TRYGGHETSGARANTI - LES MER

Praktisk informasjon om Colombia

Praktisk informasjon om Colombia
Praktisk informasjon om Colombia

Praktisk informasjon om Colombia

KLIMA

Beste reisetid

Colombia er et stort land med et variert landskap, og klimaet er sterkt avhengig av hvor i landet du reiser. Colombia har tropisk klima, med regnfulle og tørre perioder.

Temperaturene varierer ikke mye i løpet av året, for Colombia ligger nær ekvator. Her er det høyden som påvirker temperaturen. Landet kan deles inn i 3 geografiske soner:

Det nordlige Colombia og den karibiske kysten (Sant Marta, Cartagena):
Det er også greit å reise til dette området i regntiden, for det er ofte snakk om korte, kraftige regnbyger om ettermiddagen.

  • Den regnfulle perioden er fra ca. mai til oktober
  • Den tørre perioden er fra ca. desember til april

Andesfjellene (Bogota, kafferegionen, Medellín)
Temperaturene avhenger av hvor høyt oppe du er. Vær oppmerksom på at temperaturene om natten i f.eks. Bogota kan bli meget lave.

  • De regnfulle periodene strekker seg fra ca. april til mai og fra september til november.
  • De tørre periodene strekker seg fra ca. desember til mars samt fra juni til august

Amazonasjungelen i det sørøstlige Colombia
I dette området er det ikke regnfulle og tørre perioder som i de andre områdene. Her er det varmt, vått og fuktig året rundt.

Landet har flest turister mellom desember og mars og mellom juli og august. I desember og januar har colombianerne selv ferie, og i denne perioden blir hotellene raskt utsolgt, spesielt ved den karibiske kysten.

Værstatistikk for Cartagena:

JAN FEB MAR APR MAI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DES
Dagtemp. 30 31 31 31 31 32 32 32 32 31 31 31
Nattetemp. 23 23 24 25 25 25 25 25 25 25 25 24
Nedbør i mm 8 2 6 34 102 110 98 130 140 218 129 35

 
Værstatistikk for Bogota (2.600 meters høyde):

JAN FEB MAR APR MAI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DES
Dagtemp. 16 17 17 16 16 16 15 15 16 16 16 16
Nattetemp. 5 6 7 8 8 8 8 7 7 8 8 6
Nedbør i mm 30 40 50 90 80 40 40 40 70 110 70 50

Værstatistikk for Armenia, Kafferegionen (1.500 meters høyde):

JAN FEB MAR APR MAI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DES
Dagtemp. 27 27 27 27 26 26 27 27 27 26 26 27
Nattetemp. 15 16 16 16 16 15 15 15 15 15 15 15
Nedbør i mm 115 124 174 250 253 173 120 136 167 260 242 150

Værstatistikk for Amazonas:

JAN FEB MAR APR MAI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DES
Dagtemp. 28 29 29 31 31 30 31 32 30 30 30 29
Nattetemp. 23 23 26 26 27 26 25 27 25 25 25 23
Nedbør i mm 471 248 445 318 242 133 47 114 226 153 220 272
VIKTIG INFORMASJON OM REISEN DIN

Pass og visum

Som norsk statsborger må du ha et gyldig, norsk pass. Passet  må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemreise.

Som norsk statsborger trenger du ikke visum til Colombia for opphold under 90 dager.

Merk: Det er ditt ansvar å sjekke om du trenger visum til transittflyplassene underveis.

 

Skal du reise via USA, gjelder følgende for norske statsborgere:

Du mål ha en ESTA-innreisetillatelse (Electronic System for Travel Authorization) for å få lov til å reise via USA. Du vil bli avvist ved innsjekking på avreiseflyplassen hvis ikke du har denne tillatelsen med deg. Du må søke om innreisetillatelsen i god tid og senest 72 timer før avreise til USA, og alle reisende, uansett alder, må ha en tillatelse. Du kan søke og finne prisen på ESTA via denne koblingen: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/. Du må ha passet, reiseplanen, kredittkortet og e-postadressen din klar når du søker.

Innreisetillatelsen er elektronisk forbundet med passet ditt, og den er gyldig i 2 år eller til passet ditt utløper (avhengig av hva som kommer først). Vi anbefaler at du tar med deg en fysisk kopi av ESTA-innreisetillatelsen din.

