TRYGGHETSGARANTI - LES MER
ForsideNyheter og reiseartiklerReiseberetning fra Kenya: Karibu Kenya og Happy Paradise på Mauritius

Reiseberetning fra Kenya: Karibu Kenya og Happy Paradise på Mauritius

09.01.2020
Vis alle innlegg

I september reiste vår kollega Bianca og faren hennes til Kenya, etterfulgt av badeferie på Mauritius. Nedenfor kan du lese om hva de opplevde.

Jeep

Nå kunne vi se frem til 12 dager i Afrika! Min 73 år gamle far, som allerede har vært på safari i Sør-Afrika, var reisefølget mitt.

Vi landet tidlig om morgenen i Nairobi og var – takket være e-visa og rask bagasjebehandling – etter mindre enn en halv time ute i den ennå kjølige, friske morgenluften. Vår sjåfør og guide, Charles, hilste vennlig på oss, og så la vi ut på en litt annerledes Karibu-tur i retning Amboseli nasjonalpark.

Amboseli betyr “Land of Dust – støvets land” – og vi skulle raskt oppdage at navnet passer perfekt. Da vi etter ca. 5 timers kjøring kom frem til lodgen vår, frisket vi oss raskt opp og dro så ut på den første game drive i det nevnte støvet…. Amboseli er en relativt liten park, men overrasker med varierte landskaper og mange forskjellige dyr. Vi så bl.a. sjiraffer, vannbukker, flodhester, pelikaner, bøfler, en gepard, leoparder i et tre og dovne løver. Ikke noen dårlig start!

Hyena

Forøvrig kan man like godt la være å “friske seg opp” før safarien, for etterpå er man dekket med fint støv!

Vi forlot Amboseli Nasjonalpark etter 2 dager og gjorde et ekstra stopp i Nairobi for å beøke elefantbarnehjemmet David Sheldrick. Her fôres de foreldreløse elefantene hver dag kl. 11.00, og man får vite hvordan livet til elefantene er her på barnehjemmet og hvordan de etter hvert settes ut i naturen igjen. Et absolutt must for elefantfans!

Deretter fikk vi en god middag på Karen Blixen Tamambo Cafe & Restaurant.

Turen gikk videre til Lake Naivasha, som vi kom frem til etter ca. 2,5 timer på humpete veier.

Her kunne vi nyte naturen i en liten båt på sjøen sammen med en meget snakkesalig ung guide. Det var nesten som om tiden sto stille. Forskjellige fuglearter brukte de bisarre vanntrærne som yngleplass, et par sebraer og vannbukker beitet ved flodbredden, og mektige flodhestfamilier fløt fredelig i vannet – på trygg avstand fra oss.
Etter en meget lang dag med mange kilometer på veien er Lake Naivasha et deilig sted å slappe av i de tidlige kveldstimene.

Neste dag kjørte vi til Lake Nakura nasjonalpark, en park som er liten, men både flott og interessant, med en stor sjø og små fosser. Her fikk vi til og med se et par neshorn. Nå hadde virkelig sett alle The Big Five! (The Big Five er: løve, bøffel, nærehorn, leopard og elefant)

Neste dag gikk turen i retning Masai Mara.

Vi kjørte gjennom masai-hovedstaden Narok og ble forbauset over menneskemylderet på markedene i veikanten. Her gikk det høylytt, fargerikt og eksotisk for seg, og helst ville vi stoppet for å blande oss med folket. Men reisen gikk videre, på en vei som neppe en gang kan kalles en vei – her får man en gratis afrikansk riste-massasje.

Kenya

Vi kjørte som snarest innom et barnehjem som støttes av Afrika Safari. Jeg leverte donasjonene til klassen til min 11 år gamle datter og gledet meg stort over barnas lek og latter.

Sent på ettermiddagen var vi fremme på lodgen, og etter middag dro vi ut på vår første game drive i Kenyas kanskje mest kjente nasjonalpark. Masai Mara er ca. 1 500 km2 stor og en del av Serengeti-økosystemet. Her lever de fleste dyrene i Kenya. Navnet Masai Mara består av ordet Masai, som i stammen masai og ordet “Mara”, som betyr “prikkete”. (Sett ovenfra ser de enkelte trærne på savannen virkelig ut som prikker).

Her så vi veldig mange flotte dyr.

Våre absolutte høydepunkter:

Masai Mara

Løver med unger, en hannløve med nyfanget bytte, lekende hyener, en gullsjakal, en albinoape og en babyelefant med familie. I Masai Mara ser man selvfølgelig også mange sjiraffer, sebraer, gaseller, impalaer, bøfler, gnuer og mange flere dyr.

Etter en uke full av inntrykk var tiden kommet til å si på gjensyn. “Kwaheri Kenya” – vi kommer helt sikkert igjen!

Vi fløy fra Nairobi til Mauritius, en flytur på ca. 4,5 timer, og om kvelden kom vi til hotellet på sørkysten.

De følgende dagene brukte vi til å bli kjent med de ulike kystområdene og hotellene våre.

• Sørkysten: Bel Ombre
  • Sørvestkysten: Le Morne
  • Vestkysten: Tamarin Bay, Flic en Flac, Point aux Pimentes (Grand Baie)
  • Nordøstkysten: Grand Gaube
  • Østkysten, i nærheten av Mahebourg

Den nest siste ettermiddagen ville vi handle i Port Luis – her er det kjøpesentre, markeder og mange små butikker.
Det er enkelt å reise rundt på Mauritius (selv om det er venstrekjøring), for bussene kjører rundt på øya, og man kan bruke taxi på kortere strekninger eller utforske øya med leiebil.

Mauritius

Her er det utallige strender, og mange av dem er hvite, brede og naturlige strender med små bukter. Men det er spesielt øyas kultur som gjør Mauritius så enestående mangfoldig! Her lever mennesker med forskjellige religioner fredelig sammen.