TRYGGHETSGARANTI - LES MER

Praktisk informasjon om Mexico

Praktisk informasjon om Mexico
Praktisk informasjon om Mexico

Praktisk informasjon om Mexico

KLIMA
Beste reisetid

Man kan reise til Mexico året rundt. Men man bør være oppmerksom på at det kan forekomme tropiske stormer fra juli til oktober på den karibiske kysten.

I lavlandet og ved kysten er det et behagelig, tropisk klima – med lune kvelder.

I høylandet er det subtropisk klima med varme dager og kjølige netter – spesielt om vinteren.

Ved kysten er det behagelig varmt året rundt.

Den regnfulle perioden er fra mai til oktober. Denne årstiden er også den varmeste i Mexico. Nedbøren faller som oftest som kraftige byger sent på ettermiddagen, så derfor kan du gjerne også planlegge en reise til Mexico i denne perioden.

Den tørre perioden er fra november til april, og da er det tørt og behagelig varmt Månedene desember til februar er årets kjøligste måneder, og om kvelden og natten kan det bli kaldt i innlandet.

Noen perioder i året rammes Mexicos karibiske kyst (som USA og noen karibiske øyer) av store mengder sargassotang. De lokale myndighetene har ansatt folk til å fjerne tangen hver dag, men det er ikke alltid de klarer å fjerne alt. Tangen kommer primært i perioden fra april til september, men kan variere fra år til år og fra område til område.

Værstatistikk for Mexico City:

JAN FEB MAR APR MAI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DES
Dagstemp. 21 23 25 27 27 25 23 23 23 23 22 21
Nattemp. 7 7 10 11 12 13 12 12 12 10 8 7
Nedbør mm 9 9 13 27 58 157 183 173 144 61 6 6

 

Værstatistikk for Cancún:

JAN FEB MAR APR MAI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DES
Dagstemp. 28 28 30 32 32 32 33 33 32 30 29 28
Nattemp. 15 18 19 21 22 23 23 23 23 22 20 18
Nedbør mm 66 54 36 42 108 183 129 148 224 185 85 79

 

Værstatistikk for San Cristobal de Las Casas:

JAN FEB MAR APR MAI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DES
Dagstemp. 21 21 23 23 23 22 22 22 21 21 21 20
Nattemp. 6 6 7 9 10 11 11 10 11 9 8 6
Nedbør mm 24 22 27 46 114 208 165 184 215 126 53 39
VIKTIG INFORMASJON OM REISEN DIN
Pass og visum

Som norsk statsborger må du ha et gyldig, norsk pass. Passet må være gyldig under hele ditt opphold i Mexico.

Som norsk statsborger trenger du ikke visum til Mexico for opphold under 90 dager.

Merk: Det er ditt ansvar å sjekke om du trenger visum til transittflyplassene underveis.

 

Skal du reise via USA, gjelder følgende for norske statsborgere:

Du mål ha en ESTA-innreisetillatelse (Electronic System for Travel Authorization) for å få lov til å reise via USA. Du vil bli avvist ved innsjekking på avreiseflyplassen hvis ikke du har denne tillatelsen med deg. Du må søke om innreisetillatelsen i god tid og senest 72 timer før avreise til USA, og alle reisende, uansett alder, må ha en tillatelse. Du kan søke og finne prisen på ESTA via denne koblingen: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/. Du må ha passet, reiseplanen, kredittkortet og e-postadressen din klar når du søker.

Innreisetillatelsen er elektronisk forbundet med passet ditt, og den er gyldig i 2 år eller til passet ditt utløper (avhengig av hva som kommer først). Vi anbefaler at du tar med deg en fysisk kopi av ESTA-innreisetillatelsen din.

Hvis du får nytt pass, må du søke om en ny ESTA-innreisetillatelse.

Merk: Du må kontakte USAs ambassade og søke om visum hvis du har reist til/i følgende land:

  • Cuba etter 12. januar 2021
  • Nord-Korea, Iran, Irak, Sudan, Syria, Libya, Somalia eller Yemen etter 1. mars 2011

Det samme gjelder hvis du er statsborger i/har dobbelt statsborgerskap som inkluderer disse landene.

