TRYGGHETSGARANTI - LES MER
ForsideNyheter og reiseartiklerReiseberetning fra familieeventyr på Sri Lanka: Magiske øyeblikk og minner for livet

29.10.2023
Vis alle innlegg

Dino og Miras familie på Sri Lanka

I april 2023 besøkte Mira og Dino Sri Lanka sammen med sine tre barn.

Fest sikkerhetsbeltet

Vi følte trykket i ørene. Kapteinen hadde startet nedstigningen, og vi hørte at vi snart ville lande i Colombo. En kort stund ble den blå himmelen i flyvinduet erstattet av tette hvite skyer, og plutselig var øystaten der.

Sri Lanka! Et ekte paradis! Frodig, med mange grønne nyanser i vakker kontrast til det uendelige glitrende asurblå havet som omkranset kysten.

Flyet ladet mykt på landebanen, og vi kom tilbake til virkeligheten. Et eventyr var begynt.

Det første møtet

Vi tok avskjed med de smilende flyvertene og hilste på de smilende srilankerne. Guiden vår, Sujid, ventet på oss på flyplassen, og vi kjørte til det første hotellet vårt, i Negombo Beach.

Vi kom til Sri Lanka dagen etter den tradisjonelle nyttårsfeiringen, så det var mange srilankerne som også hadde fri sammen med familien sin. Dette skapte en flott atmosfære av glede og fest, og det var en helt spesiell opplevelse å få tilbringe den første dagen vår sammen med lokale familier.

Etter en lang flyreise var Negombo Beach det perfekte stedet å slappe av. Barna hadde det gøy i bassenget, og vi kunne ta en tur ned på den vakre stranden der vi lekte i bølgene og koste oss.

Gutt i vankanten på gylden strand på Sri Lanka

Vi brukte Google Maps til å finne en hyggelig restaurant med gode omtaler. Den lå rett på stranden. Selv om stedet så beskjedent ut, ble vi behagelig overrasket over den gode servicen og den fantastiske maten. Det var deilig å sitte ved det enkle bordet og føle brisen fra havet. Det var en autentisk og minneverdig opplevelse.

Familie på restaurant i Negombo

Kongenes gamle hovedstad

Etter en god natts søvn gikk turen videre mot Kandy, byen som en gang var hovedstaden på Sri Lanka.

Vi skjønte raskt at det ville bli mange spennende opplevelser og inntrykk på Sri Lanka.

Vårt første stopp på veien var en krydderhage der vi fikk oppleve en verden av nye smaker. Her ble vi presentert for verdens minste ananas, vi fikk en deilig kopp “hjemmedyrket” kakao med vanilje og lærte mye interessant om srilankisk naturmedisin.

Srilankisk kunst

Vanligvis har vi alltid med oss litt chips, søtsaker og sjokolade på lengre kjøreturer, men her var det ikke nødvendig. Sujid sørget for at vi kunne smake på alle de deilige, friske fruktene som ble tilbudt i veibodene underveis. Vår favoritt var de røde bananene.

Veibod med bananer i forskjellige farger

Etter lunsj, der vi beundret utsikten over en av Sri Lankas lange elver, kom vi til Kandy. Kandy er omgitt av flotte fjellandskaper med en vakker sjø som byens naturlige midtpunkt.

Kandy Lake

Vi ble innlosjert på hotellet vårt. Det lå høyt oppe, så der hadde vi en fantastisk utsikt over hele byen, også fra svømmebassenget. Om kvelden dro vi ned i byen med Sujid og gikk en tur langs den vakre sjøen. Deretter så vi en tradisjonell danseoppvisning som ble avsluttet med en imponerende ilddans.

Kveldens siste og største opplevelse var Temple of the Sacred Tooth. Dette templet skal etter sigende inneholde Buddhas hellige tann. Historien forteller at tannen ble reddet da Buddha ble kremert, og siden den gang er den bevart som et relikvie. Det ga et stort inntrykk å oppleve den religiøse atmosfæren og forstå den betydningen templet har for de troende.

Familie på tur på Sri Lanka

Tilbake på hotellet spiste vi en deilig middag med live srilankisk musikk. Før sengetid var det selvfølgelig tid til en dukkert i svømmebassenget. Foran oss skinte de mange lysene som lyste opp hele Kandy by. Det var den perfekte avslutningen på en opplevelsesrik dag.

