TRYGGHETSGARANTI - LES MER

Praktisk informasjon om Mauritius

Denne siden gir deg svar på de oftest stilte spørsmålene om Mauritius, f.eks. om valuta og vaksiner.

Vi har for øyeblikket én tur som avsluttes med en reise til Mauritius.

Praktisk informasjon om Mauritius
Praktisk informasjon om Mauritius

Praktisk informasjon om Mauritius

Denne siden gir deg svar på de oftest stilte spørsmålene om Mauritius, f.eks. om valuta og vaksiner.

Vi har for øyeblikket én tur som avsluttes med en reise til Mauritius.

KLIMA

Beste reisetid

Øystaten Mauritius ligger i den sørvestlige delen av Det indiske hav. Øya har et tropisk klima med varme, sol og blå himmel nesten hele året.

Beliggenheten på den sørlige halvkulen betyr at Mauritius’ to årstider, sommer og vinter, faller på motsatte tider av året i forhold til de årstidene vi har i Europa. Det er minimale forskjeller mellom de to årstidene, og derfor er Mauritius et perfekt badeferiereisemål året rundt.

Sommeren på Mauritius er fra november til april.

I disse månedene har øya årets varmeste temperaturer, og dette er også tiden med mest regn og den høyeste luftfuktigheten. Regnet faller vanligvis som regnbyger eller tordenvær som varer i et par timer.

Denne årstiden er ideell til soling, snorkling og dykking, spesielt mellom oktober og desember, for da er det best sikt i vannet.

Mellom januar og mars er risikoen større for at Mauritius skal bli rammet av sterke stormer eller sykloner, og i denne perioden kan det også regne mer enn ellers. Statistisk sett har imidlertid sykloner kun sitt sentrum over Mauritius hvert 5. år.

Vinteren på Mauritius er fra mai til oktober.

Denne årstiden er tørrere enn sommeren, og temperaturene er mer behagelige. Vinteren har også en relativt lav luftfuktighet, og derfor er dette en perfekt tid til utendørsaktiviteter, for det er fremdeles varmt nok til å sole seg og nyte de deilige sandstrendene.

De østlige og sørøstlige delene av Mauritius kan påvirkes av de sørøstlige passatvindene i juli og august.

Værstatistikk for Mauritius: JAN FEB MAR APR MAI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DES
Gjennomsnittlig maks. temp. 29 29 29 28 26 25 24 24 25 26 27 29
Gjennomsnittlig min. temp. 22 22 22 21 19 17 16 16 17 18 19 21
Nedbør mm 227 240 158 129 67 60 53 51 39 38 58 171
Gjennomsnittlig havtemperatur 27 28 27 27 26 25 24 23 23 24 25 27
VIKTIG INFORMASJON OM REISEN DIN

Pass og visum

Du må selvfølgelig ha med deg pass på reisen.

Som norsk statsborger kan du oppholde deg på Mauritius uten visum i opptil 90 dager.

Ved innreise til Mauritius må passet ditt være gyldig i 6 måneder etter at oppholdet ditt er avsluttet.
Du må også ha en returbillett hjem, eller en billett videre til et annet land.

Reglene om visum finner du på Utenriksdepartementets hjemmeside.

Du må fylle ut en innreiseblankett før du ankommer i Mauritius. Innreiseblanketten finner du her: https://safemauritius.govmu.org/. Den skriver du ut og viser ved ankomst i Mauritius.

Reisedokumenter

Før avreise kan du laste ned appen vår her for å finne reisedokumentene dine og kontaktinformasjonen til TourCompass og våre lokale partnere.

Vi anbefaler at du laster ned appen WhatsApp på smarttelefonen din og legger til telefonnumrene til samarbeidspartnerne våre. Da kan du sende beskjeder og ringe dem gratis når du har Wi-Fi-forbindelse.

Vaksiner

Vi råder deg til å kontakte en spesiallege, fastlegen din eller en autorisert vaksinasjonsklinikk. Du kan også lese mer om reglene for reisevaksiner hos Folkehelseinstituttet.