Hvis du trenger mer informasjon om utfylling av ESTA-søknad, kan du finne en oversikt over ofte stilte spørsmål og svar her: https://esta.cbp.dhs.gov/faq?lang=en.

Du kan også henvende deg på telefon til: +1-202-325-8000

 

Skal du reise via Canada, gjelder følgende for norske statsborgere:

Du må ha en eTA-innreisetillatelse (Electronic Travel Authorization) for å få lov til å reise via Canada. Du vil bli avvist ved innsjekking på avreiseflyplassen hvis ikke du har denne tillatelsen med deg. Du må søke om innreisetillatelsen i god tid, og alle reisende, uansett alder, må ha denne tillatelsen. Du kan søke og finne pris på eTA via denne koblingen: http://www.cic.gc.ca/english/visit/eta-start.aspDu må ha passet, reiseplanen, kredittkortet og e-postadressen din klar når du søker.

Innreisetillatelsen er elektronisk forbundet med passet ditt, og den er gyldig i 5 år eller til passet ditt utløper (avhengig av hva som kommer først). Vi anbefaler at du tar med deg en fysisk kopi av eTA-innreisetillatelsen din.

Hvis du får nytt pass, må du søke om en ny eTA-innreisetillatelse.

Reglene om visum finner du på Utenriksdepartementets hjemmeside.

 

Informasjon om krysning av grensen mellom Mexico og Guatemala

Når du skal krysse grensen til Guatemala fra Mexico, må du på forhånd ha utfylt og utskrevet et utreiseskjema fra Mexico (FMMD). Hjemmesiden der dette dokument skal fylles ut får du først tilgang til når din innreise i Mexico er registrert. Du kan altså ikke fylle ut dette dokumentet hjemmefra. Når du får voucherne dine av oss, finner du en kobling til hjemmesiden og en veiledning om hvordan du fyller ut FMMD-skjemaet.
Vi anbefaler at du fyller ut dokumentet, laster det ned og skriver det ut på hotellet ditt i San Cristobal de las Casas. Hvis du likevel har spørsmål om hvordan du fyller det ut og trenger hjelp til dette, kan du kontakte vår samarbeidspartner i Mexico via WhatsApp (anbefales) eller på telefonnummeret deres.
FMMD-skjemaet skal leveres ved grensen når du forlater Mexico.

For å komme inn i Guatemala må du fylle ut enda et skjema. Dette skjemaet utleveres og utfylles ved grensen. Du skal avlevere forsiden av skjemaet og ta vare på baksiden på et trygt sted, for baksiden må du nemlig levere når du reiser ut av Guatemala igjen. Aktuelt må man ikke betale gebyr for å reise inn og ut av Guatemala, men dette kan endres på kort varsel.

For å reise inn i Mexico igjen må du ikke fylle ut noen papirer. Du får bare stempel i passet. Hvis resten av oppholdet ditt i Mexico er på mer enn 7 dager, må du betale et gebyr på ca. 680 MXN. Beløpet skal betales i kontanter, i MXN eller USD. Dette gebyret kan endres på kort varsel.

 

Informasjon om krysning av grensen fra Mexico til Guatemala og retur til Mexico via Belize

Når du skal krysse grensen til Guatemala fra Mexico, må du på forhånd ha utfylt og utskrevet et utreiseskjema fra Mexico (FMMD). Hjemmesiden der dette dokument skal fylles ut får du først tilgang til når din innreise i Mexico er registrert. Du kan altså ikke fylle ut dette dokumentet hjemmefra. Når du får voucherne dine av oss, finner du en kobling til hjemmesiden og en veiledning om hvordan du fyller ut FMMD-skjemaet.
Vi anbefaler at du fyller ut dokumentet, laster det ned og skriver det ut på hotellet ditt i San Cristobal de las Casas. Hvis du likevel har spørsmål om hvordan du fyller det ut og trenger hjelp til dette, kan du kontakte vår samarbeidspartner i Mexico via WhatsApp (anbefales) eller på telefonnummeret deres.
FMMD-skjemaet skal leveres ved grensen når du forlater Mexico.

