Den beste tiden å reise på
New Zealand har et mildt og variert klima som endrer seg med årstidene og fra region til region. Landet ligger på den sørlige halvkule, så årstidene er motsatt av dem vi er vant til i Europa. I New Zealand er sommeren fra desember til februar, høsten fra mars til mai, vinteren fra juni til august og våren fra september til november.
Kystområdene har stort sett milde temperaturer hele året, mens innlandet på Sørøya og høylandet kan være kjøligere om vinteren – ofte med snø. Nordøya er generelt varmere enn Sørøya, og de nordligste områdene har et subtropisk preg om sommeren.
Det kan komme nedbør hele året, men mengden varierer mye fra sted til sted. Vestkysten av Sørøya er blant de mest regnfulle områdene i New Zealand, mens de østlige kystområdene ofte er tørrere og mer solrike.
Været kan endre seg raskt, særlig i fjellområdene, så det lønner seg å være forberedt på både sol, vind og regn – uansett årstid. Det sies faktisk at du kan oppleve alle fire årstidene på én og samme dag i New Zealand.
Du finner gjennomsnittstemperaturer og nedbør for utvalgte byer i New Zealand her:
Nordøya (Auckland – Rotorua – Wellington):
Værstatistikk for Auckland: | JAN | FEB | MAR | APR | MAI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DES |
Gjennomsnittlig maks.temp. | 23 | 23 | 22 | 20 | 17 | 15 | 14 | 15 | 16 | 17 | 19 | 21 |
Gjennomsnittlig min.temp. | 17 | 17 | 16 | 14 | 12 | 11 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 15 |
Gjennomsnittlig nedbør i mm | 67 | 59 | 67 | 78 | 93 | 101 | 109 | 100 | 89 | 75 | 70 | 84 |
Værstatistikk for Rotorua: | JAN | FEB | MAR | APR | MAI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DES |
Gjennomsnittlig maks.temp. | 23 | 23 | 21 | 18 | 14 | 12 | 11 | 13 | 14 | 16 | 19 | 21 |
Gjennomsnittlig min.temp. | 12 | 12 | 11 | 9 | 7 | 5 | 4 | 5 | 6 | 7 | 9 | 11 |
Gjennomsnittlig nedbør i mm | 57 | 45 | 46 | 57 | 61 | 77 | 73 | 74 | 66 | 58 | 52 | 82 |
Værstatistikk for Wellington: | JAN | FEB | MAR | APR | MAI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DES |
Gjennomsnittlig maks.temp. | 19 | 20 | 18 | 16 | 14 | 12 | 12 | 12 | 13 | 14 | 16 | 18 |
Gjennomsnittlig min.temp. | 15 | 15 | 14 | 12 | 11 | 9 | 8 | 8 | 9 | 10 | 12 | 14 |
Gjennomsnittlig nedbør i mm | 53 | 51 | 58 | 72 | 77 | 92 | 90 | 83 | 67 | 77 | 66 | 65 |
Sørøya (Christchurch – Nelson/Abel Tasman NP – Queenstown – Franz Josef – Dunedin):
Værstatistikk for Christchurch: | JAN | FEB | MAR | APR | MAI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DES |
Gjennomsnittlig maks.temp. | 22 | 22 | 20 | 17 | 14 | 11 | 11 | 12 | 14 | 16 | 18 | 20 |
Gjennomsnittlig min.temp. | 12 | 12 | 10 | 8 | 6 | 3 | 3 | 4 | 5 | 6 | 8 | 11 |
Gjennomsnittlig nedbør i mm | 36 | 34 | 37 | 46 | 43 | 50 | 45 | 44 | 32 | 47 | 41 | 44 |
Værstatistikk for Nelson/Abel Tasman NP: | JAN | FEB | MAR | APR | MAI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DES |
Gjennomsnittlig maks.temp. | 21 | 21 | 20 | 17 | 14 | 12 | 11 | 12 | 14 | 16 | 18 | 20 |
Gjennomsnittlig min.temp. | 13 | 13 | 11 | 8 | 6 | 3 | 3 | 4 | 6 | 7 | 9 | 12 |
Gjennomsnittlig nedbør i mm | 93 | 72 | 82 | 97 | 102 | 112 | 96 | 104 | 103 | 111 | 95 | 106 |
Værstatistikk for Queenstown: | JAN | FEB | MAR | APR | MAI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DES |
Gjennomsnittlig maks.temp. | 16 | 17 | 15 | 11 | 8 | 5 | 4 | 5 | 7 | 10 | 13 | 16 |
