TRYGGHETSGARANTI - LES MER

Praktisk informasjon om Zambia, Victoria Falls

Praktisk informasjon om Zambia, Victoria Falls
Praktisk informasjon om Zambia, Victoria Falls

Praktisk informasjon om Zambia, Victoria Falls

KLIMA

Beste reisetid

Victoria Falls ligger på grensen mellom Zambia og Zimbabwe. Området rundt vannfallene ligger i et subtropisk klima med to værperioder: den tørre og den regnfulle perioden.

Den tørre perioden er fra ca. april til midten av november. I denne tiden er det behagelige temperaturer, og både himmelen og luften er frisk og klar. Årets kjøligste periode er fra mai til august, og da kan det spesielt føles litt kaldt om nettene. Det regner stort sett ikke mellom juni og august. Fra september til november er det varmt, og luftfuktigheten er vanligvis lav.

Den regnfulle perioden er fra ca. fra midten av november til mars. Der faller relativt små mengder nedbør, men når det regner, er det oftest i form av kraftige byger eller tordenvær. Der er en liten risiko for at det kan forekomme oversvømmelser på grunn av regnet.

I oversiktene nedenfor kan du se hvordan vannfallenes styrke utvikler seg i løpet av året og en værstatistikk for temperaturer og nedbør ved Victoria Falls.

Måned VANNFALLENES STYRKE
JAN Lav
FEB Vannstyrken øker
MAR God
APR Perfekt
MAI Høyeste
JUN Høyeste
JUL God
AUG Normal
SEP Vannstyrken reduseres
OKT Middels
NOV Lav
DES Lav

 

Værstatistikk for Livingstone: JAN FEB MAR APR MAI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DES
Gjennomsnittlig maks.temp. 30 30 30 30 28 26 26 28 33 34 33 30
Gjennomsnittlig min.temp. 19 19 18 15 10 7 6 9 14 18 19 19
Nedbør i mm 174 141 80 24 6 1 0 1 2 25 70 169
VIKTIG INFORMASJON OM REISEN DIN

Pass og visum

Du må selvfølgelig ha med deg pass på reisen.

Ved innreise til Zambia må passet ditt være gyldig i 6 måneder etter at oppholdet ditt er avsluttet.
Du må også ha en returbillett hjem, eller en billett videre til et annet land.

Norske statsborgere får utstedt visum ved ankomst i Zambia. Dette skjer på flyplassen i samband med passkontrollen. Tolleren fyller ut skjemaet, og det går relativt raskt.

For å gi deg den best mulige reiseplanen vil vi i enkelte tilfeller reservere fly til byen Victoria Falls i Zimbabwe i stedet for til Livingstone i Zambia. I så fall skal du være oppmerksom på at du trenger visum til Zimbabwe. Dette får du ved ankomst i Zimbabwe, og det koster 30 USD.

Hvis du lander på den internasjonale flyplassen Victoria Falls, kan det lønne seg å kjøpe et KAZA Univisa (dette kjøpes også ved ankomst). Det koster 50 USD og gir deg tillatelse til fritt å krysse grensen mellom Zambia og Zimbabwe i opptil 30 dager. Mange vil gjerne se Victoria-vannfallene fra begge sider, og dette er mulig med et KAZA Univisa.

Reglene om visum finner du på Utenriksdepartementets hjemmeside.

Reisedokumenter

Før avreise kan du laste ned appen vår her for å finne reisedokumentene dine og kontaktinformasjonen til TourCompass og våre lokale partnere.

Vi anbefaler at du laster ned appen WhatsApp på smarttelefonen din og legger til telefonnumrene til samarbeidspartnerne våre. Da kan du sende beskjeder og ringe dem gratis når du har Wi-Fi-forbindelse.

Vaksiner

Vi anbefaler at du kontakter en spesiallege, fastlegen din eller en autorisert vaksinasjonsklinikk for informasjon om vaksiner. Du kan også lese mer om reglene for reisevaksiner hos Folkehelseinstituttet.

Vær oppmerksom på bestemmelsene om gul feber – spesielt hvis du reiser inn via et land der det finnes gul feber. Noen land har krav om bevis for vaksine mot gul feber ved innreise. Ha derfor alltid vaksinasjonsbeviset med deg i håndbagasjen når du reiser.