For å komme inn i Guatemala må du fylle ut enda et skjema. Dette skjemaet utleveres og utfylles ved grensen. Du skal avlevere forsiden av skjemaet og ta vare på baksiden på et trygt sted, for baksiden må du nemlig levere når du reiser ut av Guatemala igjen. Aktuelt må man ikke betale gebyr for å reise inn og ut av Guatemala, men dette kan endres på kort varsel.

Når du skal tilbake til Mexico via Belize, skal du ved grensen mellom Guatemala og Belize fylle ut et transitt-skjema for Belize. Dette skjemaet utleveres og utfylles ved grensen. Du skal avlevere forsiden av skjemaet og ta vare på baksiden på et trygt sted, for baksiden må du nemlig avlevere når du reiser ut av Belize igjen. Du må også betale et gebyr på ca. 33 BZD (Belize dollars) når du forlater Belize. Beløpet skal betales i kontanter, i BZD eller USD. Dette gebyret kan endres på kort varsel.

For å reise inn i Mexico igjen må du ikke fylle ut noen papirer. Du får bare stempel i passet. Hvis resten av oppholdet ditt i Mexico er på mer enn 7 dager, må du betale et gebyr på ca. 680 MXN. Beløpet skal betales i kontanter, i MXN eller USD. Dette gebyret kan endres på kort varsel.

Reisedokumenter

Før avreise får du tilsendt en reiseplan med flyinformasjonen din og telefonnumre til våre lokale samarbeidspartnere på reisemålet, hvis det skulle oppstå spørsmål underveis på reisen. I tillegg får du tilsendt dine vouchere for reisen som bekrefter at du du har bestilt og betalt overnattinger, utflukter og transferer. Husk å ta med deg disse på reisen.

Turistskatt:
I staten Quitana Roo, der bl.a. strandreisemålene Playa del Carmen og Tulum ligger, er det innført en obligatorisk turistskatt på ca. 260 MXN (15 USD) som må betales av alle turister som er 15 år og eldre. Dette kan enten gjøres online via hjemmesiden www.visitax.gob.mx/sitio/ (med kredittkort) eller på flyplassen i Mexico (med kredittkort eller kontanter) før hjemreisen starter. Du får en kvittering i form av en QR kode som evt. skal fremvises på flyplassen, men betalingen fremgår også av passnummeret ditt, så ofte vil du ikke bli bedt om å vise kvitteringen

Vi anbefaler at du laster ned appen WhatsApp på smarttelefonen din og legger til telefonnumrene til samarbeidspartnerne våre. Da kan du sende beskjeder og ringe dem gratis når du har Wi-Fi-forbindelse.

Vaksiner

Vi anbefaler at du kontakter en spesiallege, fastlegen din eller en autorisert vaksinasjonsklinikk for informasjon om vaksiner. Du kan også lese mer om reglene for reisevaksiner hos Folkehelseinstituttet.

Vær oppmerksom på bestemmelsene om gul feber – spesielt hvis du reiser inn via et land der det finnes gul feber. Noen land har krav om bevis for vaksine mot gul feber ved innreise. Ha derfor alltid vaksinasjonsbeviset med deg i håndbagasjen når du reiser.

 

Få 20 % rabatt på vaksinasjon

Når du bestiller en reise hos TourCompass, kan du få 20 % rabatt hos Sentrum Reisemedisin som har klinikker i Oslo og Bergen.

På deres hjemmeside; www.reisemedisin.no kan du bestille tid og få ytterligere veiledning om vaksiner gjeldende din reise.

Ved bestilling ber vi deg henvise til oss og ved konsultasjon er det fint om du viser ordrebekreftelsen for å få rabatt.

 

Covid-19

Det er for tiden ingen krav om Covid-19-vaksine for å reise til Mexico. Disse reglene kan likevel endres på kort varsel. Det er ditt ansvar å sjekke disse reglene før avreise.

Vær oppmerksom på at det også kan være spesielle krav relatert til Covid-19 på de flyplassene du mellomlander på til og fra Mexico. Det er også ditt ansvar å sjekke disse reglene før avreise.