Gjennomsnittlig min.temp. | 6 | 6 | 5 | 3 | 1 | -2 | -2 | -2 | -1 | 1 | 3 | 6 |
Gjennomsnittlig nedbør i mm | 59 | 62 | 40 | 52 | 48 | 29 | 50 | 38 | 36 | 64 | 68 | 71 |
Værstatistikk for Franz Josef: | JAN | FEB | MAR | APR | MAI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DES |
Gjennomsnittlig maks.temp. | 17 | 17 | 16 | 14 | 12 | 10 | 9 | 10 | 11 | 13 | 14 | 16 |
Gjennomsnittlig min.temp. | 12 | 12 | 11 | 10 | 8 | 6 | 6 | 6 | 7 | 8 | 9 | 11 |
Gjennomsnittlig nedbør i mm | 231 | 149 | 224 | 210 | 228 | 200 | 198 | 219 | 258 | 269 | 243 | 237 |
Værstatistikk for Dunedin: | JAN | FEB | MAR | APR | MAI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DES |
Gjennomsnittlig maks.temp. | 16 | 16 | 15 | 14 | 12 | 10 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 15 |
Gjennomsnittlig min.temp. | 12 | 12 | 11 | 10 | 9 | 7 | 6 | 7 | 7 | 8 | 9 | 11 |
Gjennomsnittlig nedbør i mm | 34 | 43 | 25 | 27 | 29 | 25 | 25 | 24 | 16 | 36 | 40 | 34 |
Pass og visum
Som norsk statsborger må du ha gyldig pass og en NZeTA-reisetillatelse for å kunne reise inn i New Zealand.
Passet ditt må være gyldig i minst tre måneder etter den datoen du planlegger å forlate landet.
Hvis du reiser via et annet land på vei til eller fra New Zealand, bør du sjekke innreisekravene for det aktuelle landet. Mange land krever at passet er gyldig i minst seks måneder etter at du har reist derfra – selv om du bare er i transit og ikke går gjennom immigrasjonen.
Merk: Det er også ditt eget ansvar å undersøke om du trenger visum for transittflyplasser underveis.
NZeTA:
Norske statsborgere trenger ikke visum for reiser til New Zealand som varer under 3 måneder, siden Norge står på listen over visumfrie land. Du må likevel ha en godkjent elektronisk reisetillatelse – den såkalte New Zealand Electronic Travel Authority (NZeTA).
Den enkleste, raskeste og rimeligste måten å søke på, er å laste ned mobilappen deres: NZeTA. Du kan også gjøre det på nettet via denne lenken: https://nzeta.immigration.govt.nz/
Du trenger følgende klart når du starter søknaden:
- Pass (det passet du skal bruke for reisen til New Zealand. Husk å sjekke gyldigheten)
- Kredittkort (til betaling av NZeTA, som koster 17 NZD hvis du søker via appen, og 23 NZD hvis du søker på nettsiden. Du må også betale en IVL-avgift på 100 NZD. Les mer om dette under punktet ”reisedokumenter” på denne siden).
- Søker du via mobiltelefonen, kan du bare bruke kameraet på telefonen til å ta bildet.
NZeTA er gyldig i to år for opphold i New Zealand på opptil tre måneder av gangen. Behandlingstiden er cirka 72 timer, men vi anbefaler at du begynner søknaden i god tid før avreise. Godkjent NZeTA mottar du på e-post, og den må tas med til New Zealand.
Les mer om søknadsprosessen og viktig informasjon om gyldige bilder her.
Les mer om kravene for å få godkjent din NZeTA-søknad, og se listen over land hvis statsborgere er visumfrie og kan søke om NZeTA her.
Reglene for visum kan endres på kort varsel, så vi anbefaler at du holder deg oppdatert på den newzealandske regjeringens immigrasjonsside.
Er du ikke norsk statsborger, eller er du usikker på innreisereglene til New Zealand, kan du kontakte det newzealandske konsulatet i Oslo eller den newzealandske ambassaden i Stockholm. Husk at det er ditt eget ansvar å sette deg inn i disse reglene før reisen.
