatt for reisende å innføre planter, frø, frukt og andre planteprodukter fra reiser i land utenfor EU, med mindre de har et medfølgende plantehelsesertifikat. Reglene gjelder også for mindre mengder planter og planteprodukter.

Du kan lese mer om reglene her.

Reisende med redusert bevegelighet

Vi gjør oppmerksom på at reisene våre generelt ikke er egnet for bevegelseshemmede personer. Kontakt oss gjerne for å få informasjon om mulighetene i forhold til dine spesifikke behov.

FLYREISEN
Flybilletter

Flybilletten er hos de fleste flyselskaper elektroniske (e-billetter).

Det er viktig at du kontrollerer om navnet ditt er riktig stavet, for navnet på reservasjonen må være nøyaktig som i passet ditt. Hvis du har rettelser til navnet ditt, må du kontakte oss så raskt om mulig. Vær oppmerksom på at dette kan medføre et gebyr fra flyselskapet.

Setereservasjon

Flyselskapet vil tildele deg en plass ombord på flyet ved innsjekking. Hvis du har spesifikke ønsker, kan du på flyselskapets hjemmeside eller i appen deres foreta en setereservasjon. Vær oppmerksom på at de fleste flyselskaper krever betaling for en setereservasjon.

Det varierer når flyselskapene åpner for setereservasjon, men som en hovedregel kan du bestille seter fra bestillingstidspunktet og inntil 48 timer før avgang.

Vi gjør dessuten oppmerksom på at flyselskapet har full rådighet over alle seter på flyet og at de derfor alltid har rett til å foreta endringer i en reservasjon.
Hvis du ikke reserverer et sete før avreise, vil flyselskapet tildele deg en plass ved innsjekking.

Innsjekking

Ved innsjekking bruker du passet ditt og bestillingsreferansen som fremgår av reiseplanen din.

Vi anbefaler at du laster ned flyselskapets app på telefonen din. I appen er det mulig å sjekke inn, vanligvis fra 24 til 48 timer før avreise. I appen kan du også holde deg oppdatert om evt. flyendringer og annen viktig informasjon om flyreisen din.

Vær oppmerksom på at flytidene kan ha endret seg i forhold til tidene som er angitt i den reiseplanen du fikk ved bestilling av reisen. Det er alltid flytidene i flyselskapets app eller på flyselskapets hjemmeside som gjelder.

På flyplassen

Vi anbefaler at du møter opp på flyplassen senest 2 timer før avreise. Det er lurt å sjekke ut flyplassens hjemmeside for å se de siste oppdateringene.

Bagasje

Vi bruker mange ulike flyselskaper til reisemålene våre. De nøyaktige reglene om håndbagasje og innsjekket bagasje finner du på flyselskapets hjemmeside eller i appen deres.

Hvis det brukes innenriksfly i programmet ditt, skal du være oppmerksom på at den tillatte bagasjemengden kan være annerledes enn for internasjonale fly. Det er som regel alltid mulig å kjøpe ekstra bagasje lokalt.

Forsinket bagasje

Hvis bagasjen din blir forsinket, skal du ved ankomst henvende deg til personalet i bagasjeområdet på flyplassen og melde bagasjen din som forsinket.

Det er viktig at du har bagasjekvitteringen når du skal fylle ut PIR-rapporten. (Property Irregularity Rapport).

Vær oppmerksom på at du ikke må forlate bagasjeområdet på flyplassen før du har fylt ut rapporten.

I tilfelle forsinket bagasje ber vi deg om å kontakte samarbeidspartneren vår for å sikre at guiden/sjåføren venter på deg.

Flyforsinkelser eller kanselleringer

Dersom det skulle skje endringer i forbindelse med flyreservasjonen din før avreise, vil vi naturligvis kontakte deg med informasjon om dette.

Hvis det skulle oppstå flyforsinkelse etter innsjekking, er det flyselskapet som har ansvaret for å ombooke reisen din. De vil normalt booke neste mulige avgang og sørge for eventuell forpleining og overnattning hvis dette skulle være nødvendig.

Samarbeidspartneren vår sjekker selv eventuelle endringer av ankomsttider, og vil naturligvis vente på deg selv om flyet ditt skulle være forsinket.

Hvis en forsinkelse eller kansellering betyr at flyselskapet ombooker deg til et annet flynummer etter at du er kommet til flyplassen, ber vi deg kontakte oss på TourCompass’ nødnummer.