Få 20 % rabatt på vaksinasjon

Når du bestiller en reise hos TourCompass, kan du få 20 % rabatt hos Sentrum Reisemedisin som har klinikker i Oslo og Bergen.

På deres hjemmeside; www.reisemedisin.no kan du bestille tid og få ytterligere veiledning om vaksiner gjeldende din reise.

Ved bestilling ber vi deg henvise til oss og ved konsultasjon er det fint om du viser ordrebekreftelsen for å få rabatt.

Reisevilkår

Vennligst les reisevilkårene våre nøye, for de er en del av de avtalevilkårene som gjelder for reiser som kjøpes hos TourCompass. Reiser som kjøpes hos oss er omfattet av “Lov om pakkereiser”.

Klikk her for å lese reisevilkårene våre.

Reiseforsikringer

Vi anbefaler alltid at du har en god reiseforsikring med i bagasjen når du skal dra ut på drømmereisen. I tillegg er det veldig lurt å tegne en avbestillingsforsikring. På vår side om forsikring finner du all den informasjonen du trenger.

Klikk her for å gå til vår side om forsikring.

FØR REISEN

Valuta, prisnivå og tips

Den lokale valutaen i Zambia er Kwacha (ZMW).

Vi anbefaler å bruke betalingskort, for de kan brukes overalt. Hvis du foretrekker kontanter, kan USD brukes stort sett overalt.

Det er ofte mulig å veksle fra USD til ZMW på hotellene og i minibanker (ATM), der du får utbetalt ZMW. Hotellene aksepterer betaling i engelske pund, sørafrikanske rand og Euro, men foretrekker likevel USD eller kredittkort (VISA, Mastercard og AmEx).

 

Tips:

Restauranter og hoteller har generelt inkludert en avgift på 10 prosent på regningen. Derfor forventer man normalt ikke tips i Zambia. Hvis du under oppholdet har fått spesielt god behandling og ønsker å belønne dette, er det helt i orden å gi tips. Både USD og ZMW tas gjerne imot.

Mat og allergier

På de aller fleste reisemålene våre kan vi ta hensyn til allergier, samt allergener eller matpreferanser, men det er viktig at du opplyser om dette når du bestiller reisen.

Telefon, Wi-Fi og elektrisitet

Det brukes 230 volt, og støpslene har 3 pinner og en annen form enn våre – husk derfor å ta med en adapter.

I hotellbeskrivelsene på hjemmesiden vår kan du se om det er Wi-Fi på hotellene. Vær oppmerksom på at forbindelsen kan være usikker.

Pakkeliste

Sørg alltid for å ha alle viktige og uunnværlige ting i håndbagasjen. Det gjelder f.eks. pass, visum, vaksinasjonsbevis, kredittkort, penger, forsikringsdokumenter, reisedokumenter, PC, mobiltelefon samt evt. info om helsetilstanden din og livsviktig medisin.

Vi anbefaler at du tar med deg lette og lyse klær til safariturene og unngår klær med sterke farger. Ta med lange bukser og langermede skjorter som beskytter mot mygg etter solnedgang og, om nødvendig, mot sol på dagtid. Unngå også helst bare føtter om kvelden pga. mygg.

Husk en liten lommelykt og ekstra batterier i tilfelle strømmen periodevis forsvinner.

Innføring av planteprodukter til EU

Det er ikke tillatt for reisende å innføre planter, frø, frukt og andre planteprodukter fra reiser i land utenfor EU, med mindre de har et medfølgende plantehelsesertifikat. Disse reglene gjelder også for mindre mengder planter og planteprodukter.

Du kan lese mer om reglene her.

Reisende med redusert bevegelighet

Vi glør oppmerksom på at våre reiser generelt ikke er egnet for bevegelseshemmede personer. Kontakt oss gjerne for å få informasjon om mulighetene i forhold til dine spesifikke behov.

FLYREISEN

Flybilletter

Hos de fleste flyselskaper er flybilletter elektroniske (e-billetter).

Det er viktig at du kontrollerer om navnet ditt er riktig stavet, for navnet på reservasjonen må være nøyaktig som i passet ditt. Hvis du har rettelser til navnet ditt, må du kontakte oss så raskt om mulig. Vær oppmerksom på at dette kan medføre et gebyr fra flyselskapet.