Vær oppmerksom på bestemmelsene om gul feber – spesielt hvis du reiser inn via et annet afrikansk land.

Sør for å ha utskrifter av alle dokumentene dine.

Få 20 % rabatt på vaksinasjon

Når du bestiller en reise hos TourCompass, kan du få 20 % rabatt hos Sentrum Reisemedisin som har klinikker i Oslo og Bergen.

På deres hjemmeside; www.reisemedisin.no kan du bestille tid og få ytterligere veiledning om vaksiner gjeldende din reise.

Ved bestilling ber vi deg henvise til oss og ved konsultasjon er det fint om du viser ordrebekreftelsen for å få rabatt.

Reisevilkår

Vennligst les reisevilkårene våre nøye, for de er en del av de avtalevilkårene som gjelder for reiser som kjøpes hos TourCompass. Reiser som kjøpes hos oss er omfattet av “Lov om pakkereiser”.

Klikk her for å lese reisevilkårene våre.

Reiseforsikringer

Vi anbefaler alltid at du har en god reiseforsikring med i bagasjen når du skal dra ut på drømmereisen. I tillegg er det veldig lurt å tegne en avbestillingsforsikring. På vår side om forsikring finner du all den informasjonen du trenger.

Klikk her for å gå til vår side om forsikring.

FØR REISEN

Valuta, prisnivå og tips

Den lokale valutaen på Mauritius er Mauritius Rupee (MUR).

De fleste steder aksepterer Visa, Master Card og Diners. Du kan veksle til MUR på flyplasser, banker og hoteller eller ta ut penger i minibanker.

Restauranter og hoteller har generelt inkludert en avgift på 10 prosent på regningen. Derfor forventes det normalt ikke tips på Mauritius. Hvis du under oppholdet har fått spesielt god behandling og ønsker å belønne dette, er det helt i orden å gi tips.

Mat og allergier

På de aller fleste reisemålene våre kan vi ta hensyn til allergier, samt allergener eller matpreferanser, men det er viktig at du opplyser om dette når du bestiller reisen.

Telefon, Wi-Fi og elektrisitet

I hotelbeskrivelsene på hjemmesiden vår kan du se om det er Wi-Fi på hotellene. Vær oppmerksom på at forbindelsen kan være usikker.

Røykebestemmelser

Mauritius har strengt røykeforbud, og det er forbudt å røyke på alle offentlige steder.

Pakkeliste

Sørg alltid for å ha alle viktige og uunnværlige ting i håndbagasjen. Det gjelder f.eks. pass, visum, vaksinasjonsbevis, flybilletter, kredittkort, penger, forsikringsdokumenter, PC, mobiltelefon samt evt. info om helsetilstanden din og livsviktig medisin.

De fleste restauranter og spisesteder på Mauritius har regler for antrekk.
Husk derfor pene sommerklær til kveldsbruk. Lange bukser til menn. Strandsandaler og badetøy er som regel ikke tillatt på restaurantene.

Innføring av planteprodukter til EU

Det er ikke tillatt for reisende å innføre planter, frø, frukt og andre planteprodukter fra reiser i land utenfor EU, med mindre de har et medfølgende plantehelsesertifikat. Disse reglene gjelder også for mindre mengder planter og planteprodukter.

Du kan lese mer om reglene her.

Reisende med redusert bevegelighet

Vi glør oppmerksom på at våre reiser generelt ikke er egnet for bevegelseshemmede personer. Kontakt oss gjerne for å få informasjon om mulighetene i forhold til dine spesifikke behov.

FLYREISEN

Flybilletter

Hos de fleste flyselskaper er flybilletter elektroniske (e-billetter).

Det er viktig at du kontrollerer om navnet ditt er riktig stavet, for navnet på reservasjonen må være nøyaktig som i passet ditt. Hvis du har rettelser til navnet ditt, må du kontakte oss så raskt om mulig. Vær oppmerksom på at dette kan medføre et gebyr fra flyselskapet.