Noen steder kan det være krav om munnbind på f.eks. klinikker og sykehus.
Hold deg oppdatert om reglene hos guiden eller spør de ansatte på hotellet.

Reisebetingelser

Vennligst les reisevilkårene våre nøye, for de er en del av de avtalevilkårene som gjelder for reiser som kjøpes hos TourCompass. Reiser som kjøpes hos oss er omfattet av “Lov om pakkereiser”.

Klikk her for å lese reisevilkårene våre.

Reiseforsikringer

Vi anbefaler alltid at du har en god reiseforsikring med i bagasjen når du skal dra ut på drømmereisen. I tillegg er det veldig lurt å tegne en avbestillingsforsikring.

Klikk her for å gå til vår side om forsikring, der du kan lese mer om anbefalingene våre.

FØR REISEN
Valuta, prisnivå og tips

Den mexikanske valutaen heter Peso (MXN). Du kan finne den aktuelle kursen for MXN her.

Vi anbefaler vi at du tar med deg amerikanske dollar (USD) i kontanter som du ved ankomst kan veksle på et offisielt vekslingskontor. Minibanker (ATM) finnes nesten overalt. Vanlige kredittkort kan brukes på hoteller, mange restauranter og i butikker. Hvis du kommer lengre ut på landet, kan det imidlertid være vanskelig å bruke kredittkort.

 

Du kan lese mer om prisnivået i landet her.

Det er vanlig og populært å gi tips i latinamerikanske land, men det er frivillig, og det er helt opp til deg hvor mye du ønsker å gi. Hvis du vil gi tips, skal du gi dem personlig. Ha gjerne litt småsedler eller mynter for hånden.

Veiledningen nedenfor er veiledende:

  • Restauranter og barer: 10–15 % av regningen
  • Guider: 80–100 pesos pr. person pr. dag
  • Sjåfører: 60-80 pesos pr. person pr. dag
  • Stuepiker: 10 pesos pr. rom pr. natt
  • Pikkoloer: 5 pesos pr. koffert

På barer og restauranter kan det være oppført et tillegg på kvitteringen for ekstra ytelser som f.eks. borddekning (”cubierto”) eller live musikk.

Mat og allergier

På de aller fleste reisemålene våre kan vi ta hensyn til allergier, samt allergener eller matpreferanser, men det er viktig at du opplyser om dette når du bestiller reisen.

Telefon, Wi-Fi og elektrisitet

Telefon og Wi-Fi:

Det er dyrt å bruke data og roaming i utlandet hvis det ikke allerede er inkludert i mobilabonnementet ditt. Du kan kontakte mobilleverandøren og høre hvilke tjenester som er inkludert i abonnementet ditt samt hvilke priser som gjelder for deg på ulike reisemål.

Hvis du ikke allerede har data og roaming i utlandet inkludert i mobilabonnementet ditt, anbefaler vi at du bruker gratis Wi-Fi når du er på hotellet ditt eller på restaurant. Da kan du ringe og skrive gratis hjem via forskjellige tjenester, som f.eks. Facetime, Messenger og WhatsApp. Vær oppmerksom på at det ikke tilbys Wi-Fi overalt.

Elektrisitet:

Mexico har en strømstyrke på 110 volt. Støpslene har to “flate” pinner. Derfor er det viktig å ta med en adapter.

Pakkeliste

Sørg alltid for å ha alle viktige og uunnværlige ting i håndbagasjen. Det gjelder f.eks. pass, visum, vaksinasjonsbevis, kredittkort, penger, forsikringsdokumenter, reisedokumenter, PC, mobiltelefon samt evt. info om helsetilstanden din og livsviktig medisin.

Innføring av planteprodukter til EU

Det er ikke tillatt for reisende å innføre planter, frø, frukt og andre planteprodukter fra reiser i land utenfor EU, med mindre de har et medfølgende plantehelsesertifikat. Disse reglene gjelder også for mindre mengder planter og planteprodukter.

Du kan lese mer om reglene her

Reisende med innskrenket bevegelighet

Vi vil gjøre deg oppmerksom på at reisene våre generelt ikke egner seg for bevegelseshemmede personer. Ta kontakt med oss for å høre om mulighetene i forhold til dine spesifikke behov.

