TRYGGHETSGARANTI - LES MER
ForsideNyheter og reiseartiklerReiseberetning fra Sør-Afrika: Slik beseirer du Table Mountain

Reiseberetning fra Sør-Afrika: Slik beseirer du Table Mountain

14.01.2024
Vis alle innlegg

Kenneth fra TourCompass bestiger Table Mountain i Sør-Afrika

I november 2023 var Kenneth, booking-spesialisten vår, i Sør-Afrika. Her kan du lese om hans eventyr i Cape Town.

Klokken var 03.30 da vekkerklokken ringte. Selv om kroppen var litt trøtt, og søvnen fremdeles satt i øynene, var jeg både spent og gledet meg til dagens opplevelser. I dag var nemlig dagen da jeg skulle bestige et fjell!

Fjellet jeg skulle til toppen av var Table Mountain, også kjent som Taffelfjellet. Det ligger like sør for Cape Town, og med sine 1 086 meter var fjellet noe jeg ofte hadde fått øye på ute i horisonten de dagene vi allerede hadde tilbrakt i og utenfor byen. Og nå var jeg klar til å se det på nærmeste hold.

Kenneth på Table Mountain

Så klokken 04.00 sto jeg i resepsjonen iført turbukser, jakke og alt det man trengte en kald vårmorgen i Cape Town. Her sto guiden vår, Pierre, også kalt Pete, en eldre herre som helt klart var begeistret for dette fjellet, allerede klar med staver og niste til turen som vi raskt delte mellom oss. Nisten besto av epler, diverse barer, nøtter og godteri. Vi hadde også, etter avtale med hotellet, fått med oss en frokostpakke. Derfor var jeg helt overbevist om at vi hadde nok mat til de 2,5-3 timenes vandring opp gjennom kløften.

Klokken 05.00 sto vi, fremdeles i mørket, nederst på stien og var klare til å starte oppstigningen på Platteklip Gorge.

Platteklip Gorge-stien er en strekning på ca. 2,6 km som ligger på sørsiden av Table Moutain. Det er en relativt hard og forholdsvis bratt vandring, men det er den korteste ruten til toppen. Det var kun én vei for meg denne morgenen, og det var opp!

Den enestående sørafrikanske guiden Pete

Pete var en storyteller. Han startet turen med å fortelle om fjellet, mytene, dyrelivet og naturen på denne siden av fjellet, og fortellingene varte helt til vi nådde opp til toppen. Historiene hans ble fortalt med en entusiasme og innlevelse som gjorde at jeg raskt ble fascinert av både mannen og fortellingene hans.

Oppstigningen tok vi i rolig tempo, slik at alle i den gruppen på 5 personer jeg var med i kunne følge med. Den første timen hadde vi hodelykter, men det vakre lyset fra gatene i den fremdeles sovende byen Cape Town var rett bak oss, så vi følge oss aldri helt alene i mørket.

Utsikt over Cape Town fra Table Mountain ved soloppgang

Da det etter hvert ble litt lysere, kunne vi etter en liten pause gi hodelyktene tilbake og nyte den solen som etter hvert viste seg rett over toppen av fjellet. Da vi snudde oss, kunne vi se hvordan solen strålte over Cape Town med en symfoni av farger.

Da vi kunne se toppen noen meter over oss, stoppet Pete oss så vi kunne ta noen fantastiske bilder mens han snek seg opp på toppen og gjorde klar til at bestigningen vår kunne foreviges med bilder og video.

Guiden Pete, Kenneth og kollegene på toppen av Table Mountain.

På toppen ventet det et helt fantastisk syn, for fra utsiktspunktet her oppe kunne vi se fra Hauk Bay til Lions Head og derfra til Cape Towns vakre strandpromenade. Bak promenaden den så vi helt til Robben Island.

Det var et fantastisk syn, som vi i kunne nyte uten å bli forstyrret av andre vandrere, for den tidlige oppstigningen var ikke bare for å se morgensolen skinne over byens vartegn, men også for at vi skulle rekke det før gondolene fra kabelbanen begynte å gå klokken 08.30.

Vi tok den første kabelbanen ned og lot de første besøkende overta plassene våre, slik at de også kunne nyte det spektakulære synet fra toppen.