TRYGGHETSGARANTI - LES MER
ForsideNyheter og reiseartiklerReiseberetning fra Sør-Afrika: Heldagstur til Cape Point

Reiseberetning fra Sør-Afrika: Heldagstur til Cape Point

10.03.2024
Vis alle innlegg

I november 2023 var Jude, sammen med to av våre kollegaer, på safari i Sør-Afrika etterfulgt av en reise til Cape Town. Her var de med på en av dagsturene våre, nemlig den populære heldagsturen til Cape Point, der du bl.a. finner Afrikas sørvestligste punkt, Kapp det gode håp.

TourCompass-medlemmer sitter ved kysten i nærheten av Cape Town.

Det ble en dag med flotte utsikter og en følelse av frihet på den fantastiske turen langs den praktfulle kysten fra Cape Town og helt ut til halvøyas ytterste punkt. En absolutt “must do”-tur når du er i Cape Town.

Det er som å tre inn i en annen verden: Sør-Afrika har enormt mye å by på!

Etter noen dager med flotte opplevelser i naturen på vår safari i Kruger nasjonalpark gikk reisen videre til Cape Town: en storby med en dramatisk historie og mange store kontraster. Så da var det perfekt med en dagstur der man kunne få “pusten igjen” og la tankene vandre. Og det kunne jeg virkelig da jeg ble kjørt langs den vakre kysten.

Vårt første stopp var Kalk Bay, en forstad til Cape Town og oppkalt etter kalken som kommer fra de muslingskallene som ble brent for å lage kalk til bl.a. hus. En hyggelig liten fiskerby, der vi i havnen snakket med noen fiskere og kunne beundre fangsten deres. Det lå til og med seler og slappet av der.

Folk ser på fisk i Kalk Bay

Deretter kjørte vi videre til Simon’s Town/ Boulders Beach, kjent for sin store pingvinkoloni. Fra besøkersenteret i Boulders er der en sti man kan gå på gratis. Allerede fra stien kan man se pingviner (og lukte dem!), og det er flott utsikt til kolonien når man går videre. Hvis du ønsker å se pingvinene på nærmere hold, koster det cirka € 10,- per person, og beløpet betales på besøkersenteret. Men etter min mening var det ikke nødvendig, for man kan også se pingvinene ganske godt på avstand.

Pingvinkoloni på Boulders Beach i nærheten av Cape Town

Vi fortsatte turen til Cape Point i Table Mountain nasjonalpark, og etter en rask vandring oppover kom vi frem til et utsiktspunkt der vi kunne se det ville havet og de røffe klippene. Hvis man har tid, er det flere turstier i området. Helt overraskende så vi strutser mens vi kjørte tilbake gjennom parken.

TourCompass-medlemmer på Cape Point

Etter lunsjen i Scarborough kjørte vi igjen oppover. Vi kjørte langs den flotte kystruten “Chapman’s Peak drive” fra Noordhoek med de brede, lange strendene (fantastisk til ridning eller surfing) via en svingete rute på cirka 10 kilometer til Hout Bay. Dette var uten tvil den delen av turen jeg likte aller best, og vi sammenlignet også denne strekningen med “Great Ocean Road” i Australia. Man kjører helt nær fjellveggen, så på venstre side er det utsikt til det ville havet og sandbuktene og forskjellige rasteplasser og utsiktspunkter.

TourCompass-medlemmer på Chapman's Peak Drive i nærheten av Cape Town

Det lønner seg absolutt å tilbringe litt tid her og nyte denne praktfulle kyststrekningen. Dette er virkelig en av de vakreste rutene jeg noen gang har opplevd, og dagen ble en utrolig flott opplevelse. Derfor anbefaler jeg alle som reiser til Cape Town å bli med på denne utflukten!