Hvis du får nytt pass, må du søke om en ny ESTA-innreisetillatelse.

Merk: Du må kontakte USAs ambassade og søke om visum hvis du har reist til/i følgende land:

  • Cuba etter 12. januar 2021
  • Nord-Korea, Iran, Irak, Sudan, Syria, Libya, Somalia eller Yemen etter 1. mars 2011

Det samme gjelder hvis du er statsborger i/har dobbelt statsborgerskap som inkluderer disse landene.

Hvis du trenger mer informasjon om utfylling av ESTA-søknad, kan du finne en oversikt over ofte stilte spørsmål og svar her: https://esta.cbp.dhs.gov/faq?lang=en.

Du kan også henvende deg på telefon til: +1-202-325-8000

 

Skal du reise via Canada, gjelder følgende for norske statsborgere:

Du må ha en eTA-innreisetillatelse (Electronic Travel Authorization) for å få lov til å reise via Canada. Du vil bli avvist ved innsjekking på avreiseflyplassen hvis ikke du har denne tillatelsen med deg. Du må søke om innreisetillatelsen i god tid, og alle reisende, uansett alder, må ha denne tillatelsen. Du kan søke og finne pris på eTA via denne koblingen: http://www.cic.gc.ca/english/visit/eta-start.aspDu må ha passet, reiseplanen, kredittkortet og e-postadressen din klar når du søker.

Innreisetillatelsen er elektronisk forbundet med passet ditt, og den er gyldig i 5 år eller til passet ditt utløper (avhengig av hva som kommer først). Vi anbefaler at du tar med deg en fysisk kopi av eTA-innreisetillatelsen din.

Hvis du får nytt pass, må du søke om en ny eTA-innreisetillatelse.

Reglene om visum finner du her

Reisedokumenter

Før avreise kan du laste ned appen vår her for å finne reisedokumentene dine og kontaktinformasjonen til TourCompass og våre lokale partnere.

Ved ankomst i Colombia får du utlevert et velkomstbrev med en QR-kode. Når du skanner denne koden på telefonen din, får du tilgang til reiseprogrammet ditt, med bl.a. viktige starttider for dine forhåndsbestilte utflukter og transferer. Når du har Wi-Fi på hotellet, er det viktig at du laster ned disse dokumentene på telefonen din, slik at du alltid har tilgang til dem, også når du ikke har Wi-Fi.
Du finner dessuten interessant informasjon om reisemålet, bærekraftstiltakene til samarbeidspartneren vår og et tilbakemeldingsskjema som bidrar til å sikre et høyt servicenivå på våre reiser til Colombia.

Check-MIG Colombia – obligatorisk inn- og utreiseskjema:

Check-MIG Colombia er et obligatorisk digitalt immigrasjonsskjema som effektiviserer inn- og utreisekontrollen av passasjerer til landet. Det ble innført i forbindelse med Covid-19 og inneholder også helseopplysninger. Det skal utfylles før inn- og utreise i/fra landet.

Mellom 72 og 2 timer før avreise til Colombia skal du fylle ut skjemaet, som du finner her: https://apps.migracioncolombia.gov.co/pre-registro/en.

Vi anbefaler at du tar med en utskrevet kvittering for Check-MIG-skjemaet ditt.

Skjemaet skal også utfylles ved avreise fra Colombia mellom 72 og 2 timer før din hjemreise starter. Det gjøres via den samme koblingen: https://apps.migracioncolombia.gov.co/pre-registro/en.

Vi anbefaler at du laster ned appen WhatsApp på smarttelefonen din og legger til telefonnumrene til samarbeidspartnerne våre. Da kan du sende beskjeder og ringe dem gratis når du har Wi-Fi-forbindelse.

Vaksiner

Vi anbefaler at du kontakter en spesiallege, fastlegen din eller en autorisert vaksinasjonsklinikk for informasjon om vaksiner. Du kan også lese mer om reglene for reisevaksiner hos Folkehelseinstituttet.

Vær oppmerksom på bestemmelsene om gul feber – spesielt hvis du reiser inn via et land der det finnes gul feber. Noen land har krav om bevis for vaksine mot gul feber ved innreise. Ha derfor alltid vaksinasjonsbeviset med deg i håndbagasjen når du reiser.

 

Få 20 % rabatt på vaksinasjon

Når du bestiller en reise hos TourCompass, kan du få 20 % rabatt hos Sentrum Reisemedisin som har klinikker i Oslo og Bergen.