PÅ REISEMÅLET
Passkontroll og toll

Passkontroll:

Ved ankomst på ditt endelige reisemål går du gjennom passkontrollen. Her sjekkes passet ditt, eventuelle innreisepapirer og visum. Mange steder må du avgi fingeravtrykk, og det tas også et bilde av ansiktet ditt for biometrisk gjenkjenning. Du kan også få spørsmål om dine reiseplaner i landet og evt. adressen til overnattingsstedet ditt.

 

Toll:

Når du er kommet gjennom passkontrollen og har hentet bagasjen din, skal du gjennom tollen. Hvis du ikke har noe å fortolle, kan du gå gjennom “nothing to declare”. Hvis du derimot har noe å fortolle, er det viktig at du går gjennom “declare”. Det er ditt ansvar å sjekke hvilke tollregler som gjelder i det landet du reiser til.

I Australia er det meget strenge regler for hva som kan innføres av f.eks. frukt og ferske matvarer. Derfor anbefaler vi at du aldri tar med deg slike ting. Det er store søppelkasser og skilt ved ankomst, slik at du enkelt kan se hva du har lov til å ta med – og kaste de tingene du ikke har lov til å ta med deg. Hvis du er i tvil om du har med deg noe du ikke har lov til å innføre, er det bedre å fortolle det, slik at du ikke risikerer en bot. Vi anbefaler deg å lese informasjonen om det du har lov til å innføre i Australia her.

For å komme inn i Australia må du ha fylt ut et “Passenger Card” (IPC). Dette kortet inneholder informasjon om deg og helsestatusen din, og det er også her du skal opplyse om du har noe å fortolle. Du får utlevert ditt Passenger Card på flyet før ankomst til Australia.
Du kan lese mer om kortet og hvordan det skal fylles ut her.

Ankomst

Ved ankomst blir du møtt av en guide/sjåfør som står klar til å ta imot deg med et TourCompass-skilt.

Hvis du mot formodning ikke kan finne guiden/sjåføren din, ber vi deg kontakte den lokale samarbeidspartneren vår på deres nødnummer. Det står i reisedokumentene dine.

Innsjekking og utsjekking på hoteller

Innsjekking er vanligvis kl. 14.00, og du kan derfor ikke regne med å få rommet ditt før dette tidspunktet. Hvis du i ønsker tidlig innsjekking, kan du mot betaling bestille dette når du bestiller reisen.

Ved innsjekking vil resepsjonsmedarbeideren vanligvis registrere kredittkortet ditt og muligens reservere et beløp. Dette er ikke en ekstra utgift, men en vanlig ordning på hoteller for å sikre betaling ved evt. bruk av minibar eller lignende. Ved utsjekking blir beløpet automatisk frigitt hvis du ikke har gjort bruk av dette.

Det er meget vanlig at hotellene tar en kopi av passet ditt. Noen steder er dette et krav fra lokale myndigheter.

Ved avreise er det normalt utsjekking rundt kl. 10.00. Skal du først reise videre om ettermiddagen eller kvelden, kan du få oppbevart bagasjen din til avreise. Hvis du i stedet ønsker sen utsjekking, kan du mot betaling bestille dette når du bestiller reisen.

Reiseform og transport

I tilfelle utforutsette forhold som f.eks. dårlig vær, sperrede veier eller andre ting, kan det bli nødvendig å endre rekkefølgen på sightseeingturer og severdigheter i dagsprogrammene.

Trenger du hjelp underveis?

Vi har et 24-timers nødnummer du alltid kan bruke til å komme i kontakt med oss hvis det skulle oppstå uforutsette hendelser på reisen din. I tillegg får du også tilsendt telefonnummer og nødtelefonnummer til vår samarbeidspartner på reisemålet. I noen tilfeller kan det være enklest og raskest å kontakte samarbeidspartnerne våre på grunn av tidsforskjellen, hvis du f.eks. skulle havne i en situasjon der henting til en utflukt eller en transfer er mer enn 15 min. forsinket.

ETTER REISEN
Ris og ros/kontakt

Vi lever av glade gjester, så vi vil veldig gjerne høre fra deg når du er kommet hjem igjen. Send en e-post til info@tourcompass.no eller ring til oss på tlf.: 85 29 54 24.

Oseania
Pernille Grøngaard Brammer

Pernille er vår Oseania-spesialist og har over 26 års erfaring med reiser i Oseania.

Se åpningstider
Mandag - torsdag fra 10-16
Fredag fra 10-14