Du finner også nyttig informasjon på Utenriksdepartementets hjemmeside.
Reisedokumenter
Før avreise kan du laste ned appen vår her, hvor du finner dine reisedokumenter og kontaktinformasjon til TourCompass og våre lokale samarbeidspartnere.
Vi anbefaler at du laster ned appen WhatsApp på smarttelefonen din og legger til telefonnumrene til samarbeidspartnerne våre. Da kan du sende meldinger og ringe dem gratis når du har Wi-Fi-forbindelse.
I appen får du tilgang til dine vouchere, som du må vise frem underveis på reisen. Hver enkelt voucher inneholder viktig informasjon om f.eks. leiebil, togbilletter, hoteller og utflukter.
Husk å lese voucheren nøye og møt opp på de oppgitte møtestedene til rett tid.
Det er viktig at du tar med deg tilbudet ditt på reisen. I tilbudet har du lett tilgang til det gjeldende dagsprogrammet, som inneholder viktige opplysninger for hver enkelt dag. Dagsprogrammet kan brukes som en veiledning, slik at du får mest mulig ut av tiden på destinasjonen og får med deg høydepunktene.
Visitor Conservation and Tourism Levy (IVL):
New Zealand har en obligatorisk turistskatt, International Visitor Conservation and Tourism Levy (IVL), som betales samtidig som du søker og betaler for NZeTA-innreisetillatelsen.
Afgiften er for tiden 100 NZD per person. Disse pengene går blant annet til å finansiere naturbevaring og infrastruktur i New Zealand.
Du vil bli bedt om å vise kvittering på at du har betalt denne avgiften ved ankomst til New Zealand.
New Zealand Traveller Declaration (NZTD):
Alle reisende må fylle ut en New Zealand Traveller Declaration (NZTD), som inneholder informasjon om reisen, toll, innreise og biosikkerhet. Skjemaet skal fylles ut digitalt, enten på nett https://app.travellerdeclaration.govt.nz/#/ eller via NZTD-mobilappen.
Du kan fylle ut skjemaet tidligst 24 timer før du starter reisen til New Zealand.
Du bør ha følgende klart når du starter søknaden:
- Passet ditt
- Flydetaljer
- Kontaktinformasjon
- Immigrasjonsstatus (NZeTA)
- Informasjon om hva du tar med inn i landet
Når skjemaet er utfylt, får du en e-post med et referansenummer som skal brukes hvis du må endre noe i skjemaet. Du trenger ikke å skrive ut noe. Skjemaet ditt registreres automatisk sammen med passnummeret ditt.
Du kan lese mer om skjemaet her.
Du kan se en video om hvordan du fyller ut skjemaet hvis du er usikker på noe, her.
Vaksiner
Vi anbefaler at du kontakter fastlegen din eller en autorisert vaksinasjonsklinikk for informasjon om vaksiner. Du kan også lese mer om reglene for reisevaksiner hos Folkehelseinstituttet.
Vær oppmerksom på bestemmelsene om gulfeber – spesielt hvis du reiser inn via et land der det finnes gulfeber. Noen land har krav om bevis for vaksine mot gulfeber ved innreise. Ha derfor alltid vaksinasjonsbeviset med deg i håndbagasjen når du reiser.
Få 20 % rabatt på vaksinasjon
Når du bestiller en reise hos TourCompass, kan du få 20 % rabatt hos Sentrum Reisemedisin som har klinikker i Oslo og Bergen.
På deres hjemmeside; www.reisemedisin.no kan du bestille tid og få ytterligere veiledning om vaksiner gjeldende din reise.
Ved bestilling ber vi deg henvise til oss og ved konsultasjon er det fint om du viser ordrebekreftelsen for å få rabatt.
Reisevilkår
Vi anbefaler alltid at du har en god reiseforsikring med i bagasjen når du skal dra ut på drømmereisen. I tillegg er det veldig lurt å tegne en avbestillingsforsikring. På vår side om forsikring finner du all den informasjonen du trenger.
Klikk her for å gå til vår side om forsikring.