FLYREISEN
Flybilletter

Hos de fleste flyselskaper er flybilletter elektroniske (e-billetter).
Det er viktig at du kontrollerer om navnet ditt er riktig stavet, for navnet på reservasjonen må være nøyaktig som i passet ditt. Hvis du har rettelser til navnet ditt, må du kontakte oss så raskt om mulig. Vær oppmerksom på at dette kan medføre et gebyr fra flyselskapet.

Setereservasjon

Flyselskapet vil tildele deg en plass ombord på flyet ved innsjekking. Hvis du har spesifikke ønsker angående hvor på flyet du vil sitte, kan du selv reservere et sete på flyselskapets hjemmeside eller i appen deres. Vær oppmerksom på at de fleste flyselskaper krever betaling for en setereservasjon.

Det varierer når flyselskapene åpner for setereservasjon, men som en hovedregel kan du bestille seter fra bestillingstidspunktet og inntil 48 timer før avgang.

Vi gjør dessuten oppmerksom på at flyselskapet har full rådighet over alle seter på flyet og at de derfor alltid har rett til å foreta endringer i en reservasjon.
Hvis du ikke reserverer et sete før avreise, vil flyselskapet tildele deg en plass ved innsjekking.

Innsjekking

Ved innsjekking bruker du passet ditt og bestillingsreferansen som fremgår av reiseplanen din.

Vi anbefaler at du laster ned flyselskapets app på telefonen din. I appen er det mulig å sjekke inn på nett, vanligvis fra 24 til 48 timer før avreise. I appen kan du også holde deg oppdatert om evt. flyendringer og annen viktig informasjon om flyreisen din.

Vær oppmerksom på at flytidene kan ha endret seg i forhold til tidene som er angitt i den reiseplanen du fikk ved bestilling av reisen. Det er alltid flytidene i flyselskapets app eller på flyselskapets hjemmeside som gjelder.

På flyplassen

Vi anbefaler at du møter opp på flyplassen senest 2 timer før avreise. Det er lurt å sjekke ut flyplassens hjemmeside for å se de siste oppdateringene.

Bagasje

Vi bruker mange ulike flyselskaper til reisemålene våre. De nøyaktige reglene om håndbagasje og innsjekket bagasje finner du på flyselskapets hjemmeside eller i appen deres.

Hvis det brukes innenriksfly i programmet ditt, skal du være oppmerksom på at den tillatte bagasjemengden kan være annerledes enn for ditt internasjonale fly. Det er som regel alltid mulig å kjøpe ekstra bagasje lokalt.

Forsinket bagasje

Hvis bagasjen din skulle være forsinket, skal du ved ankomst henvende deg til personalet i bagasjeområdet på flyplassen og melde bagasjen din som forsinket.

Det er viktig at du har bagasjekvitteringen når du skal fylle ut PIR-rapporten. (Property Irregularity Rapport).

Vær oppmerksom på at du ikke må forlate bagasjeområdet på flyplassen før du har fylt ut rapporten.

I tilfelle forsinket bagasje ber vi deg om å kontakte samarbeidspartneren vår, som vil sørge for at guiden/sjåføren venter på deg.

Flyforsinkelser eller kanselleringer

Dersom det skulle skje endringer i forbindelse med flyreservasjonen din før avreise, vil vi naturligvis kontakte deg med informasjon om dette.

Hvis det skulle oppstå flyforsinkelse etter innsjekking, er det flyselskapet som har ansvaret for å ombooke reisen din. De vil normalt booke neste mulige avgang og sørge for eventuell forpleining og overnattning hvis dette skulle være nødvendig.

Samarbeidspartneren vår sjekker selv eventuelle endringer av ankomsttider, og vil naturligvis vente på deg selv om flyet ditt skulle være forsinket.

Hvis en forsinkelse eller kansellering betyr at flyselskapet ombooker deg til et annet flynummer etter at du er kommet til flyplassen, ber vi deg kontakte oss på TourCompass’ nødnummer.