Barn bader i basseng med utsikt over Kandy

Verdens kanskje vakreste togtur

Etter en deilig frokost på hotellet i Kandy, der vi beundret den flotte utsikten over byen en siste gang, gikk turen videre mot Ella.

I dag skulle vi være med på den ikoniske togreiser mellom Kandy og Ella, kjent for å være en av verdens mest naturskjønne togreiser.

Før togreisen kjørte vi høyere opp i fjellene for å besøke en teplantasje. Her fikk vi en guidet tur der vi lærte mye interessant om teproduksjonen. Besøket ble naturligvis avsluttet med en kopp te, faktisk en av de beste teene vi noen gang har drukket.

2 gutter drikker te

Etter en kort kjøretur og litt velsmakende srilankisk ”fastfood” fra veibodene kom vi til jernbanestasjonen.

Da toget langsomt trillet inn på perrongen, kunne vi nesten ikke skjule vår begeistring. Togturen var en av de tingene vi virkelig hadde sett frem til på vår reise på Sri Lanka.

På togtur på Sri Lanka

Alle forventningene våre ble innridd, og mer til. Det var som å være midt inne i naturens eget mesterverk.

Turen var helt fantastisk og en opplevelse vi aldri vil glemme. Utsiktene var utrolige, og vi var hele tiden omgitt av en grønn oase som strakte seg så langt øyet rakk. På turen så vi vakre fjellandskaper og brusende fosser. Vi passerte små landsbyer der lokalbefolkningen drev med sitt daglige arbeid, barn på vei til skolen og arbeidere på de endeløse teplantasjene.

Vakker utsikt på Sri Lanka

Ella – Sri Lankas naturskjønne skatt i fjellene

Vi gikk av toget i byen Ella, kjent for sin flotte natur, vårgrønne landskaper og eventyrlige atmosfære – og denne byen skulle være sentrum for opplevelsene våre de neste par dagene. Vi vinket farvel til toget og gikk ut foran jernbanestasjonen, der vår hyggelige guide Sujid igjen ventet på oss.

Vi kjørte til det livlige og pulserende bysenteret i Ella. Overnattingsstedet vårt var Mountain Heaven, et hotell som lå flott til oppe i fjellene. For å komme dit leide Sujid to tuk-tuks, for veien opp var ganske smal. Barna var henrykte over muligheten til å få kjøre i en tuk-tuk, og til tross for sin beskjedne størrelse kunne disse kjøretøyene lett romme én voksen, to barn og koffertene våre og samtidig klatre oppover den bratte bakken.

På tur i tuk-tuk

Da vi kom inn i hotellets resepsjon, ble vi møtt av en fantastisk utsikt, og flotte utsikter skulle vise seg å bli et gjennomgående tema for hele vårt opphold på hotellet. Uansett om vi satt på terrassen utenfor rommet vårt, spiste på hotellets restaurant eller slappet av ved svømmebassenget: vi kunne alltid nyte den flotte utsikten over Ella Gap. Utsikten besto av en dal og fjerne fjelltopper, og den var virkelig imponerende. Det var uten tvil en av de vakreste utsiktene vi noen gang hadde sett.

Dino og Mira i basseng i Ella

Vi bestemte oss for å sette av en hel dag til å nyte både hotellet, Ella og de flotte omgivelsene rundt oss. Det var en dag familien kunne bruke tiden som vi ville og bare slappe av og ha det fint sammen.

Utsikt fra hotell på Sri Lanka

Naturligvis tilbrakte vi også en hel dag på å oppleve det beste Ella har å by på.

Vi startet tidlig om morgenen, med en vandring opp til toppen av Little Adam’s Peak. Underveis gikk vi gjennom frodige teplantasjer, og da vi nådde toppen ble vi belønnet med en helt fantastisk utsikt. Herfra kunne vi se fjellene, skogene og teplantasjene som strekker seg helt ut i horisonten. Turstien var forholdsvis lett å gå, også for barna – men vi passet på å drikke mye og ta små pauser underveis.