Reiseforsikringer
Vi anbefaler alltid at du har en god reiseforsikring med i bagasjen når du skal ut på drømmereisen. I tillegg er det også en veldig god idé å tegne en avbestillingsforsikring.
Klikk her for å gå til vår side om forsikring, hvor du kan lese mer om våre anbefalinger.
Valuta, prisnivå og tips
Valuta:
I New Zealand heter valutaen newzealandske dollar. Du finner dagens kurs på newzealandske dollar her.
Visa- og Mastercard kan brukes overalt i New Zealand. Du kan også ta ut penger i banker og minibanker over hele landet.
Prisnivå:
Få et inntrykk av prisnivået i landet her.
Tips:
Tips er ikke forventet i New Zealand – heller ikke på restauranter og barer. Har du hatt en god opplevelse med en guide eller fått ekstra god service på en restaurant, er det vanlig å gi litt tips, men det er helt frivillig.
Mat & allergier
På de aller fleste reisemålene våre kan vi ta hensyn til allergier, samt allergener eller matpreferanser, men det er viktig at du opplyser om dette når du bestiller reisen.
Telefoni, Wi-Fi & strøm
Telefon & Wi-Fi:
Det er dyrt å bruke mobildata og roaming i utlandet hvis det ikke allerede er inkludert i mobilabonnementet ditt. Du kan kontakte mobilselskapet ditt for å sjekke hvilke tjenester som er inkludert i abonnementet, og hvilke priser som gjelder for deg på de ulike reisemålene.
Har du ikke inkludert data og roaming til utlandet i mobilabonnementet ditt, anbefaler vi at du bruker gratis Wi-Fi når du er på hotell eller på en restaurant. Da kan du ringe og sende meldinger hjem gratis gjennom ulike tjenester som f.eks. Facetime, Messenger og WhatsApp.
Hvis du vil være tilkoblet internett hele tiden, kan du ved ankomst til New Zealand kjøpe et lokalt SIM-kort, som du bytter ut med ditt eget SIM-kort i telefonen. Da får du et newzealandsk telefonnummer og mobildata på reisen. Skulle du gå tom for data underveis, kan du lett fylle på.
Nå er det også mulig å kjøpe et eSIM-kort til de fleste telefoner, slik at du beholder ditt eget SIM-kort i telefonen og likevel har mobildata på reisen. eSIM-kortet bestilles før avreise og aktiveres når du ankommer New Zealand.
Les mer om hvordan du kan være på nett når du reiser i bloggen vår her.
Elektrisitet:
I New Zealand bruker de 230–240 volt vekselstrøm med en frekvens på 50 Hz. Stikkontaktene er av type I – et flatt, tre-benet støpsel med to skrå ben og et loddrett jordingsben. Husk å ta med en adapter.
Pakkeliste
Ha alltid med deg alle nødvendige og uunnværlige ting i håndbagasjen. Det gjelder for eksempel pass, visum, vaksinasjonskort, kredittkort, penger, forsikringspapirer, reisedokumenter, PC, mobiltelefon, samt eventuelle helseopplysninger og livsviktig medisin.
Innføring av planteprodukter til EU
Det er ikke tillatt for reisende å innføre planter, frø, frukt eller andre planteprodukter fra reiser i land utenfor EU, med mindre de har et medfølgende plantehelsesertifikat. Disse reglene gjelder også for mindre mengder planter og planteprodukter.
Du kan lese mer om reglene her.
Reisende med redusert bevegelighet
Vi gjør oppmerksom på at våre reiser generelt ikke er egnet for bevegelseshemmede personer. Kontakt oss gjerne for å få informasjon om mulighetene i forhold til dine spesifikke behov.
Flybilletter
Hos de fleste flyselskaper er flybillettene elektroniske (e-billetter).
Det er viktig at du kontrollerer at navnet ditt er riktig stavet, for navnet på reservasjonen må være nøyaktig som i passet ditt. Hvis du har rettelser til navnet ditt, må du kontakte oss så raskt som mulig. Vær oppmerksom på at dette kan medføre et gebyr fra flyselskapet.
Setereservasjon
Flyselskapet vil tildele deg et sete om bord på flyet ved innsjekk. Hvis du har spesielle ønsker, kan du reservere sete på flyselskapets nettside eller i deres app. Vær oppmerksom på at de fleste flyselskaper krever betaling for setereservasjon.