PÅ REISEMÅLET
Passkontroll og toll

Passkontroll:
Når du ankommer ditt endelige reisemål, går du gjennom passkontrollen. Her sjekkes passet ditt og eventuelle innreisepapirer og visum. Mange steder må du avgi fingeravtrykk, og det tas også et bilde av ansiktet ditt for biometrisk gjenkjenning. Du kan også få spørsmål om dine reiseplaner i landet og evt. adressen til overnattingsstedet ditt.

 

Toll:
Når du er kommet gjennom passkontrollen og har hentet bagasjen din, skal du gjennom tollen. Hvis du ikke har noe å fortolle, kan du gå gjennom “nothing to declare”. Hvis du derimot har noe å fortolle, er det viktig at du går gjennom “declare”. Det er ditt eget ansvar å sjekke hvilke tollregler som gjelder i det landet du reiser til.

 

Røykebestemmelser:
Mexico har siden januar 2023 hatt røykeforbud på alle offentlige steder – blant annet parker, strender, hoteller og restauranter. Forbudet omfatter både vanlige sigaretter og lignende, samt e-sigaretter.

Dessuten er det ikke tillatt å ta med seg e-sigaretter, e-væske, vannpipe og lignende til Mexico.

Ankomst

Ved ankomst blir du møtt av en guide/sjåfør som står klar til å ta imot deg med et TourCompass-skilt.

Hvis du mot formodning ikke kan finne guiden/sjåføren din, ber vi deg kontakte den lokale samarbeidspartneren vår på deres nødnummer. Det står i reisedokumentene dine.

Innsjekking og utsjekking på hoteller

Innsjekking er vanligvis kl. 14.00, og du kan derfor ikke regne med å få rommet ditt før dette tidspunktet. Hvis du i ønsker tidlig innsjekking, kan du mot betaling bestille dette når du bestiller reisen.

Ved innsjekking vil resepsjonsmedarbeideren vanligvis registrere kredittkortet ditt og muligens reservere et beløp. Dette er ikke en ekstra utgift, men en vanlig ordning på hoteller for å sikre betaling ved evt. bruk av minibar eller lignende. Ved utsjekking blir beløpet automatisk bli frigitt hvis du ikke har gjort bruk av dette.

Det er meget vanlig at hotellene tar en kopi av passet ditt. Noen steder er dette et krav fra lokale myndigheter.

Ved avreise er det normalt utsjekking rundt kl. 10.00. Skal du først reise videre om ettermiddagen eller kvelden, kan du få oppbevart bagasjen din til avreise. Hvis du i stedet ønsker sen utsjekking, kan du mot betaling bestille dette når du bestiller reisen.

Hotellskatt i Tulum:

Hvis reisen din avsluttes i Tulum, skal du være oppmerksom på at det avkreves en obligatorisk hotellskatt på ca. 195-430 MXN (10–22 USD) pr. rom pr. natt. Beløpet betales lokalt til hotellet.

Reiseform og transport

I tilfelle utforutsette forhold som f.eks. dårlig vær, sperrede veier eller andre ting, kan det bli nødvendig å endre rekkefølgen på sightseeingturer og severdigheter i dagsprogrammene.

Trenger du hjelp underveis?

Vi har et 24-timers nødnummer du alltid kan bruke til å komme i kontakt med oss hvis det skulle oppstå uforutsette hendelser på reisen din. I tillegg får du også tilsendt telefonnummer og nød telefonnummer til vår samarbeidspartner på reisemålet. I noen tilfeller kan det være enklest og raskest å kontakte samarbeidspartnerne våre på grunn av tidsforskjellen, hvis du f.eks. skulle havne i en situasjon der henting til en utflukt eller en transfer er mer enn 15 min. forsinket.

ETTER REISEN
Ris og ros/kontakt

Vi lever av glade gjester, så vi vil veldig gjerne høre fra deg når du er kommet hjem igjen. Send en e-post til info@tourcompass.no eller ring til oss på tlf.: 85295424

Latin-Amerika
Tom Søndergaard

Tom er vår Latin-Amerika-spesialist og har over 28 års erfaring med reiser i Latin-Amerika.

Se åpningstider
Mandag - torsdag fra 10-16
Fredag fra 10-14