På deres hjemmeside; www.reisemedisin.no kan du bestille tid og få ytterligere veiledning om vaksiner gjeldende din reise.

Ved bestilling ber vi deg henvise til oss og ved konsultasjon er det fint om du viser ordrebekreftelsen for å få rabatt.

 

Covid-19

Det er for tiden ingen krav om Covid-19-vaksine for å reise til Colombia. Disse reglene kan likevel endres på kort varsel. Det er ditt ansvar å sjekke disse reglene før avreise.

Vær oppmerksom på at det også kan være spesielle krav relatert til Covid-19 på de flyplassene du mellomlander på til og fra Colombia. Det er også ditt ansvar å sjekke disse reglene før avreise.

Noen steder kan det være krav om munnbind på f.eks. klinikker og sykehus.
Hold deg oppdatert om reglene hos guiden eller spør de ansatte på hotellet.

Reisebetingelser

Vennligst les reisevilkårene våre nøye, for de er en del av de avtalevilkårene som gjelder for reiser som kjøpes hos TourCompass. Reiser som kjøpes hos oss er omfattet av “Lov om pakkereiser”.

Klikk her for å lese reisevilkårene våre.

Reiseforsikringer

Vi anbefaler alltid at du har en god reiseforsikring med i bagasjen når du skal dra ut på drømmereisen. I tillegg er det veldig lurt å tegne en avbestillingsforsikring.

Klikk her for å gå til vår side om forsikring, der du kan lese mer om anbefalingene våre.

FØR REISEN

Valuta, prisnivå og tips

Valutaen i Colombia heter peso (COP). Du kan finne den aktuelle kursen for COP her.

Ta med kredittkort som VISA og/eller MasterCard, for det finnes mange minibanker, såkalte cajeros automáticos (ATM). Dette er den enkleste måten å ta ut lokal valuta på. Du finner minibanker på flyplassen. Her er det også et vekslingskontor hvis du har med deg USD.

Jo lengre ut på landet du kommer, jo vanskeligere kan det være å bruke kredittkort. Vi anbefaler at du alltid har med deg litt kontanter i USD.

Prisene ved den karibiske kysten, spesielt i Cartagena, kan være nesten dobbelt så høye som i resten av landet.

Du kan lese mer om prisnivået i landet her.

Det er vanlig og populært å gi tips i latinamerikanske land, men det er frivillig, og det er helt opp til deg hvor mye du ønsker å gi.

Veiledningen nedenfor er veiledende:

  • Restauranter: på de fleste restauranter er 10 % service inkludert i regningen
  • Guide: ca. 5–10 USD pr. person pr. utflukt
  • Sjåfør på utflukter: ca. 3–7 USD pr. person pr. utflukt
  • Stuepiker: 1–2 USD pr. rom pr. natt
  • Pikkoloer: 1 USD pr. veske/koffert
  • Guide på Lost City-vandringen: 10–15 USD pr. person pr. dag

Veiledningen ovenfor om tips er i USD, men tips gis i den lokale valutaen på reisemålet.

Mat og allergier

På de aller fleste reisemålene våre kan vi ta hensyn til allergier, samt allergener eller matpreferanser, men det er viktig at du opplyser om dette når du bestiller reisen.

Telefon, Wi-Fi og elektrisitet

Telefon og Wi-Fi:

Det er dyrt å bruke data og roaming i utlandet hvis det ikke allerede er inkludert i mobilabonnementet ditt. Du kan kontakte mobilleverandøren og høre hvilke tjenester som er inkludert i abonnementet ditt samt hvilke priser som gjelder for deg på ulike reisemål.

Hvis du ikke allerede har data og roaming i utlandet inkludert i mobilabonnementet ditt, anbefaler vi at du bruker gratis Wi-Fi når du er på hotellet ditt eller på restaurant. Da kan du ringe og skrive gratis hjem via forskjellige tjenester, som f.eks. Facetime, Messenger og WhatsApp.

Hvis du helst vil være online hele tiden, er den billigste løsningen at du kjøper et lokalt SIM-kort inkl. data ved ankomst på Colombia.

Vær oppmerksom på at det ikke er Wi-Fi på Lost City-vandringen.

 

Elektrisitet:

Colombia har en strømstyrke på 110 volt. Støpslene er av amerikansk type med to “flate” pinner, så vi anbefaler at du tar med en adapter.