Det varierer når flyselskapene åpner for setereservasjon, men som hovedregel kan du bestille seter fra tidspunktet du booker reisen og frem til 48 timer før avreise.
Vi gjør også oppmerksom på at flyselskapet har full råderett over alle setene på flyet, og de har derfor alltid rett til å gjøre endringer i reservasjonen.
Bestiller du ikke setereservasjon før avreise, vil flyselskapet tildele deg en plass ved innsjekk.
Innsjekk
Ved innsjekk må du bruke passet ditt og bookingreferansen din, som du finner i reiseplanen.
Vi anbefaler at du laster ned flyselskapets app på mobilen din. I appen kan du sjekke inn, og denne funksjonen åpner 24 til 48 timer før avreise. Appen gir deg også oppdatert informasjon om eventuelle endringer i flytider og annen viktig informasjon om flyreisen din.
Vær oppmerksom på at det kan være endrede flytider sammenlignet med reiseplanen du mottok da du bestilte reisen. Det er alltid flytidene i flyselskapets app eller på flyselskapets nettside som gjelder.
På flyplassen
Vi anbefaler at du møter opp på flyplassen senest 2 timer før avreise. Det kan lønne seg å følge med på flyplassens nettside for de nyeste oppdateringene.
Bagasje
Vi benytter mange ulike flyselskaper til våre reisemål. De nøyaktige reglene for håndbagasje og innsjekket bagasje finner du på flyselskapets hjemmeside eller i deres app.
Dersom det inngår innenriksflygninger i programmet ditt, bør du være oppmerksom på at tillatt bagasjemengde kan være annerledes enn på din oversjøiske flyreise. Det er som regel alltid mulig å kjøpe ekstra bagasje lokalt.
Forsinket bagasje
Hvis bagasjen din blir forsinket, må du ved ankomst på flyplassen henvende deg til personalet i bagasjeområdet og melde fra om den manglende bagasjen.
Det er viktig at du har bagasjekvitteringen din når du skal fylle ut PIR-rapporten (Property Irregularity Report).
Vær oppmerksom på at du ikke må forlate bagasjeområdet på flyplassen før du har fått fylt ut rapporten.
Ved forsinket bagasje ber vi deg kontakte vår samarbeidspartner og sørge for at din guide/sjåfør venter på deg.
Flyforsinkelser eller kanselleringer
Dersom det skjer endringer i forbindelse med flyreservasjonen din før avreise, tar vi selvfølgelig kontakt med deg og informerer om dette.
Hvis det oppstår en flyforsinkelse etter at du har sjekket inn, er det flyselskapet som har ansvaret for å ombooke flyreisen din. De vil som regel bestille deg ombord på neste mulige avgang og sørge for mat og eventuelt overnatting dersom det skulle være nødvendig.
Vår samarbeidspartner følger selv med på eventuelle endringer i ankomsttidspunktene og vil selvfølgelig fortsatt vente på deg, selv om flyet ditt skulle være forsinket.
Dersom en forsinkelse eller kansellering fører til at flyselskapet ombooker deg til et annet flynummer etter ankomst på flyplassen, ber vi deg ta kontakt med oss på TourCompass’ nødnummer.
Immigrasjon & Toll
Immigrasjon:
Når du ankommer din endelige destinasjon, skal du gjennom immigrasjonen. Her kontrolleres pass, innreisedokumenter og eventuelt visum. Mange steder må du avgi fingeravtrykk, og det tas også et bilde av ansiktet ditt for biometrisk gjenkjenning. Du kan også få spørsmål om dine reiseplaner i landet og eventuelt adressen til overnattingsstedet ditt.
Toll:
Når du har passert immigrasjonen og hentet bagasjen din, må du gå gjennom tollen. Har du ingenting å fortolle, kan du gå gjennom “Nothing to declare”. Har du derimot noe å fortolle, er det viktig at du går gjennom “Declare”. Det er ditt eget ansvar å sjekke hvilke tollregler som gjelder i landet du reiser til.
Når du reiser til New Zealand, må du være oppmerksom på at du må fylle ut et obligatorisk skjema, New Zealand Traveller Declaration (NZTD), som blant annet inneholder spørsmål om du har noe å fortolle. New Zealand har strenge regler for hva som er lov og ikke lov å ta med inn i landet. Les mer om dette skjemaet under seksjonen ‘Reisedokumenter’.
