TRYGGHETSGARANTI - LES MER
ForsideNyheter og reiseartiklerReiseberetning fra Sri Lanka: historie, vakker natur og gjestfrihet

Reiseberetning fra Sri Lanka: historie, vakker natur og gjestfrihet

05.12.2018
Vis alle innlegg

I desember 2018 reiste Elisabeth til Sri Lanka med familien. Nedenfor kan du lese om det hun opplevde på turen.

Sigirya

Vi hadde hørt utrolig mye godt om Sri Lanka på forhånd. Ikke desto mindre var vi spente hele familien på fem da vi tidlig en desember morgen landet på flyplassen og ble mottatt av vår vennlige guide Nishan som kom til å følge oss alle dagene gjennom vårt tettpakkede program. Dette var også første gang vi skulle være borte i juleferien, så spesielt for de to eldste barna på 10 og 13 år noe som skulle bli en annerledes jul enn de var vant til. Minstemann på 3 år var nok ikke helt klar over hva hun skulle forvente…

Til å starte med hadde vi et par avslappende dager i Negombo så vi kunne venne oss til tidsforskjellen på 4 ½ time. Den herlige stranden og hotellets gode fasiliteter gjorde det lett å komme i feriemodus! Vi bodde på Jetwing Blue****.

steps - sigiriya

Da vi kom til Sigiryia hadde vi en utfordring foran oss: bestigning av Løveklippen. På grunn av endel regn den første dagen, ble planene gjort om, og vi besøkte i stedet den gamle hovedstaden Polonnaruwa (Unesco verdensarv) og den berømte stupaen/templet Rankoth Vehera. Barbeint og utstyrt med paraplyer lærte vi at man skal bevege seg rundt om templet i urets retning.

Neste dag sto vi ekstra tidlig opp, ble hentet av guiden vår kl 07:15 og startet så turen opp til Løveklippen. Hulemaleriene er imponerende – tenk på at de ble til i det 5. århundre! Mange trappetrinn, men fin vei og selve turen opp (og ned) var også en god naturopplevelse. Nesten nede igjen hadde vi hellet med oss og fikk oppleve et av kjempe-ekornene tett på!

I Kandy var det tid til litt avslapping ved hotellets svømmebasseng. Deretter gåtur langs vannet hvor barna matet fiskene med poppkorn og vi så en varan ved bredden, bare få meter fra der vi sto! Deretter besøk på tannens tempel og tilhørende museum.

Et annet høydepunkt som bør fremheves, er togreisen med det gamle dieseldrevne toget gjennom høylandet. Vi gikk på toget i Nuwara Eliya, og steg av i Ella. En god avveksling til bilkjøring og flott landskap passerer forbi utenfor vinduene.

Som avslutning skulle vi på safari i nasjonalparken Yala, hvor vi var heldige blandt annet å få se elefanter, påfugler, Sambarhjort, villsvin og den lille, men fargerike og iøyenefallende fuglen bieter (Merops apiaster).

Påfugler i Yala

Etter mange og forskjelligartede opplevelser hadde vi valgt noen dager med avslapping ved stranden langs vestkysten, nærmere bestemt på resortet Cinnamom Bey***** i Beruwala – perfekt for noen litt mindre aktive dager helt til sist og som base for å utforske kolonitidsbyen Galle. Det ble også tid til en liten visitt til et av de nærliggende skilpadde-prosjektene, hvor de arbeider for å gjen-utsette nyklekkede unger i naturen, samtidig som de også tar imot og rehabiliterer skadde skilpadder.

Alt i alt en reise fullspekket med virkelig mange gode opplevelser som vi vil huske tilbake på og minnes med stor glede.