TRYGGHETSGARANTI - LES MER
ForsideNyheter og reiseartiklerReiseberetning fra Sri Lanka: En stor opplevelse for hele familien

Reiseberetning fra Sri Lanka: En stor opplevelse for hele familien

18.01.2019
Vis alle innlegg

I 2017 var Trine på Sri Lanka sammen med familien. Les om hennes opplevelser på turen nedenfor.

Sigiriya

Sri Lanka er et fantastisk vakkert og frodig land.

Vi opplevede imponerende ruiner, massevis av elefanter, flotte fjell, grønne plantasjer, hvite strender og blått hav. Sri Lanka er fremdeles et relativt uberørt og autentisk land.

Noen av de store opplevelsene på øya var for oss turen opp til Løveklippen – Sigiriya Rock – og safari i nasjonalparken Minneriya.

Vi ble kjørt til Sigiriya Rock eller Løveklippen om morgenen. Noen starter allerede før frokost for å komme opp til toppen av klippen før altfor mange andre turister dukker opp.

Vi ble fortalt historien om området av guiden vår, og deretter startet vi turen oppover denne imponerende klippen som reiser seg så dramatisk i landskapet.

De fleste vil kunne klare turen opp til toppen. Man går oppover mange trapper, men det går i et rolig tempo og det er mulig å ha pauser og hvile seg underveis. Belønningen når du når på toppen er verdt strabasene, for her får du se både de gamle ruinene og den fantastiske utsikten over det grønne landskapet med jungel og fjell.

Sigiriya rock
Ruinkomplekset omkring og på toppen av klippen er restene av den gamle kongebyen som lå her fra år 477. Du vil bli imponert både over ruinene på toppen og ikke minst over de store løvepotene som en gang var del av den storslåtte inngang til palasset på toppen.

Vi fikk også en stor opplevelse da vi var på jeepsafari for å se elefanter. Denne safarien finner sted i eller rett ved Minneriya nasjonalpark. Her i området ligger det nemlig et par nasjonalparker rett ved hverandre, og eieren av jeepen, som også er sjåfør på safarien, ved hvor elefantene holder til, så da er det naturligvis dit turen går.

Minneriya

Vi startet med å hoppe inn i vår lille jeep, perfekt til vår familie på 4 personer. Sjåføren kjørte oss til Kaudulla nasjonalpark, naboen til Minneriya.

Vi kjørte et lite stykke inn i parken, og snart fikk vi øye på det vi kom for å se :-) En flokk elefanter med unger sto og spiste gress. Vi stoppet jeepen og fikk god tid til å bare å stå der og nyte synet av dette imponerende dyret.

Vi hadde flere stopp rundt i nasjonalparken der vi kunne beundre de store flokkene med elefanter med søte unger i forskjellige aldere.

En stor opplevelse for hele familien :-)