Ankomst
Når du kommer ut i ankomsthallen på flyplassen, blir du mottatt av en guide/sjåfør med et TourCompass-skilt med navnet ditt på, som sørger for at du kommer vel frem til hotellet ditt.
Skulle det mot formodning være vanskelig å finne din guide/sjåfør, ber vi deg kontakte vår lokale samarbeidspartner på nødnummeret som står oppført i reisedokumentene dine.
Innsjekking og utsjekking på hoteller
Vanlig innsjekkingstid er som regel kl. 14.00, så du kan ikke regne med å få rommet før dette tidspunktet. Dersom du ønsker tidlig innsjekk, er det mulig å bestille dette mot et pristillegg samtidig som du bestiller reisen.
Ved innsjekking vil resepsjonsmedarbeideren vanligvis registrere kredittkortet ditt og muligens reservere et beløp. Dette er ikke en ekstra utgift, men en vanlig ordning på hoteller for å sikre betaling ved evt. bruk av minibar eller lignende. Ved utsjekking blir beløpet automatisk frigitt hvis du ikke har brukt dette.
Det er helt vanlig at hotellene tar en kopi av passet ditt. Dette er enkelte steder et krav fra de lokale myndighetene.
Ved avreise er det normalt utsjekking rundt kl. 10.00. Skal du først reise videre om ettermiddagen eller kvelden, kan du få oppbevart bagasjen din frem til avreise. Hvis du i stedet ønsker sen utsjekking, kan du mot betaling bestille dette når du bestiller reisen.
Reiseform & transport
I tilfelle uforutsette forhold som f.eks. dårlig vær, sperrede veier eller andre ting, kan det bli nødvendig å endre rekkefølgen på sightseeingturer og severdigheter i dagsprogrammene.
I New Zealand kan du velge å reise fra A til B med en sightseeing-transfer med guide, eller du kan oppleve friheten ved å kjøre rundt på egen hånd i leiebil. Det er også mulig å kombinere de to transportformene.
Sightseeing-transfer:
Her skjer transporten mellom destinasjonene i små, internasjonale grupper med en lokal guide som ikke bare viser deg de store severdighetene, men også kjenner til de skjulte perlene og de gode fortellingene. Vi kaller det sightseeing-transfer – en reiseform med spennende stopp underveis, slik at du får mest mulig ut av reisen din og bare kan lene deg tilbake og nyte opplevelsene som venter på rekke og rad.
Roadtrip i New Zealand:
På noen av våre reiser til New Zealand er hele eller deler av reisen lagt opp som en roadtrip. New Zealand er et relativt enkelt land å utforske med egen bil, og det gir en fantastisk frihet å kunne bestemme selv hvor og når du vil gjøre stopp underveis.
Vi benytter AVIS bilutleie i New Zealand. Her er noen av tingene du bør være oppmerksom på når du leier bil i New Zealand:
- Minimumsalderen for å leie bil er 21 år. Det finnes ingen øvre aldersgrense for billeie.
- Når du henter ut leiebilen må du vise pass og førerkort i fysisk form. Dersom førerkortet ditt ikke er på engelsk, må du skaffe deg et internasjonalt førerkort og ha dette med deg på reisen sammen med det vanlige førerkortet (midlertidige førerkort aksepteres ikke).
- Ved starten av leieforholdet blir det reservert et sikkerhetsdepositum på ca. 100 NZD. Dette beløpet trekkes eller reserveres på kreditt- eller debetkortet ditt*. Kortet må være utstedt i leietakers navn. Husk å ta med deg kortet i fysisk form (ikke kun digitalt på mobilen). Sikkerhetsdepositumet blir tilbakeført ved avslutning av billeien.
Hvis du kjøper tilleggstjenester direkte hos AVIS, blir disse også trukket fra ditt debet- eller kredittkort. Vær oppmerksom på at det kan påløpe et kortgebyr på 2-3 % av transaksjonsbeløpet.
*Dersom du bruker debetkort, må det være enten et Visa- eller MasterCard, og leietakers navn må stå på kortet. - Vår leiebil inkluderer: Kollisjonsforsikring uten egenandel (LDW), veihjelp (ved mekaniske problemer), dekning av skader på dekk og sidespeil, fri kilometer og eventuelt gebyr for enveisleie.