Setereservasjon

Flyselskapet vil tildele deg en plass ombord på flyet ved innsjekking. Hvis du har spesifikke ønsker angående hvor på flyet du vil sitte, kan du selv reservere et sete på flyselskapets hjemmeside eller i appen deres. Vær oppmerksom på at de fleste flyselskaper krever betaling for en setereservasjon.

Det varierer når flyselskapene åpner for setereservasjon, men som en hovedregel kan du bestille seter fra bestillingstidspunktet og inntil 48 timer før avgang.

Vi gjør dessuten oppmerksom på at flyselskapet har full rådighet over alle seter på flyet og at de derfor alltid har rett til å foreta endringer i en reservasjon.
Hvis du ikke reserverer et sete før avreise, vil flyselskapet tildele deg en plass ved innsjekking.

Innsjekking

Ved innsjekking bruker du passet ditt og bestillingsreferansen som fremgår av reiseplanen din.

Vi anbefaler at du laster ned flyselskapets app på telefonen din. I appen er det mulig å sjekke inn på nett, vanligvis fra 24 til 48 timer før avreise. I appen kan du også holde deg oppdatert om evt. flyendringer og annen viktig informasjon om flyreisen din.

Vær oppmerksom på at flytidene kan ha endret seg i forhold til tidene som er angitt i den reiseplanen du fikk ved bestilling av reisen. Det er alltid flytidene i flyselskapets app eller på flyselskapets hjemmeside som gjelder.

På flyplassen

Vi anbefaler at du møter opp på flyplassen senest 2 timer før avreise. Det er lurt å sjekke ut flyplassens hjemmeside for å se de siste oppdateringene.

Bagasje

Vi bruker mange ulike flyselskaper til reisemålene våre. De nøyaktige reglene om håndbagasje og innsjekket bagasje finner du på flyselskapets hjemmeside eller i appen deres.

Hvis innenlandsflyvninger brukes i programmet ditt, må du være oppmerksom på at tillatt bagasje kan være forskjellig fra den internasjonale flyvningen din. Det er alltid mulig å kjøpe ekstra bagasje lokalt.

Det er ikke tillatt å ta med kofferter for innsjekking på innenlandsflyvninger. Vesken skal være laget av et mykt materiale som er lettere å pakke. Du har heller ikke lov til å ta med traller som håndbagasje på lokale innenlandsflyvninger.

Hvis du flyr via flyplassen O.R. Tambo i Johannesburg, må du være oppmerksom på at innsjekket bagasje må ha minst én flat side og ikke må ha lange løse remmer (som f.eks. en ryggsekk). Hvis man reiser med f.eks. en rund sportsbag eller ryggsekk med lange remmer, må man benytte seg av «baggage wrapping service» på flyplassen før man får lov til å sjekke inn bagasjen.

Dersom du flyr via Johannesburg, skal du være oppmerksom på at du i Johannesburg noen ganger selv skal hente bagasjen din på bagasjebåndet, ta den med deg gjennom tollen og avlevere den igjen ved innsjekkingsskranken. Ved innsjekking skal du sjekke om du selv må hente bagasjen din, eller om den blir sendt helt til sluttreisemålet.

Forsinket bagasje

Hvis bagasjen din skulle være forsinket, skal du ved ankomst henvende deg til personalet i bagasjeområdet på flyplassen og melde bagasjen din som forsinket.

Det er viktig at du har bagasjekvitteringen når du skal fylle ut PIR-rapporten. (Property Irregularity Rapport).

Vær oppmerksom på at du ikke må forlate bagasjeområdet på flyplassen før du har fylt ut rapporten.

I tilfelle forsinket bagasje ber vi deg om å kontakte samarbeidspartneren vår, som vil sørge for at guiden/sjåføren venter på deg.

Flyforsinkelser eller kanselleringer

Dersom det skulle skje endringer i forbindelse med flyreservasjonen din før avreise, vil vi naturligvis kontakte deg med informasjon om dette.

Hvis det skulle oppstå flyforsinkelse etter innsjekking, er det flyselskapet som har ansvaret for å ombooke reisen din. De vil normalt booke neste mulige avgang og sørge for eventuell forpleining og overnattning hvis dette skulle være nødvendig.