Pakkeliste

Sørg alltid for å ha alle viktige og uunnværlige ting i håndbagasjen. Det gjelder f.eks. pass, visum, vaksinasjonsbevis, kredittkort, penger, forsikringsdokumenter, reisedokumenter, PC, mobiltelefon samt evt. info om helsetilstanden din og livsviktig medisin.

Lost City:

Du skal selv bære bagasjen din på Lost City-trekket, og resten av bagasjen din oppbevares på hotellet i Santa Marta.

Last ned vår PDF-pakkesjekkliste her.

Tips: Ta med to vanntette poser – én til våte klær og én til å oppbevare tørre klær, så de ikke blir våte i tilfelle regn.

Colombia vil redusere forbruket av plastprodukter til engangsbruk:

Colombias regjering har vedtatt en ny lov om å forby bruk av plastprodukter til engangsbruk i landets nasjonalparker.

Det er ikke lenger lov å ta med plastprodukter som plastposer, plastflasker, plastbestikk, sugerør m.m. Inn i Colombias nasjonalparker. Vi anbefaler at du helt unngår å bruke plastposer på reisen din. Bruk i stedet stoffposer eller poser av et annet vanntett materiale enn plast når du pakker bagasjen din før reisen og ta med en deg en drikkeplaske du kan fylle og bruke flere ganger.

Innføring av planteprodukter til EU

Det er ikke tillatt for reisende å innføre planter, frø, frukt og andre planteprodukter fra reiser i land utenfor EU, med mindre de har et medfølgende plantehelsesertifikat. Disse reglene gjelder også for mindre mengder planter og planteprodukter.

Du kan lese mer om reglene her

Reisende med innskrenket bevegelighet

Vi vil gjøre deg oppmerksom på at reisene våre generelt ikke egner seg for bevegelseshemmede personer. Ta kontakt med oss for å høre om mulighetene i forhold til dine spesifikke behov.

FLYREISEN

Flybilletter

Hos de fleste flyselskaper er flybilletter elektroniske (e-billetter).
Det er viktig at du kontrollerer om navnet ditt er riktig stavet, for navnet på reservasjonen må være nøyaktig som i passet ditt. Hvis du har rettelser til navnet ditt, må du kontakte oss så raskt om mulig. Vær oppmerksom på at dette kan medføre et gebyr fra flyselskapet.

Setereservasjon

Flyselskapet vil tildele deg en plass ombord på flyet ved innsjekking. Hvis du har spesifikke ønsker angående hvor på flyet du vil sitte, kan du selv reservere et sete på flyselskapets hjemmeside eller i appen deres. Vær oppmerksom på at de fleste flyselskaper krever betaling for en setereservasjon.

Det varierer når flyselskapene åpner for setereservasjon, men som en hovedregel kan du bestille seter fra bestillingstidspunktet og inntil 48 timer før avgang.

Vi gjør dessuten oppmerksom på at flyselskapet har full rådighet over alle seter på flyet og at de derfor alltid har rett til å foreta endringer i en reservasjon.
Hvis du ikke reserverer et sete før avreise, vil flyselskapet tildele deg en plass ved innsjekking.

Innsjekking

Ved innsjekking bruker du passet ditt og bestillingsreferansen som fremgår av reiseplanen din.

Vi anbefaler at du laster ned flyselskapets app på telefonen din. I appen er det mulig å sjekke inn på nett, vanligvis fra 24 til 48 timer før avreise. I appen kan du også holde deg oppdatert om evt. flyendringer og annen viktig informasjon om flyreisen din.

Vær oppmerksom på at flytidene kan ha endret seg i forhold til tidene som er angitt i den reiseplanen du fikk ved bestilling av reisen. Det er alltid flytidene i flyselskapets app eller på flyselskapets hjemmeside som gjelder.

På flyplassen

Vi anbefaler at du møter opp på flyplassen senest 2 timer før avreise. Det er lurt å sjekke ut flyplassens hjemmeside for å se de siste oppdateringene.

Bagasje

Vi bruker mange ulike flyselskaper til reisemålene våre. De nøyaktige reglene om håndbagasje og innsjekket bagasje finner du på flyselskapets hjemmeside eller i appen deres.