Setereservasjon

Flyselskapet vil tildele deg en plass ombord på flyet ved innsjekking. Hvis du har spesifikke ønsker angående hvor på flyet du vil sitte, kan du selv reservere et sete på flyselskapets hjemmeside eller i appen deres. Vær oppmerksom på at de fleste flyselskaper krever betaling for en setereservasjon.

Det varierer når flyselskapene åpner for setereservasjon, men som en hovedregel kan du bestille seter fra bestillingstidspunktet og inntil 48 timer før avgang.

Vi gjør dessuten oppmerksom på at flyselskapet har full rådighet over alle seter på flyet og at de derfor alltid har rett til å foreta endringer i en reservasjon.
Hvis du ikke reserverer et sete før avreise, vil flyselskapet tildele deg en plass ved innsjekking.

Innsjekking

Ved innsjekking bruker du passet ditt og bestillingsreferansen som fremgår av reiseplanen din.

Vi anbefaler at du laster ned flyselskapets app på telefonen din. I appen er det mulig å sjekke inn på nett, vanligvis fra 24 til 48 timer før avreise. I appen kan du også holde deg oppdatert om evt. flyendringer og annen viktig informasjon om flyreisen din.

Vær oppmerksom på at flytidene kan ha endret seg i forhold til tidene som er angitt i den reiseplanen du fikk ved bestilling av reisen. Det er alltid flytidene i flyselskapets app eller på flyselskapets hjemmeside som gjelder.

På flyplassen

Vi anbefaler at du møter opp på flyplassen senest 2 timer før avreise. Det er lurt å sjekke ut flyplassens hjemmeside for å se de siste oppdateringene.

Bagasje

Vi bruker mange ulike flyselskaper til reisemålene våre. De nøyaktige reglene om håndbagasje og innsjekket bagasje finner du på flyselskapets hjemmeside eller i appen deres.

Hvis innenlandsflyvninger brukes i programmet ditt, må du være oppmerksom på at tillatt bagasje kan være forskjellig fra den internasjonale flyvningen din. Det er alltid mulig å kjøpe ekstra bagasje lokalt.

Det er ikke tillatt å ta med kofferter for innsjekking på innenlandsflyvninger. Vesken skal være laget av et mykt materiale som er lettere å pakke. Du har heller ikke lov til å ta med traller som håndbagasje på lokale innenlandsflyvninger.

Hvis du flyr via O.R. Tambo lufthavn i Johannesburg, må du være oppmerksom på at innsjekket bagasje må ha minst én flat side og ikke må ha lange løse stropper (som f.eks. en ryggsekk). Hvis man reiser med f.eks. en rund sportsbag eller ryggsekk med lange stropper, må man benytte seg av «baggage wrapping service» på flyplassen før man får lov til å sjekke inn bagasjen.

Dersom du flyr videre fra Johannesburg til en annen destinasjon i Sør-Afrika eller til et annet sted i Afrika, skal du være oppmerksom på at du i Johannesburg skal hente bagasjen din på bagasjebåndet, ta den med deg gjennom tollen og avlevere den igjen ved innsjekkingsskranken i enten innenlands- eller utenlandsterminalen, avhengig av sluttdestinasjonen din.

Spør gjerne flyselskapets medarbeidere ved innsjekking på flyplassen om bagasjen din kan sjekkes hele veien til sluttdestinasjonen.

Forsinket bagasje

Hvis bagasjen din skulle være forsinket, skal du ved ankomst henvende deg til personalet i bagasjeområdet på flyplassen og melde bagasjen din som forsinket.

Det er viktig at du har bagasjekvitteringen når du skal fylle ut PIR-rapporten. (Property Irregularity Rapport).

Vær oppmerksom på at du ikke må forlate bagasjeområdet på flyplassen før du har fylt ut rapporten.

I tilfelle forsinket bagasje ber vi deg om å kontakte samarbeidspartneren vår, som vil sørge for at guiden/sjåføren venter på deg.

Flyforsinkelser eller kanselleringer

Dersom det skulle skje endringer i forbindelse med flyreservasjonen din før avreise, vil vi naturligvis kontakte deg med informasjon om dette.