Samarbeidspartneren vår sjekker selv eventuelle endringer av ankomsttider, og vil naturligvis vente på deg selv om flyet ditt skulle være forsinket.

Hvis en forsinkelse eller kansellering betyr at flyselskapet ombooker deg til et annet flynummer etter at du er kommet til flyplassen, ber vi deg kontakte oss på TourCompass’ nødnummer.

PÅ REISEMÅLET

Passkontroll og toll

Passkontroll:

Når du ankommer ditt endelige reisemål, går du gjennom passkontrollen. Her sjekkes passet ditt og eventuelle innreisepapirer og visum. Mange steder må du avgi fingeravtrykk, og det tas også et bilde av ansiktet ditt for biometrisk gjenkjenning. Du kan også få spørsmål om dine reiseplaner i landet og evt. adressen til overnattingsstedet ditt.

 

Toll:
Når du er kommet gjennom passkontrollen og har hentet bagasjen din, skal du gjennom tollen. Hvis du ikke har noe å fortolle, kan du gå gjennom “nothing to declare”. Hvis du derimot har noe å fortolle, er det viktig at du går gjennom “declare”. Det er ditt eget ansvar å sjekke hvilke tollregler som gjelder i det landet du reiser til.

Ankomst

På Mauritius flyplass skal du henvende deg til skranke 7 for transfer til hotellet.

Hvis du mot formodning ikke finner guiden/sjåføren din, ber vi deg kontakte samarbeidspartneren vår på deres nødnummer. Det står i reisedokumentene dine.

 

Innsjekking og utsjekking på hoteller

Innsjekking er vanligvis kl. 14.00, og du kan derfor ikke regne med å få rommet ditt før dette tidspunktet. Hvis du i ønsker tidlig innsjekking, kan du mot betaling bestille dette når du bestiller reisen.

Ved innsjekking vil resepsjonsmedarbeideren vanligvis registrere kredittkortet ditt og muligens reservere et beløp. Dette er ikke en ekstra utgift, men en vanlig ordning på hoteller for å sikre betaling ved evt. bruk av minibar eller lignende. Ved utsjekking blir beløpet automatisk bli frigitt hvis du ikke har gjort bruk av dette.

Det er meget vanlig at hotellene tar en kopi av passet ditt. Noen steder er dette et krav fra lokale myndigheter.

Ved avreise er det normalt utsjekking rundt kl. 10.00. Skal du først reise videre om ettermiddagen eller kvelden, kan du få oppbevart bagasjen din til avreise. Hvis du i stedet ønsker sen utsjekking, kan du mot betaling bestille dette når du bestiller reisen.

Reiseform og transport

I tilfelle utforutsette forhold som f.eks. dårlig vær, sperrede veier eller andre ting, kan det bli nødvendig å endre rekkefølgen på sightseeingturer og severdigheter i dagsprogrammene.

Trenger du hjelp underveis?

Vi har et 24-timers nødnummer du alltid kan bruke til å komme i kontakt med oss hvis det skulle oppstå uforutsette hendelser på reisen din. I tillegg får du også tilsendt telefonnummer og nødtelefonnummer til vår samarbeidspartner på reisemålet. I noen tilfeller kan det være enklest og raskest å kontakte samarbeidspartnerne våre på grunn av tidsforskjellen, hvis du f.eks. skulle havne i en situasjon der henting til en utflukt eller en transfer er mer enn 15 min. forsinket.

ETTER REISEN

Ris og ros/kontakt

Vi lever av glade gjester, så vi vil veldig gjerne høre fra deg når du er kommet hjem igjen. Send en e-post til info@tourcompass.no eller ring til oss på tlf.: 85 29 54 24.

Afrika
Ingun H. Nikolajsen

Ingun er vår Afrika-spesialist. Hun reiste til Afrika for første gang i 2002 og har mer enn 10 års erfaring med å hjelpe andre på deres drømmereise.

Se åpningstider
Mandag - torsdag fra 10-16
Fredag fra 10-14