- Leiebilen inkluderer ikke GPS. Vi anbefaler at du kjøper et newzealandsk SIM-kort med datapakke ved ankomst til New Zealand, slik at du kan bruke navigasjonstjenester som for eksempel Google Maps underveis.
Du kan også kjøpe et eSIM-kort til telefonen din. Les mer om dette i vårt avsnitt om telefoni i New Zealand her på siden.
Merk at det i New Zealand ikke er inkludert noen obligatorisk ansvarsforsikring i leiebilen, slik vi kjenner det fra andre deler av verden. Dette skyldes at landet har en statlig forsikringsordning kalt Accident Compensation Corporation (ACC), som dekker alle personer i New Zealand (inkludert turister) for personskader som følge av ulykker under et no-fault-system. - Ekstra forsikringer: Det er mulig å kjøpe en utvidet veihjelpsforsikring lokalt, som dekker andre situasjoner enn bare mekaniske problemer. Dette kan for eksempel være tapte bilnøkler, dekkskift, ødelagte sidespeil m.m.
- Eventuelle barneseter må bestilles samtidig med bestilling av reisen, men betales først lokalt ved henting av bilen i New Zealand. Les mer her. Se priser i leieavtalen, som vi har linket til nedenfor.
- Det er mulig å legge til ekstra sjåfører lokalt når du henter bilen. Ektefelle og samboer kan legges til som ekstra sjåfør uten ekstra kostnad. Se vilkår og priser i leiekontrakten, som vi lenker til nedenfor.
- Leiebilene kan kun kjøres på offisielle asfalterte veier og grusveier. Det er ikke tillatt å kjøre på strender eller gjennom bekker, demninger, elver eller steder med oversvømmelser.
På Sørøya er det ikke tillatt å kjøre på Skippers Road, en smal fjellvei i nærheten av Queenstown.
På Nordøya er det ikke tillatt å kjøre på Ninety Mile Beach. - Ved brudd på leiekontrakten eller overtredelse av New Zealands lover bortfaller forsikringsdekningen. Du kan lese hele leiekontrakten her for 2025/26 (på engelsk).
- Du kan se de ulike bilmodellene her.
- Nyttige lenker til ditt roadtrip-eventyr
- Trafikk og veiforhold:
Hold deg oppdatert om aktuelle vei- og sikkerhetsforhold via NZ Transport Agency (NZTA): https://www.journeys.nzta.govt.nz/highway-conditions
Her kan du blant annet finne informasjon om de to passene, Haast Pass og Arthurs Pass: https://www.journeys.nzta.govt.nz/highway-conditions/west-coast
Her kan du også finne spesifikk informasjon om ruten til Milford Sound: https://www.nzta.govt.nz/projects/sh94-milford-road/sh94-milford-road-status
- Trafikk og veiforhold:
-
- Turistinformasjon – i-SITE:
Over hele New Zealand finner du de offisielle i-SITE-sentrene, hvor du kan få lokal inspirasjon, tips og veiledning til opplevelsene dine. Finn nærmeste senter her: https://www.isite.nz/find-an-isite - Natur og nasjonalparker:
På Department of Conservation sin nettside kan du finne mye nyttig informasjon om nasjonalparker, turstier, dyreliv og mye mer: https://www.doc.govt.nz/
- Turistinformasjon – i-SITE:
Trenger du hjelp underveis?
Vi har en døgnbemannet nødtelefon, så du alltid kan få tak i oss om det skulle oppstå uforutsette hendelser på reisen. I tillegg får du tilsendt både telefonnummer og nødnummer til våre samarbeidspartnere på destinasjonen. Noen ganger kan det være enklest og raskest å kontakte våre samarbeidspartnere på grunn av tidsforskjeller, for eksempel hvis du skulle havne i en situasjon hvor hentingen til en utflukt eller transfer er mer enn 15 minutter forsinket.
Ris & Ros / kontakt
Vi lever av fornøyde gjester og vil derfor veldig gjerne høre fra deg etter hjemkomsten. Send oss en e-post på info@tourcompass.no eller ring oss på tlf.: 85 29 54 24.