På tur til Little Adam’s Peak

Da vi var kommet ned igjen, kjørte vi med tuk-tuks videre til Nine Arch Bridge, som etter hvert har blitt et ikonisk symbol for Sri Lanka. Broen med de ni imponerende steinbuene ble oppført i den britiske kolonitiden, og den var i sin tid en imponerende teknisk konstruksjon. Det siste stykket før vi nådde frem til broen gikk vi langs togskinnene. Området rundt broen var omgitt av tett jungel og flotte teplantasjer. Det største høydepunktet, både for store og små, var da toget kom brølende ut av tunnelen og kjørte over broen.

Den ni-buede broen på Sri Lanka

Etter besøket ved Nine Arch Bridge fortsatte vi sammen med Sujid til Ellas sentrum for å spise lunsj sammen. Barna var slitne etter dagens spennende eventyr og spurte stadig om vi ikke kunne dra tilbake til hotellet for å bade i det flotte bassenget. Som alltid hadde Sujid en overraskelse klar: han foreslo at vi skulle bade i en vakker foss. Barna ble ville av begeistring, og de kunne nesten ikke vente med å spise lunsj og komme avgårde.

Etter en naturskjønn kjøretur på cirka 20 minutter gjennom de imponerende fjellene nådde vi endelig frem til fossen. Her tilbrakte vi et par uforglemmelige timer med å bade og klatre på klippene.

Barn bader ved klipper

Vi rakk også å ta en siste dukkert i svømmebassenget og nyte den flotte utsikten fra hotellet. Og til stor glede for barna fikk vi et uventet besøk av en flokk aper ved bassenget.

Dreng ser på basseng

Elefanter og dyreliv i Udawalawe nasjonalpark

Vi tok avskjed med Ella og kjørte avgårde mot nye eventyr i Udawalawe, nasjonalparken som er spesielt kjent for sitt utrolige biologiske mangfold og store elefantpopulasjon. Parken spiller en viktig rolle i bevaringen av Sri Lankas dyreliv, spesielt de truede elefantene.

Under oppholdet vårt skulle vi bo i en flott leir som lå nede ved en elv i ekte jungelomgivelser. Hver morgen kunne vi spise frokost helt nede ved elven, og om kvelden kunne vi spille kort ute på terrassen mens vi lyttet til alle de mange lydene fra elven og skogen.

Barn ser på dyreliv

Safariopplevelsene i Udawalawe var spennende, og vi så massevis av dyr. Høydepunktet var uten tvil å oppleve de majestetiske elefantene på nært hold. Vi ble helt overveldet av hvor flotte og imponerende store de var. Vi tilbrakte lang tid med bare å observere og fotografere de fascinerende kjempedyrene. I tillegg så vi mange interessante fugler og til og med en krokodille, til stor begeistring for barna.

På safari i Udawalawe nasjonalpark

Den perfekte avslutningen

De siste dagene tilbrakte vi i Mirissa. Her kunne vi fordøye de mange inntrykkene vi hadde fått på vår reise på Sri Lanka.

Stranden i Mirissa var flott. Det krystallklare vannet og den myke, gyldne sanden fristet til endeløse timer med avslapning og svømming, og om kvelden ble Mirissa forvandlet til en livlig oase av fargerike strandrestauranter.

På strand og ved basseng i Mirissa

Minnene og de menneskene som gjør dem spesielle

Guiden vår, Sujid, var den som gjorde opplevelsene på Sri Lanka til minner for livet. Han var både flink, vennlig og kunnskapsrik og gjorde reisen vår til en stor fornøyelse. Han delte sin lidenskap for landets historie, kultur og dyreliv med oss, og det gjorde hver dag til en lærerik og underholdende opplevelse.

Han var mer enn en guide, han var en venn. Gleden hans over å se våre barns begeistring over Sri Lankas skjønnet og kultur var smittende, og han tok seg tid til å besvare deres (og våre) nysgjerrige spørsmål og forklare om alt fra dyreliv til lokale skikker.

Vi er dypt takknemlige for Sujids innsats og engasjement for å gjøre reisen vår til noe helt spesielt. Han har gitt oss så mange minner og en følelse av at vi ikke bare besøkte Sri Lanka som turister, men at vi virkelig opplevde landet på en meningsfull måle. Alt takket være hans gjestfrihet og kunnskaper. Vi vil for alltid sette pris på den tiden vi tilbrakte sammen med ham i dette flotte landet.