Hvis det skulle oppstå flyforsinkelse etter innsjekking, er det flyselskapet som har ansvaret for å ombooke reisen din. De vil normalt booke neste mulige avgang og sørge for eventuell forpleining og overnattning hvis dette skulle være nødvendig.

Samarbeidspartneren vår sjekker selv eventuelle endringer av ankomsttider, og vil naturligvis vente på deg selv om flyet ditt skulle være forsinket.

Hvis en forsinkelse eller kansellering betyr at flyselskapet ombooker deg til et annet flynummer etter at du er kommet til flyplassen, ber vi deg kontakte oss på TourCompass’ nødnummer.

 

PÅ REISEMÅLET

Passkontroll og toll

Passkontroll:

Ved ankomst på det endelige reisemålet skal du gå gjennom passkontrollen. Du får visum ved innreise, og det er mulig at du må vise returbilletten din Her sjekkes passet ditt og evt. visum eller andre innreisepapirer. Du kan også få spørsmål om dine reiseplaner i landet og evt. adressen til overnattingsstedet ditt. Noen steder tas det både bilder og fingeravtrykk av deg.

 

Toll:
Etter at du har hentet bagasjen din på bagasjebåndet skal du gjennom tollen. Hvis du ikke har noe å fortolle, kan du gå gjennom “nothing to declare”, men har du noe som må fortolles, er det viktig at du går gjennom “declare”.

Husk at det er ditt ansvar å sjekke de gjeldende tollreglene i landet.

Ankomst

Når du kommer ut i ankomsthallen på flyplassen, blir du mottatt av en guide/sjåfør med et TourCompass-skilt og navnet ditt på. Guiden/sjåføren sørger for at du kommer vel frem til hotellet ditt.

Hvis du mot formodning ikke finner guiden/sjåføren din, ber vi deg kontakte samarbeidspartneren vår på deres nødnummer. Det står i reisedokumentene dine.

Innsjekking og utsjekking på hoteller

Innsjekking er vanligvis kl. 14.00, og du kan derfor ikke regne med å få rommet ditt før dette tidspunktet. Hvis du i ønsker tidlig innsjekking, kan du mot betaling bestille dette når du bestiller reisen.

Ved innsjekking vil resepsjonsmedarbeideren vanligvis registrere kredittkortet ditt og muligens reservere et beløp. Dette er ikke en ekstra utgift, men en vanlig ordning på hoteller for å sikre betaling ved evt. bruk av minibar eller lignende. Ved utsjekking blir beløpet automatisk bli frigitt hvis du ikke har gjort bruk av dette.

Det er meget vanlig at hotellene tar en kopi av passet ditt. Noen steder er dette et krav fra lokale myndigheter.

Ved avreise er det normalt utsjekking rundt kl. 10.00. Skal du først reise videre om ettermiddagen eller kvelden, kan du få oppbevart bagasjen din til avreise. Hvis du i stedet ønsker sen utsjekking, kan du mot betaling bestille dette når du bestiller reisen.

Reiseform og transport

I tilfelle utforutsette forhold som f.eks. dårlig vær, sperrede veier eller andre ting, kan det bli nødvendig å endre rekkefølgen på sightseeingturer og severdigheter i dagsprogrammene.

Trenger du hjelp underveis?

Vi har et 24-timers nødnummer du alltid kan bruke til å komme i kontakt med oss hvis det skulle oppstå uforutsette hendelser på reisen din. I tillegg får du også tilsendt telefonnummer og nødtelefonnummer til vår samarbeidspartner på reisemålet. I noen tilfeller kan det være enklest og raskest å kontakte samarbeidspartnerne våre på grunn av tidsforskjellen, hvis du f.eks. skulle havne i en situasjon der henting til en utflukt eller en transfer er mer enn 15 min. forsinket.

ETTER REISEN

Ris og ros/kontakt

Vi lever av glade gjester, så vi vil veldig gjerne høre fra deg når du er kommet hjem igjen. Send en e-post til info@tourcompass.no eller ring til oss på tlf.: 85 29 54 24.

Afrika
Ingun H. Nikolajsen

Ingun er vår Afrika-spesialist. Hun reiste til Afrika for første gang i 2002 og har mer enn 10 års erfaring med å hjelpe andre på deres drømmereise.

Se åpningstider
Mandag - torsdag fra 10-16
Fredag fra 10-14