Hvis det brukes innenriksfly i programmet ditt, skal du være oppmerksom på at den tillatte bagasjemengden kan være annerledes enn for internasjonale fly. Det er som regel alltid mulig å kjøpe ekstra bagasje lokalt.

Forsinket bagasje

Hvis bagasjen din skulle være forsinket, skal du ved ankomst henvende deg til personalet i bagasjeområdet på flyplassen og melde bagasjen din som forsinket.

Det er viktig at du har bagasjekvitteringen når du skal fylle ut PIR-rapporten. (Property Irregularity Rapport).

Vær oppmerksom på at du ikke må forlate bagasjeområdet på flyplassen før du har fylt ut rapporten.

I tilfelle forsinket bagasje ber vi deg om å kontakte samarbeidspartneren vår, som vil sørge for at guiden/sjåføren venter på deg.

Flyforsinkelser eller kanselleringer

Dersom det skulle skje endringer i forbindelse med flyreservasjonen din før avreise, vil vi naturligvis kontakte deg med informasjon om dette.

Hvis det skulle oppstå flyforsinkelse etter innsjekking, er det flyselskapet som har ansvaret for å ombooke reisen din. De vil normalt booke neste mulige avgang og sørge for eventuell forpleining og overnattning hvis dette skulle være nødvendig.

Samarbeidspartneren vår sjekker selv eventuelle endringer av ankomsttider, og vil naturligvis vente på deg selv om flyet ditt skulle være forsinket.

Hvis en forsinkelse eller kansellering betyr at flyselskapet ombooker deg til et annet flynummer etter at du er kommet til flyplassen, ber vi deg kontakte oss på TourCompass’ nødnummer.

PÅ REISEMÅLET

Passkontroll og toll

Passkontroll:

Når du ankommer ditt endelige reisemål, går du gjennom passkontrollen. Her sjekkes passet ditt og eventuelle innreisepapirer og visum. Mange steder må du avgi fingeravtrykk, og det tas også et bilde av ansiktet ditt for biometrisk gjenkjenning. Du kan også få spørsmål om dine reiseplaner i landet og evt. adressen til overnattingsstedet ditt.

Toll:
Når du er kommet gjennom passkontrollen og har hentet bagasjen din, skal du gjennom tollen. Hvis du ikke har noe å fortolle, kan du gå gjennom “nothing to declare”. Hvis du derimot har noe å fortolle, er det viktig at du går gjennom “declare”. Det er ditt eget ansvar å sjekke hvilke tollregler som gjelder i det landet du reiser til.

Innsjekking og utsjekking på hoteller

Innsjekking er vanligvis kl. 14.00, og du kan derfor ikke regne med å få rommet ditt før dette tidspunktet. Hvis du i ønsker tidlig innsjekking, kan du mot betaling bestille dette når du bestiller reisen.

Ved innsjekking vil resepsjonsmedarbeideren vanligvis registrere kredittkortet ditt og muligens reservere et beløp. Dette er ikke en ekstra utgift, men en vanlig ordning på hoteller for å sikre betaling ved evt. bruk av minibar eller lignende. Ved utsjekking blir beløpet automatisk bli frigitt hvis du ikke har gjort bruk av dette.

Det er meget vanlig at hotellene tar en kopi av passet ditt. Noen steder er dette et krav fra lokale myndigheter.

Ved avreise er det normalt utsjekking rundt kl. 10.00. Skal du først reise videre om ettermiddagen eller kvelden, kan du få oppbevart bagasjen din til avreise. Hvis du i stedet ønsker sen utsjekking, kan du mot betaling bestille dette når du bestiller reisen.

Reiseform og transport

I tilfelle utforutsette forhold som f.eks. dårlig vær, sperrede veier eller andre ting, kan det bli nødvendig å endre rekkefølgen på sightseeingturer og severdigheter i dagsprogrammene.

ETTER REISEN

Ris og ros/kontakt

Vi lever av glade gjester, så vi vil veldig gjerne høre fra deg når du er kommet hjem igjen. Send en e-post til info@tourcompass.no eller ring til oss på tlf.: 85295424

Latin-Amerika
Tom Søndergaard

Tom er vår Latin-Amerika-spesialist. Han har reist utallige ganger i Mellom- og Sør-Amerika siden midten av 1990-tallet og elsker å hjelpe andre med å realisere drømmereisen sin dit.

Se åpningstider
Mandag - torsdag fra 10-16
Fredag fra 10-14